Hoe werkt Whatsapp Business?
Voor we uitleggen waarom Whatsapp Business voor jouw bedrijf interessant kan zijn, moet je natuurlijk eerst weten wat het precies inhoudt. Whatsapp geeft zelf de volgende uitleg over de app: “Met de app kun je makkelijk contact leggen met klanten, je producten en services onder de aandacht brengen en de vragen van klanten beantwoorden terwijl ze bij je shoppen. Maak een catalogus om je producten en services te laten zien en gebruik speciale tools om berichten te automatiseren, sorteren en snel te beantwoorden” (Whatsapp, z.d.).
Klanten zien dat ze echt met een bedrijf aan het whatsappen zijn. Dat is een snelle en vertrouwde manier van contact, maar blijft nog steeds professioneel. Met de bedrijfstools van de app kun je van alles: afwezigheid berichten, contactgegevens laten zien, snelle antwoorden automatiseren, etc.
Via Whatsapp Business kun jij jouw klanten nog sneller bedienen, aangezien WhatsApp zo ontzettend populair is in Nederland. Uit het Nationale Sociale Media onderzoek van Newcom uit 2020 blijkt dat maar liefst 12,1 miljoen Nederlanders gebruik maken van WhatsApp. Door op deze manier in contact te staan met (mogelijke) klanten blijf je up-to-date en vertrouwd voor jouw bezoekers. Bovendien is het een goede vervanging voor (traditionele) LiveChat software. Bij die chat is het belangrijk vrijwel gelijk te reageren aangezien bezoekers op een gegeven moment ook weer van je site af gaan en de chat daarmee verloren is. Bij WhatsApp heb je gelijk contactgegevens van je klant en kun je zelf besluiten wanneer je reageert. Want als ondernemer heb je wel meer dingen te doen dan de hele dag achter je computer zitten om te antwoorden.
Misschien denk je wel: maar dan overlaadt mijn WhatsApp met berichten en heb ik totaal geen overzicht meer op mijn privé en zakelijke WhatsApp. Geen zorgen, de privé en zakelijk WhatsApp app zijn gescheiden zodat deze niet door elkaar gaan lopen.
Maar wat zijn dan de kosten voor Whatsapp Business? Dat is misschien nog wel het allermooiste: het is gewoon gratis!
Voor wie is de app interessant?
Elke ondernemer kan de app gebruiken. Je kunt er producten maar ook services mee aanbieden. Een beautysalon bijvoorbeeld kan mooi alle behandelingen in het Whatsapp Business account zetten zodat klanten die gelijk zien. Elk bedrijf moet communiceren, en WhatsApp kan dan een vervanging of aanvulling zijn op de traditionele communicatie via mail en telefoon.
Geen idee hoe je WhatsApp Business instelt? Wij helpen je er graag mee!
Toch is het misschien niet voor elk bedrijf even handig. Een grote industriemagnaat met klanten als gemeentes en overheden zal minder baat hebben bij WhatsApp Business. Vooral voor B2C, Business to Consumer, is het interessant. Bij zelfstandigen of kleinere bedrijven verloopt de communicatie soms via WhatsApp, dan is de app erg fijn. WhatsApp geeft ook zelf op hun site aan dat WhatsApp Business speciaal voor eigenaars van mkb-bedrijven ontworpen is.
Wat is dan WhatsApp Business API?
WhatsApp Business API is iets anders dan de WhatsApp Business app. De API is er bijvoorbeeld om automatisch berichten naar klanten te sturen, meldingen die normaal via SMS gaan. Denk aan de melding van een vliegtuigmaatschappij dat je over zoveel uur kan boarden. Deze tool is vooral voor wat grotere bedrijven handig, geeft Whatsapp zelf aan: “Met WhatsApp Business API kunnen middelgrote en grote bedrijven communiceren met klanten over de hele wereld. Gebruik WhatsApp om op een snelle, veilige en betrouwbare manier contact te onderhouden met je klanten.”
Wij integreren WhatsApp op jouw website
Wij kunnen voor jou aan de slag gaan met WhatsApp! Bij ons is integratie met WhatsApp mogelijk. Denk aan het automatisch tevoorschijn komen van een WhatsApp chat op jouw website zodat klanten makkelijk contact kunnen leggen. We doen dit in het pakket voor onze klanten maar ook voor andere websites. Neem snel contact op als ook jij up-to-date en vlot contact wil met je klanten.