De wereld van SEO, zoekmachineoptimalisatie, verandert continu. We schreven eerder een blog over SEO-trends in 2024. We namen deze onder de loep en kijken wat nieuwe ontwikkelingen zijn voor volgend jaar. Wat staat er voor 2025 op de planning omtrent trends in SEO?
Trends in SEO voor 2025
• De toenemende rol van Artificial Intelligence
Google wil je bij een zoekopdracht een zo specifiek mogelijk antwoord geven dat aansluit bij jouw zoekintentie. AI speelt daar een grote rol in. Zo is Google bezig met Google Search Generative AI. Met deze manier van zoeken kun je een vraag stellen en direct een uitgebreid antwoord krijgen, zonder te hoeven klikken. Je krijgt een nieuw veld te zien met antwoord of uitleg bij je zoekopdracht of vraag, inclusief links naar websites voor het bewijs ervan. Deze zogenaamde zero-click answers zijn populair: een antwoord krijgen zonder op een link te klikken.
Dit betekent dat de organische zoekresultaten verder naar beneden verschuiven. Je doel is dan bij die bronvermeldingen te komen staan. Luister goed naar vragen die bij klanten spelen en probeer daar zo goed mogelijk antwoord op te geven.
Een ander AI-voorbeeld dat al wel beschikbaar is binnen Nederland, is Circle to Search: een heel nieuwe, snelle manier van zoeken.
AI werkt via machine learning: het constant blijven leren vanuit data. Zoekmachines worden alsmaar slimmer, waardoor ze steeds betere antwoorden kunnen geven op vragen. Daar wil je met je content aan bijdragen.
Content genereren met AI lijkt een makkelijke en snelle oplossing. Toch moet je er erg mee oppassen. Zoekmachines worden steeds slimmer. Google wil content als compleet gegenereerde blogs vermijden, waardoor het slechte of geen zoekposities oplevert.
• De focus op betrouwbaarheid met E-E-A-T
Google legt de komende jaren de focus op E-E-A-T: Expertise, Experience, Authoritativeness, Trustworthiness. De kern daarvan is dat het niet alleen gaat om de gebruiksvriendelijkheid van bijvoorbeeld je website, maar ook om de betrouwbaarheid van de bron. Hoe pas je deze verbetering van E-E-A-T toe? Google wil weten dat content feitelijk klopt en echt iets bijdraagt, en de zoekmachine wil alleen betrouwbare websites promoten. Je moet laten zien dat jij expert bent binnen je branche en over het onderwerp, en de autoriteit hebt om erover te schrijven. Dat doe je onder andere met een sterke over ons-pagina en door de gezichten achter het bedrijf te laten zien. Ook reviews van je producten of diensten, evenals het laten zien dat je aangesloten bent bij betrouwbare organisaties, helpen. Stel daarnaast een auteursprofiel op met meer informatie over de achtergrond en kennis van de schrijver. Een sterk linkprofiel draagt tenslotte ook bij aan je autoriteit.
• Core Web Vitals 2025
Met de Core Web Vitals meet je de gebruiksvriendelijkheid binnen Google. Denk aan laadsnelheid, interactiviteit en visuele stabiliteit:
- Laden (LCP): onderbrekingen door het wachten op de website.
- Interactiviteit (FID): onderbrekingen door een lage reactietijd van de website, wanneer je bijvoorbeeld op een knop drukt.
- Visuele stabiliteit (CLS): hoe stabiel de content op de website is. Zo moet de content niet onverwachts verspringen.
In 2025 zal die gebruiksvriendelijkheid alleen maar belangrijker worden. Wanneer je website of webshop niet aan de eisen voldoet, zul je lager in de rankings terechtkomen.
Je meet de snelheid van je site eenvoudig via deze website.
• Lokale SEO blijft belangrijk
Door de toename van mobiele zoekopdrachten en zoekopdrachten zoals ‘… dicht bij mij in de buurt’ blijft lokale SEO een van de belangrijke trends. Een praktische tip om met jouw lokale SEO aan de slag te gaan, is ervoor zorgen dat je Google My Business-profiel compleet is. Optimaliseer je profiel door je activiteit in je bedrijfsnaam te zetten, zoveel mogelijk informatie aan te vullen en actief reviews te verzamelen.
• Privacy staat steeds hoger op de agenda, o.a. met Google Consent Mode
De laatste jaren staan privacy en gegevensbeveiliging steeds hoger op de agenda, ook bij zoekmachines als Google. Kijk bijvoorbeeld naar de Europese wetgeving General Data Protection Regulation (GDPR). Een nieuwe ontwikkeling is bijvoorbeeld Google Consent Mode V2, een uitbreiding van de bestaande Google Consent Mode. Met een cookiebanner vraag je toestemming om bepaalde cookies te plaatsen, zodat je het gedrag van gebruikers op je website kunt volgen.
Lees meer over Google Consent Mode V2.
Een professionele, goed vindbare website bij JKC Media
Wanneer je een website laat ontwikkelen bij JKC Media, nemen we alle bovenstaande punten mee. Hoe mooi je website ook is, hij moet ook goed gevonden worden. Loop jij tegen problemen aan als weinig leads, een slechte vindbaarheid of niet de juiste doelgroep aanspreken? Met SEO bouw je je vindbaarheid op via onderdelen als content, techniek en autoriteit.
Ik wil de prestaties van mijn website verbeteren met SEO.