Skip to main content

Waarom het slim is een Google Mijn Bedrijf-account aan te maken

By 15 maart 2021april 7th, 2021Nieuws

Die mooie bedrijfsgegevens en de foto die verschijnen wanneer je een bedrijf intypt in Google, verschijnen er niet zomaar. Dat kun je regelen met Google Mijn Bedrijf. In onze blog leggen we uit waarom een account voor jou als ondernemer superhandig is.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Iedereen die een bedrijf opzoekt, herkent het wel: de bedrijfsinformatie die in de zoekresultaten verschijnt. Je ziet daar bijvoorbeeld het adres, de openingstijden, de contactgegevens, vragen & antwoorden en reviews. Die informatie komt daar te staan door Google Mijn Bedrijf. Met een account kun je precies regelen hoe je bedrijf getoond wordt op Google-producten zoals Zoeken en Google Maps. En het account kun je nog gratis aanmaken ook!

Google geeft zelf de volgende beschrijvingen: “Met een Google Mijn Bedrijf-account krijgt u meer dan een bedrijfsvermelding. Via uw kosteloos bedrijfsprofiel kunt u eenvoudig in contact komen met klanten op Google Zoeken en Maps”

“U kunt foto’s en aanbiedingen op uw profiel posten om te laten zien wat uw bedrijf uniek maakt en er zo voor zorgen dat klanten voor u blijven kiezen.”

“Uw klanten zijn er klaar voor om contact te leggen door te bellen, berichten te sturen of reviews te schrijven. Meer communicatiemogelijkheden, betekent meer zakendoen.”

Waarom zou ik een account aanmaken?

  • Het zorgt voor meer zichtbaarheid voor je bezoekers op Google. Mits je er natuurlijk wel goed mee omgaat, onze tips volgen later nog in de blog;
  • Je maakt het je bezoekers nog makkelijker. Ze hoeven alleen maar de naam van je bedrijf in te typen, en krijgen direct alle informatie over je te zien. Superfijn, zeker als er een paar goede reviews en recensies op te zien zijn;
  • Je trekt er meer klanten mee. In 2018 liet ReviewTrackers namelijk zien dat maar liefst 63% van de gebruikers eerst reviews op Google checken voor ze een zaak bezoeken. Door slim gebruik te maken van Google Mijn Bedrijf kun je dus meer klanten trekken.

Tips voor Google Mijn Bedrijf

Ten slotte geven we je graag nog een paar tips als je met Google Mijn Bedrijf aan de slag gaat. Niets is verplicht, doe ermee wat je wilt. We helpen jou gewoon graag nog beter te worden in wat je doet, want daar horen zichtbaarheid en communicatie (via Google) zeker bij.

  • Tip 1: zorg dat de informatie compleet en up-to-date is
    Niet is zo vervelend als een bedrijf opzoeken, en nergens kunnen vinden waar het gevestigd is of hoe laat het open gaat. Voorkom dat klanten moet zoeken naar jouw gegevens, want daar hebben ze vaak geen zin in, en dan gaan ze naar de concurrent die wél duidelijk zichtbaar is. Zorg dus dat jouw Mijn Bedrijf-pagina compleet en up-to-date is. Denk eraan dat je bij feestdagen misschien niet geopend bent of op andere tijden. Kun je jouw bedrijf helemaal niet vinden in Google Maps? Dan moet je nog een account aanmaken voor Google Mijn Bedrijf.
  • Tip 2: zorg voor reviews (en reageer op de negatieve)
    Mensen vinden het erg fijn om eerst reviews te lezen van een bedrijf voor ze ernaartoe stappen. Positieve reviews zijn daarbij natuurlijk het allermooiste. Wat belangrijk is, is dat een bedrijf reageert op een (negatieve) review. Uit onderzoek van ReviewTrackers blijkt dat mensen graag reactie willen en dan vooral op negatieve reviews. 45% geeft aan dat ze een bedrijf sneller bezoeken als het reageert op negatieve reacties.
  • Tip 3: beantwoord vragen
    Bij de zoekresultaten rechts staat ook het kopje ‘Vragen en Antwoorden’. Als iemand een vraag stelt, kun je hem of haar snel verder helpen met het antwoord. Een tevreden bezoeker erbij, en het laat zien dat je als bedrijf behulpzaam bent naar bezoekers toe. Het is handig om hier notificaties voor in te stellen, zodat je zeker weet dat je geen vragen mist.

Vond je deze blog interessant? Volg ons op onze sociale media om op de hoogte te blijven en meer blogs te zien:

Volg ons op social media

JKC Media B.V.

Author JKC Media B.V.

More posts by JKC Media B.V.
Open chat