Wat is contentmarketing?
Je website of webshop staat. Maar vervolgens blijven de aanvragen en aankopen uit. Wat een oplossing kan zijn? Een goede contentmarketingstrategie met blogs. Daarmee werf je nieuwe klanten, informeer je bezoekers en krijg je meer naamsbekendheid. De ideale mix om verkopen te stimuleren en je inkomsten te verhogen.
Wat houdt contentmarketing precies in? Contentmarketing is het maken van hoogwaardige en kwalitatieve content, met als doel een groter bereik en meer conversie. Content kan van alles en nog wat zijn, lang niet alleen blogs. Je kunt je publiek verrassen met video’s, infographics, podcasts en ga zo maar door. In deze blog leggen we de focus echter op bloggen, aangezien dat een erg populaire vorm is van content maken. Onderzoek van HubSpot laat zien dat bedrijven die bloggen maar liefst 55% meer bezoekers ontvangen. Die blogs maken dus een groot verschil.
Wist je dat contentmarketing het beter doet bij bezoekers dan advertenties? 70% van de mensen leert een bedrijf liever kennen via het doornemen van artikelen dan het lezen van advertenties.
Waarom zijn blogs belangrijk?
- Je bent je doelgroep beter van dienst
De voornaamste reden om blogs te tikken, is voor vertrouwen bij je doelgroep. Wanneer je content van goede kwaliteit plaatst, bouw je een band op met bezoekers. Zij komen naar jouw website om meer informatie te vinden, tips te lezen of een antwoord te zoeken voor hun probleem. Bezoekers zien je als autoriteit in de branche waardoor je naamsbekendheid vergroot. En zo worden je lezers klanten, omdat mensen eerder geneigd zijn iets te kopen wanneer ze vertrouwen hebben in de partij.
- Google wordt blij van je content
Niet alleen je bezoekers zijn blij met je content, ook Google wordt er vrolijk van. En zo scoor jij hoger in de rankings waardoor bezoekers je website sneller vinden. Precies, blogs zijn belangrijk voor je SEO. Google kan je blogs bovendien crawlen en zo beter begrijpen wat je bedrijf doet. Hierdoor koppelt de zoekmachine jouw organisatie sneller aan de juiste zoekopdrachten.
- Je trekt er leads mee aan
Met kwalitatieve content word je gezien als autoriteit in jouw sector. En linken andere websites naar de blogs op jouw site. Telkens als een gezaghebbende website naar jouw blogberichten linkt, geeft dat de SEO-score van je website een boost.

Waar moet je op letten bij het plaatsen van blogs in je contentmarketing?
- Let op de kwaliteit
Bezoekers hebben het snel door wanneer je een blog schrijft alleen om een blog te schrijven. Schrijf over onderwerpen die relevant zijn voor jouw publiek. Doe onderzoek naar je doelgroep: wat willen ze weten? Waar zoeken ze naar? Tegen welke problemen lopen ze aan? Creëer content die daarop aansluit.
- Blijf consistent
Zorg voor een planning. Zo weet de doelgroep wanneer ze nieuwe content kunnen verwachten. Bovendien heb jij zelf meer houvast in het creëren van blogs wanneer je weet wanneer ze online moeten. Zowel je doelgroep als Google waardeert die consistentie enorm. En vergeet niet: post niet elke dag een blog met weinig inhoud, maar plaats er elke week een met echt relevante informatie.
- Promoot je content
Je kunt de mooiste blogs schrijven maar als je doelgroep ze niet vindt, hebben ze weinig nut. Let daarom op de zoekwoorden die je doelgroep gebruikt en verwerk deze (met mate) in je blog. Promoot je content ook als deze af is, bijvoorbeeld via social media. Voeg bovendien altijd een call-to-action toe om de link te maken naar jouw producten en diensten.
Schakel JKC Media in voor blogs voor jouw contentmarketing
Moeite met het schrijven van blogs voor jouw contentmarketing? Wij nemen die belangrijke taak graag voor je uit handen. We zetten samen een contentmarketingstrategie op en schrijven blogs die naadloos aansluiten bij jouw doelgroep.