Reviews zijn ontzettend belangrijk voor jouw bedrijf. Daarom is het slim deze te verzamelen en zo te laten zien hoe tevreden klanten met je zijn. In deze blog leggen we uit hoe je reviews kunt verzamelen en hoe je met (slechte) reviews om kunt gaan.
Online reviews
Meer dan 90% van de klanten leest online eerst een review voor ze besluiten jouw bedrijf te bezoeken (Local Consumer Review Survey, 2020). En dat is logisch: voor je met een bedrijf in zee gaat wil je eerst weten wat de ervaringen van anderen zijn, zogenaamde sociale bewijskracht. Door reviews op je website (en op Google!) te plaatsen zien bezoekers dat jouw producten of diensten overtuigend en betrouwbaar zijn. Bij JKC Media bieden we zelfs een automatische koppeling aan, zodat de reviews gelijk te zien zijn op je website en Google.
Behalve het effect op de aankoopbeslissing van bezoekers, helpen reviews je hoger te ranken in Google. Reviews komen zelfs in de top 3 uit van ranking-factoren (Moz). Google ziet reviews als een teken van kwaliteit van je bedrijf. Vaak worden in de beoordelingen belangrijke zoekwoorden verwerkt, waar jij op kan reageren met nog meer relevante zoekwoorden (maar pas op: overdrijf niet). Soms zijn ook het aantal sterren terug te zien, die bezoekers nog meer duidelijkheid geven over de kwaliteit van je organisatie.
Verschillende platformen
Je kunt reviews op verschillende platformen verzamelen. Natuurlijk heb je onze grote vriend Google, met Google Mijn Bedrijf, en Facebook waar bezoekers hun mening kunnen delen. Maar er zijn ook speciale reviewplatformen als TrustPilot en Klantenvertellen.
Wij raden zelf Google Mijn Bedrijf aan. Deze reviews komen namelijk terug in de zoekresultaten waardoor de SEO-resultaten verbeteren. Klanten zien zo gelijk jouw reviews terug wanneer ze de naam van je bedrijf opzoeken. Bovendien wordt Google Mijn Bedrijf gezien als een betrouwbaar platform waar erg veel gebruik van wordt gemaakt.
Reviews verzamelen
Om reviews te krijgen, is de eerste stap ernaar te vragen. Je kunt bijvoorbeeld een paar dagen na (op)levering van je product of dienst aan de klant vragen of hij of zij een review achter wil laten. Dit kunnen wij voor je regelen door middel van een automatische e-mail vanuit onder andere je webshop (met MailChimp). Ben daarbij niet té dwingend. Wacht een paar dagen na aankoop en ga geen tien mailtjes sturen ter herinnering dat klanten nog een review achter moeten laten. Daar zou je zelf ook gek van worden.
Het liefst wil je goede reviews. Let daarbij bijvoorbeeld op de volgende zaken:
- Zorg dat klanten deze makkelijk aan kunnen maken met een simpel en kort formulier.
- Mensen zijn eerder geneigd een review voor je achter te laten als ze er iets voor terugkrijgen. Dat hoeft niet heel groots of complex te zijn. Denk aan een simpele winactie of een bepaalde korting. Want voor wat hoort wat, toch?
Omgaan met negatieve reviews
Helaas kun je het nooit altijd perfect doen en daarom zul je waarschijnlijk te maken krijgen met negatieve beoordelingen. Deze kunnen ontzettend frustrerend zijn. Zeker als er iemand klaagt over iets wat jij als onzin beschouwt. Maar het is belangrijk er op de juiste manier op te reageren. Volg de volgende stappen:
- Word vooral niet boos.
- Lees de klacht goed om te weten te komen waar de klant ontevreden over was.
- En reageer daar inhoudelijk op. Niet: ‘Vervelend dat alles niet naar wens was. We gaan eraan werken.’
- Ga in op de klacht. Noem een mogelijke oorzaak voor de negatieve ervaring en benoem specifiek wat je gaat verbeteren. Daar hebben de klagende klant, de andere bezoekers die de review en jouw commentaar lezen en jijzelf voordeel van.