Wat kost een website precies? Aan welk prijskaartje moet je denken wanneer je een nieuwe website wilt? Waar hangt dat vanaf? Hint: het is meer dan alleen de omvang van de website of webshop. Je leest het in onze nieuwe blog.
Waar hangt het prijskaartje vanaf?
Ten eerste zit er een verschil tussen wat een website kost en wat de kosten zijn voor een webshop. De prijs van een website laten maken wordt bepaald door verschillende onderdelen:
- De vraag of het een standaard template is of maatwerk
- De omvang van de website: het aantal lay-outs, niet per se het aantal pagina’s
- De integraties voor de sites: denk aan de koppeling met een crm voor het klantenrelatiebeheer
- Het uurtarief voor de webdeveloper en bijvoorbeeld de grafisch designer
- Meer kosten voor extra, speciale aanpassingen
De kosten van een website liggen bij JKC Media tussen de €3.000,- en €5.000,-.
Websites zijn vaak informatief; als de site eenmaal staat kan deze nog aangevuld en aangepast worden, maar grote veranderingen zijn vaak niet op korte termijn nodig. Wanneer een bedrijf een webshop heeft, is het echter kritisch voor de onderneming dat de website goed moet werken: het is hun directe manier van inkomsten. Daar is dan ook meer voorbereiding nodig bij het ontwikkelen, er moet meer in gewerkt kunnen worden en vaak moet er meer mogelijk zijn. Daar staat een hoger prijskaartje tegenover. De kosten voor een webshop liggen bij JKC Media tussen de €4.000,- en €6.000,-. Bij maatwerk komt er nog wat meer bij voor de extra functionaliteiten, bij zowel een website als webshop, denk aan zo’n €2.500,-.
Wat komt er allemaal bij kijken als je een website wilt?
Wat hoort er zoal bij wanneer je een nieuwe website wilt? Een paar onderdelen opgesomd:
• Opzetten van de website
Denk aan het aanvragen van de domeinnaam en het regelen van de webhosting.
• Webdesign ontwikkelen
Hoe gaat je website eruitzien? Welke kleuren komen er terug? Waar komt je logo? Welke lay-outs zijn nodig? Daar komt het webdesign om de hoek kijken. Hoe eenvoudiger het design, hoe lager de prijs vaak is. Een eenvoudig design is echter niet altijd het beste. Je moet goed rekening houden met je doelgroep en de branche: een grafisch designer kan je daar goed bij helpen.
• Terugkomend websiteonderhoud
Nadat je website live is, heb je terugkomend onderhoud. Het onderhoud is vaak maandelijks, en zaken als je domeinnaamregistratie en de webhosting zijn jaarlijks. Het websiteonderhoud bestaat vaak uit minimale zaken en de kosten daarvoor zijn dan ook beperkt.
Je kunt een website bekijken vanuit twee verschillende perspectieven, ook als je kijkt naar wat een website kost:
• Het doel van je site
Wat wil je bereiken met je website: meer verkopen, meer kandidaten, meer contactaanvragen? Bij het ontwikkelen van je website staat dat doel altijd centraal: hoe dragen het design en het gebruik daaraan bij? Een goed design zorgt voor meer interactie en conversies, zoals verkopen of contactaanvragen.
• Het technische aspect
Hier komt het begrip cms, oftewel contentmanagementsysteem, om de hoek kijken. Dit is het systeem waarmee je eenvoudig de website kunt opzetten en aanpassen. Een belangrijk aspect is dat je daar zelf controle over hebt, en dat er geen sprake is van vendor lock-in: dat je als bedrijf afhankelijk bent van een leverancier/andere partij waardoor overstappen niet mogelijk is zonder grote gevolgen.
Terug naar de hamvraag van dit artikel: wat kost een website? Bovenstaande zaken zullen bij veel partijen terugkomen wanneer je een website wilt laten maken. Maar stap je naar een freelancer of internetbureau? Het idee is vaak dat je bij een freelancer minder kwijt bent, omdat diegene alleen werkt. Toch is dat niet altijd zo. Het ligt er sterk aan wat de freelancer vraagt aan uurtarief. Bovendien brengt een internetbureau meerdere disciplines met zich mee: webdevelopment, design, marketing: zo krijg je het complete plaatje bij jouw website.
Een extra tip: ga altijd met meerdere aanbieders in gesprek. Een website is vaak een samenwerking voor lange termijn, dus je moet goed weten wat het beste bij jou en je bedrijf past.
Maar ik kan toch ook zelf aan de slag?
Om de kosten nog sterker te beperken, kun je ook zelf aan de slag gaan. Een simpele website opzetten is tegenwoordig goed mogelijk. Daar gaat echter wel veel tijd, energie en uitzoekwerk inzitten, wil je een beetje een goede website hebben. Tijd en energie die je ook in je eigen branche en onderneming kunt stoppen. Het kan echter nooit kwaad eerst zelf wat te knutselen waardoor je je wensen en doelen goed op een rij hebt. Overstappen naar een internetbureau kan altijd om de professionaliteit van je website een niveau hoger te tillen.
Kosten tegenover rendement
Wanneer je een website wilt laten maken, staan de kosten altijd hoog op je prioriteitenlijstje. En dat is logisch, want het is een flink bedrag. Wat belangrijk is, is deze kosten echter niet te zien als uitgaven, maar juist als een investering. Houd altijd het verwachte rendement van de website voor ogen. Bereken hoeveel producten je moet verkopen in een jaar tijd om het terug te verdienen, of hoeveel leads je per maand nodig hebt. Dan kom je erachter dat het al snel renderend is.
Wat een nieuwe website kost, is per aanbieder anders. JKC Media is geen eenmanszaak, wij hebben als internetbureau verschillende disciplines in huis (development, design en SEO). We zorgen niet alleen voor de techniek, maar weten ook hoe doelgroepen converteren. Bovendien biedt een internetbureau je meer continuïteit: het werk gaat gewoon door als een teamlid bijvoorbeeld ziek is, een andere collega pakt het dan op.
Je website laten maken bij JKC Media
Wat kost een website laten maken bij ons? Momenteel is de prijs van ons standaardpakket €2.795,- excl. btw. Hiermee krijg je een webdesign van A t/m Z: een website die informeert, overtuigt en verkoopt. Als klant heb je natuurlijk een idee hoe jij de website voor je ziet. Samen met jou komen we tot een professionele website, waarbij wij ook zeker niet bang zijn aan te geven hoe het nog beter kan. Je krijgt bij ons de professionaliteit van een groter bureau, maar wel met het persoonlijke contact en de kleinschalige tarieven.