Home Nieuws Uw website gemakkelijk optimaliseren voor voice search

Uw website gemakkelijk optimaliseren voor voice search

SEO 24 juni 2019

Uw website gemakkelijk optimaliseren voor voice search

24 juni 2019
SEO
JKC Media B.V.

Gastblog door Daniel Kuipers van Online Marketing Agency

Als u ook maar enige tijd bezig bent geweest met online marketing heeft u er ongetwijfeld van gehoord: voice search. Het stemgestuurd zoeken naar informatie via de mobiele telefoon wordt steeds gemakkelijker. En met de intrede van de smartspeaker op de Nederlandse markt een aantal maanden geleden, lijkt voice search ook hier haar plek te claimen in de woonkamer.

In Amerika nemen spraakgestuurde zoekopdrachten al een groot deel van het totale aantal zoekopdrachten in beslag. Hoewel die groei in Nederland (nog) niet zo explosief is, gaan de experts er vanuit dat voice search ook hier steeds meer aan populariteit wint. Maar hoe speelt u daar als ZZP’er of ondernemer in het MKB op in?

Kansen & resultaat

De techniek is inmiddels vergevorderd, maar in Nederland staat het gebruik nog in de kinderschoenen. Dat betekent dat er nu nog veel kansen liggen om het felbegeerde resultaat te zijn van een stemgestuurde zoekopdracht. In tegenstelling tot het ‘getypte’ zoeken toont Google namelijk niet 10 of meer resultaten, maar leest de assistent slechts één resultaat voor. Door dat ene resultaat te verbinden aan uw bedrijf, bent u de concurrentie een flinke stap voor. Maar hoe doet u dat?

 

Herschrijf uw teksten

Uw website optimaliseren voor voice search gebeurt voornamelijk door de content aan te passen. Waar u eerder koos om uw content te richten op termen als ‘loodgieter breda’ of ‘accountantskantoor tilburg’, kiest u bij het optimaliseren voor spraakgestuurde zoekopdrachten voor langere en meer conversationele termen als ‘een goedkope loodgieter in breda’ of ‘waar is het dichtstbijzijnde accountantskantoor in tilburg’?

Uw teksten dienen daarbij zo kort mogelijk te zijn, zodat de Google Assistent of Alexa geen heel boekwerk hoeft voor te lezen aan haar gebruikers. Ook een simpele tekst, zonder jargon en lastige woorden, is een vereiste. U wilt de technologie immers niet op de proef stellen. Bovendien zijn de mensen die spraakgestuurd zoeken vaak al ergens anders mee bezig en niet in staat om complexe informatie te verwerken.

 

Gebruik structured data

Het voice search resultaat is opvallend genoeg niet altijd gelijk aan het eerste zoekresultaat uit een reguliere, getypte opdracht. Vaak wordt het overgenomen uit een zogeheten featured snippet. Dat zijn de kleine blokken tekst die bij sommige zoekopdrachten wel eens ziet boven de zoekresultaten en die direct antwoord geven op de vraag van de zoeker. De kunst is om voor relevante vragen met uw content in die blokken te verschijnen.

Inmiddels heeft Google nu ook structured data met betrekking tot voice search toegevoegd, waarmee u aan de zoekmachine kunt tonen welk deel van uw tekst precies antwoord geeft geeft op een specifieke vraag. Welk gedeelte ‘speakable’ is, zoals Google het zelf noemt, en welk stukje geschikt is om voor te lezen. Onmisbaar, maar technisch ook een stuk ingewikkelder uit te voeren. Uw websitebouwer of SEO specialist kan u hier ongetwijfeld mee helpen.

 

Leg de focus op lokale zoekopdrachten

In veel (zo niet, alle) gevallen geeft Google bij voice search de voorkeur aan lokale zoekresultaten. Dat houdt in dat bij bepaalde zoektermen de lokale bedrijven de voorkeur krijgen boven misschien wel landelijke of zelfs internationale ondernemingen. Die zijn voor de zoeker immers vaak relevanter. En daar liggen nog meer kansen voor u als relatief kleine ondernemer.

Gelukkig is optimaliseren voor lokale zoekopdrachten niet zo moeilijk. Google moet vooral weten waar u gevestigd bent. Dat kunt u doen door een Google Mijn Bedrijf aan te vragen of, wanneer u al een bedrijfspagina heeft, door uw huidige vermelding te voorzien van het actuele adres. Ook kunt u uw werkgebied vermelden in diverse teksten op uw website.

 

Conclusie

Voice search is weliswaar nog niet heel groot in Nederland, maar de belofte van spraakgestuurde zoekopdrachten maakt het interessant om op in te zetten. De concurrentie is momenteel niet heel groot, waardoor er ook voor de relatief kleine ondernemer nu kansen te pakken zijn.

Mogen wij iets voor jou aanpakken?
Wij gaan graag voor je aan de slag!

Neem contact op
To top
Chat openen
Stuur ons een berichtje voor meer informatie of vragen via WhatsApp.