De markt verandert, en je doelgroep verandert ook. Je branding kan dan niet achterblijven. Wanneer is het tijd voor een rebranding? En hoe pak je het aan? Moet je alles over een andere boeg gooien of pak je alleen bepaalde aspecten op? In onze nieuwe blog vertellen we hoe jij jouw rebranding aanvliegt.
Wat is een rebranding?
Je huisstijl geeft een eerste indruk bij je doelgroep en zorgt voor herkenbaarheid. Een logo zorgt bijvoorbeeld voor binding met je merk. Welke stijl je hanteert vertelt wat over je bedrijf, je producten of diensten en de markt waar je in zit. Daarom is het belangrijk dat jouw huisstijl goed aansluit bij je bedrijf en je doelgroep. En over de jaren verandert dat nog weleens.
Je doelgroep en markt veranderen continu. Je huisstijl mag dan niet achterblijven. Het gaat niet alleen om een design dat meer van deze tijd is, ook andere zaken kunnen wellicht veranderd zijn. Misschien heb je er wel een nieuwe doelgroep bij? Of heb je recent een nieuwe markt aangeboord? Dan verandert de behoefte van je klanten/consumenten, en dat moet terugkomen in je huisstijl. Het is dan tijd voor een rebranding: een heroverweging van jouw huisstijl. Denk aan het logo, de kleuren, lettertypes en elementen.
Op de levensduur van een huisstijl is geen vaste stempel te drukken van bijvoorbeeld vijf tot tien jaar. Het verandert namelijk per bedrijf. Een klein bedrijf ervaart vaak vlugger grote veranderingen en wellicht is een rebranding daar dus sneller nodig dan bij een grotere onderneming.
Wat zijn specifieke redenen om met een rebranding aan de slag te gaan?
- De look van de huisstijl is verouderd
Je wilt als bedrijf graag bij de tijd blijven, ook met je huisstijl.
- Past de huisstijl nog bij je bedrijf?
Wellicht is je merk of positionering over de jaren veranderd, en vraagt dat om een aanpassing van je design.
- Je wilt opvallen tussen je concurrenten
Ga voor een frisse wind en spring eruit voor je klanten.
- Je bedrijf is van naam veranderd
De bedrijfsnaam dekt wellicht een heel andere lading, dan wil je dat je huisstijl daarop aansluit.
- Je ziet allerlei inconsistenties in je huisstijl
Op de ene pagina is de achtergrond van het logo blauw, terwijl het op de homepagina wit is. Je wilt graag één lijn trekken in je huisstijl. Met een rebranding zorg je dat je dat in één keer goed aanpakt.
- Je bent niet meer trots op je huisstijl
Kijk jij naar je huisstijl en ben je er gewoonweg niet meer tevreden mee? Ook dan is het tijd voor een toffe rebranding.
Voorbeelden van redesigns. Bron: Marketingfacts.nl
Welk stappenplan volg je bij een rebranding?
Hoe pak je een rebranding precies aan?
- Zet voordat je aan de rebranding begint voor jezelf op een rij wat er precies veranderd is: je doelgroep, de markt of je bedrijf zelf?
- Op basis daarvan ga je in gesprek met de grafisch vormgever. Wat zijn precies je behoeftes? Moet er iets behouden worden uit de huidige stijl? De vormgever stelt vragen om tot de kern te komen, en zo duidelijk te hebben waar je precies naar op zoek bent.
- De eerste concepten voor het logo worden gemaakt, daarbij worden de kleuren en de typografie bepaald.
- Zodra je tevreden bent met het logo worden de overige middelen zoals een ontwerp voor een visitekaartje en briefpapier opgezet.
- Als laatste komt een (nieuw) huisstijlhandboek tot stand, zodat de consistentie goed bewaard wordt. Dit zijn eigenlijk de ‘regels’ van de nieuwe huisstijl. Het geeft onder andere aan welke kleur waarvoor is en hoe een logo bijvoorbeeld wel of niet gebruikt mag worden.
Een rebranding voor jouw bedrijf samen met JKC Media
Wil jij aan de slag met de rebranding voor jouw bedrijf? Vormgevers Lisa en Dylan gaan graag voor je aan de slag voor een passende, nieuwe huisstijl. We nemen al jouw wensen mee en geven suggesties om het design naar een nog hoger niveau te tillen.