Home Nieuws Zakelijk bloggen, hoe pak je het aan?

Zakelijk bloggen, hoe pak je het aan?

Marketing 4 februari 2019

Zakelijk bloggen, hoe pak je het aan?

4 februari 2019
Marketing
JKC Media B.V.

Zakelijk bloggen, veel mensen onderschatten het of hebben er geen tijd voor om eraan te beginnen. Maar juist voor uw eigen bedrijf is het belangrijk dat u een zakelijk blog heeft. Het is een goede manier om naamsbekendheid op te doen en autoriteit op te bouwen. Wat dit precies is en hoe u er zelf mee kan starten leggen we uit in dit artikel.

Zakelijk bloggen, wat is dat?

Laten we hiervoor eerst even teruggaan naar het begrip bloggen.

Een weblog of blog is een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden. Meestal gaat het om teksten die in chronologische volgorde verschijnen. De auteur, ook blogger genoemd, biedt in feite een logboek van informatie die hij wil meedelen aan zijn publiek, de bezoekers van zijn weblog. Meestal gaat het om tekst, maar soms ook foto’s (een fotoblog), video (vlog) of audio (podcast). Weblogs bieden hun lezers vaak de mogelijkheid om – al dan niet anoniem – reacties onder de berichten te plaatsen of een reactie via een Trackback-mechanisme achter te laten.” (bron: Wikipedia).

Eigenlijk is zakelijk bloggen het bloggen maar dan met informatie en kennis die relevant zijn voor uw bedrijf en doelgroep.

Dit artikel is ook een voorbeeld van zakelijk bloggen. We publiceren op dit moment wekelijks blogs over onderwerpen die gerelateerd zijn aan ons bedrijf en die interessant zijn voor onze doelgroep, met resultaat.

Wat is het doel van zakelijk bloggen?

Er kunnen verschillende doelen achter een zakelijk blog zitten, maar meestal is het een van de volgend drie:

  • Naamsbekendheid opdoen
  • Autoriteit opbouwen
  • Leads genereren

 

Naamsbekendheid opdoen

Een artikel over een actueel onderwerp kan makkelijker worden gedeeld via sociale netwerken. Op die manier komen meer mensen in aanraking met uw bedrijf en als het een goed artikel is kunnen ze u onbewust onthouden als ze een bedrijf in uw branche nodig hebben.

 

Autoriteit opbouwen

Als uw artikel veel nuttige informatie bevat kunnen bezoekers (en zoekmachines) u als autoriteit zien. Door de informatie wordt u als expert gezien op het betreffende onderwerp. Dit kan leiden tot betere rankings in de zoekmachines en meer naamsbekendheid.

 

Leads genereren

Als u in een blog uitlegt wat nou de echte do’s en don’ts zijn van een logo ontwerp, en vervolgens zelf aanbied om een logo te laten ontwerpen. Dan kan dit resulteren en meer leads.

 

Hoe kan ik zelf starten met bloggen?

Belangrijk is uiteraard dat u eerst een platform heeft om op te bloggen. Het beste is uiteraard via uw eigen website (mocht u nog geen (WordPress) website hebben, kom gerust met ons in contact). Als dat niet mogelijk is kan u het ook altijd doen via websites zoals Medium.com of via social media platformen zelf (zoals Facebook of LinkedIn, die hebben deze module).

 

Hoe vaak moet ik een blog uitbrengen?

Natuurlijk snap ik dat u een ondernemer bent en dat bloggen niet uw primaire taak is, maar toch raad ik aan minstens een keer per maand een artikel uit te brengen. Belangrijk is uiteraard dat de kwaliteit er niet onder lijd van de hoeveelheid dat u een artikel plaatst. Als u in keer per 2 maanden een ijzersterk artikel kan schrijven of een keer per maand een matig artikel, moet u uiteraard voor het eerste gaan.

 

Conclusie

Het is belangrijk om zakelijk te bloggen voor uw bedrijf. Mocht u niet weten hoe u kan starten met bloggen, lees dan ons artikel ‘Blogs schrijven, hoe moet ik beginnen?‘. Als u nog vragen of opmerkingen heeft, laat gerust een reactie achter.

Mogen wij iets voor jou aanpakken?
Wij gaan graag voor je aan de slag!

Neem contact op

Mogen wij iets voor jou aanpakken?
Wij gaan graag voor je aan de slag!

Neem contact op

Gerelateerde nieuwsberichten

To top
Chat openen
Stuur ons een berichtje voor meer informatie of vragen via WhatsApp.