Je hebt het vast al wel voorbij zien komen als jij nieuws over de wereld van online marketing op de voet volgt: per 1 juli 2023 komt Google met het gloednieuwe Google Analytics 4 (GA4) in plaats van Universal Analytics (UA). Met de nieuwe versie zou je websiteverkeer makkelijker kunnen vertalen naar inzichten. Maar wat verandert er precies? En wat heb jij daaraan als websitehouder? Lees deze en andere belangrijke vragen over GA4.
Wat is Google Analytics 4?
Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwe versie van Analytics. GA4 moet de standaard worden. Het is de opvolger van de klassieke Universal Analytics (UA) waarmee je de statistieken rondom je website nauwlettend in de gaten kunt houden. GA4 is echter wel een compleet nieuwe property die je opnieuw in moet stellen.
Geen idee hoe je GA4 instelt? JKC Media helpt je ermee!
Wat verandert er ten opzichte van Universal Analytics (UA?)
De grootste aanpassing bij het instellen van Google Analytics 4 zit in de wijze hoe Analytics de website meet. Waar UA zich vooral richt op sessies en bezoekers, focust GA4 zich juist meer op gebeurtenissen: een event-driven datamodel. Dat vereist iets meer uitleg:
Het meten ging eerst via sessies, gekoppeld aan de user data. User data zijn de gegevens die Google verzamelt over bezoekers via bijvoorbeeld cookies, denk aan geslacht, leeftijd of locatie. De sessies zijn alle gebeurtenissen tijdens een bezoek zoals paginabezoeken of downloads. Dit is tegenwoordig in de tijd met mobiele apps en single page sites niet de beste optie om de complete gebruikerservaring te achterhalen. Apps en games laden bijvoorbeeld geen aparte pagina’s waardoor je data mist. En singel page sites zijn websites die zijn gebouwd op slecht één pagina met tabbladen of een andere oplossing.
GA4 koppelt de sessies en paginabezoeken los. Het meet een serie van events door ingestelde parameters die de gegevens verzamelen. Een voorbeeld van een event is een scrol door de pagina waar een parameter als Percent-scrolled (het percentage van de pagina waar doorheen is gescrold) aan vasthangt.
Wat zijn de voordelen voor mij als websitehouder?
Door de andere manier van meten kom je als websitehouder nauwkeurigere informatie te weten en kun je veel specifieker te werk gaan. GA4 heeft daarnaast een aantal nieuwe features die je kunnen ondersteunen bij jouw online marketing bij het instellen van Google Analytics 4.
- GA4 is gebaseerd op machine learning gecombineerd met big data. Met die data kun je voorspellingen doen en zo beter je doelgroep inschatten.
- GA4 gebruikt datastreams. Je kunt verschillende datastreams koppelen en zo bijvoorbeeld gegevens over je website en app bijhouden en combineren. Op die manier heb je een nog completer beeld van het gedrag van jouw doelgroep.
- GA4 vernieuwt op het gebied van privacy met privacyopties, waarmee je kunt meten zonder cookies te gebruiken.
Welke stappen moet ik ondernemen?
Door de nieuwe manier van meten is het helaas niet mogelijk je huidige data van UA mee te nemen naar het nieuwe systeem. Waarom is het slim al te beginnen met Google Analytics 4 instellen? Door de beide systemen een tijd naast elkaar te laten draaien vergaar je al nieuwe data met GA4 terwijl je nog even kunt blijven werken met het vertrouwde UA. Zodra UA op 1 juli 2023 wordt stopgezet en daar geen data meer verzameld wordt, heb je al wat gegevens opgebouwd in GA4 waar je mee verder kunt.
Hoe moet ik Google Analytics 4 instellen?
Hoe stel je GA4 in als je al een UA Analytics-account hebt? De eerste stap is het aanmaken van een GA4-property. Volg deze stappen:
- Stap 1: log in bij Analytics en ga naar ‘Beheer’. Klik op de optie ‘Instellingsassistent voor GA4’. Volg de stappen en maak een property aan.
- Stap 2: daarna kom je op de installatie-assistent pagina. Klik op ‘Taginstallatie’ en stel de gegevensstream Met de tracking code bij ‘Algemene sitetag’ kun je de code instellen op je website of je webdeveloper dit laten doen. Dit kan ook via Google Tag Manager.
- Stap 3: controleer vervolgens de instellingen van de property: de valuta en tijd. Zorg ook dat de gegevensverzameling door Google-signalen bij ‘Gegevensinstellingen’ uit staat zodat de property niet per ongeluk adverentiecookies plaatst.
- Stap 4: nu is het tijd conversies aan te maken. Ga naar ‘Gebeurtenis maken’ en vul de gebeurtenis en de parameter in. Bezoek vervolgens je bezoekpagina om te testen of de gebeurtenis goed verwerkt wordt. Maak daarna een conversiegebeurtenis aan en vul de naam in van de gebeurtenis om de conversies te meten.
- Stap 5: filter intern verkeer bij ‘Beheer’ en ‘Gegevensstream’. Scrol naar beneden en klik op ‘Instellingen voor taggen’. Maak in het menu een regel aan voor elke locatie die je wilt filteren. Sla deze vervolgens op onder actief bij ‘Gegevensinstellingen’ , daarna ‘Gegevensfilters’ en vervolgens ‘Internal traffic’.
- Stap 6: je kunt gebeurtenissen uit UA meenemen naar GA4 via Google Tag Manager. Daar lees je hiermeer over.
- Stap 7: wanneer je Google Ads gebruikt kun je deze koppelen aan GA4. Via ‘Beheer’ en ‘Installatieassistent’ kun je Google Ads koppelen. Schakel gepersonaliseerd adverteren uit en klik op verzenden om de koppeling te activeren.