Home Nieuws Zo pas je deze webdesign en SEO trends voor 2022 toe

Zo pas je deze webdesign en SEO trends voor 2022 toe

Nieuws 5 december 2021

Zo pas je deze webdesign en SEO trends voor 2022 toe

5 december 2021
Nieuws
Demi van Opstal

De wereld van webdesign en SEO is volop in ontwikkeling. Elk jaar verschijnen er nieuwe toepassingen en functies. In deze blog zetten we op een rij wat de webdesign en SEO trends zijn voor 2022. En hoe jij die gelijk toepast zodat jouw website of webshop meegaat met de trends voor het nieuwe jaar.

Een maximale UX met Google Web Core Vitals

Webdesign gaat onlosmakelijk samen met User Experience (UX): de ervaring van de gebruiker van jouw website of webshop. De Google Web Core Vitals zijn kwaliteitssignalen om de UX te beoordelen, met name de snelheid van je website is belangrijk. Vroeger waren er andere methodes om die snelheid te optimaliseren, maar de Google Web Core Vitals is tegenwoordig een erg belangrijke maatstaf. Goed scoren op die drie punten verbetert je ranking en vindbaarheid en vergroot de kans dat bezoekers langer op je website blijven hangen. Een belangrijk SEO en webdesign trend voor 2022 dus. Bij Google Web Core Vitals gaat het om 3 aspecten:

  • Laden (LCP): onderbrekingen door het moeten wachten op een website.
  • Interactiviteit (FID): onderbrekingen door een lage reactietijd van de website, zoals wanneer je op een knop wil drukken.
  • Visuele stabiliteit (CLS): hoe stabiel de content op de website is. Content moet niet onverwachts verspringen bijvoorbeeld.

Deze metrics zijn er al sinds 2021, maar zal volgend jaar nog meer verschil maken. Ook is de kans groot dat er nieuwe elementen aan toe worden gevoegd. Je checkt je scores via Google Pagespeed Insights. Bekijk bij welke pagina’s het goed gaat en welke nog verbetering nodig hebben. Bij het verbeteren van deze 3 elementen komt heel wat technisch werk kijken. Daar gaan wij graag voor je mee aan de slag!

 

2. Geef gelijk antwoord op vragen met featured snippets

Featured snippets zijn zogenaamde ‘uitgelichte fragmenten’. Dit is de informatie die je ziet onder de advertenties en boven de organische zoekwoorden. Een bezoeker stelt een vraag via Google en ziet via die featured snippet gelijk het antwoord. Kijk maar eens naar ons voorbeeld:

 

 

Een featured snippet verbetert je click-through rate (CTR). Bezoekers zijn namelijk vaak op zoek naar meer informatie. Ook krijg je bevestiging dat je website goed in elkaar zit en de zoekmachine je content begrijpt. Je laat bovendien zien dat je een autoriteit bent op jouw vakgebied. Ten slotte ben je zo ook beter voorbereid op Voice Search, daar straks meer over.

 

3. Help jouw klanten nog beter met Augmented Reality

Met Augmented Reality (AR) voeg je virtuele elementen toe aan de realiteit. Klinkt wellicht wat vaag dus we geven een voorbeeldje. Stel, iemand zoekt een nieuwe bank voor de woonkamer en wil weten of deze in de ruimte goed tot zijn recht komt. Met zijn mobiel maakt hij een foto van de woonkamer om vervolgens via AR, bijvoorbeeld met een app, het meubel te plaatsen zoals gewenst. Zo weet de klant zeker dat hij een goede aankoop doet.

We bestellen bijna alles online tegenwoordig. Door AR toe te voegen aan je website help jij jouw klanten dus nog beter verder. De drempel online te bestellen wordt lager. Bovendien zullen klanten die jouw fysieke winkel in eerste instantie te ver weg vinden ook sneller een aankoop doen. Voor AR in jouw webshop heb je een 3D model van je producten nodig.

 

4. Meer interactie met klanten via Whatsapp for Business

WhatsApp for Business won dit jaar aan populariteit. De verwachting is dat die groei ook volgend jaar doorzet en daarmee is het een belangrijk onderdeel van webdesign en SEO trends in 2022. Met WhatsApp for Business help je jouw klanten sneller verder, op een laagdrempelige manier. Plus, een account aanmaken is gratis. Meer weten over deze tool? Lees meer.  

 

5. Vind producten op internet via Voice Search

Bij Voice Search zoek je op internet via je stem. Deze snelle en makkelijke manier van zoeken gebruiken we dan ook steeds vaker. Waar Google een paar jaar geleden nog moeite kon hebben met het verstaan van je zoekopdracht, gaat dat nu al erg vloeiend. Een gesproken zoekopdracht vraagt om andere content dan een geschreven zoekopdracht. Pas je content dus aan als jij je wilt richten op Voice Search. Hoe? Dat lees je hier.

 

6. Visueel aantrekkelijk met dark mode

Steeds meer applicaties hebben de mogelijkheid te schakelen tussen light en dark mode. Denk aan Google of apps voor social media. Bij dark mode is de achtergrond van een scherm donker en de tekst licht. Dark mode geeft je website een unieke uitstraling aangezien de meeste websites en applicaties een lichte achtergrond hebben. Als je een OLED-scherm hebt, zorgt deze modus er bovendien voor dat de batterij van je mobiel langer meegaat.

Door ook voor jouw website een donkere modus in te stellen, speel je dus in op de behoefte van je bezoekers. Je maakt deze modus aan door te puzzelen aan de CSS van je website. De ondersteuning is al beschikbaar in browsers als Google Chrome, Safari en Firefox.

JKC maakt jouw website klaar voor 2022

Wil jij graag een van bovenstaande trends op het gebied van webdesign of SEO toepassen, maar heb je geen idee hoe? Neem contact op en wij gaan voor jou aan de slag. Ook voeren we een vrijblijvende websitecheck voor je uit, waarbij we je vrijblijvend advies geven. Zo weet jij hoe jouw website ervoor staat en hoe je mee kunt gaan met de trends voor het nieuwe jaar.

Mogen wij iets voor jou aanpakken?
Wij gaan graag voor je aan de slag!

Neem contact op
To top
Chat openen
Stuur ons een berichtje voor meer informatie of vragen via WhatsApp.