Home Nieuws Tips voor lokale SEO: zo verbeter je jouw lokale vindbaarheid

Tips voor lokale SEO: zo verbeter je jouw lokale vindbaarheid

Marketing Nieuws SEO 2 december 2024

Tips voor lokale SEO: zo verbeter je jouw lokale vindbaarheid

2 december 2024
Marketing
JKC Media B.V.

Goede lokale vindbaarheid kan jouw bedrijf een aanzienlijke groei in leads opleveren. Wat is lokale SEO precies? En hoe verbeter je jouw lokale vindbaarheid? Ontdek het in deze blog. 

Waarom de focus op lokale SEO?

Met de focus op lokale SEO zorg je voor meer vindbaarheid binnen jouw regio. Steeds meer mensen ontdekken bijvoorbeeld de handige lokale zoekopdracht zoals “restaurant bij mij in de buurt”. Door de specifieke zoekopdrachten is de kans groot dat bezoekers jouw bedrijf daadwerkelijk bezoeken. Lokale vindbaarheid heeft onder andere te maken met je zichtbaarheid in Google Maps en voor lokale termen in de zoekresultaten zoals ‘Internetbureau Eindhoven’ of ‘Webdesign Oss’. 

Zoekresultaten-voor-keyword-webdesign-Oss-lokale-SEO-tips-JKC-Media Zoekmachine-zoekwoord-internetbureau-Eindhoven-lokale-SEO-tips-JKC-Media

Wat zijn de voordelen van de focus op lokale SEO? Aangezien dit vaak zogenaamde long-tail zoekwoorden zijn, is de concurrentie minder groot dan op brede zoekwoorden. Dit maakt het eenvoudiger om een hogere positie in de zoekresultaten te behalen. Bovendien zorgt de specifieke zoekopdracht ervoor dat relevant verkeer naar jouw bedrijf wordt geleid, waardoor de kans groter is op een daadwerkelijke conversie. 

Long-tail zoekwoorden zijn specifieke, lange zoekwoorden waar minder concurrentie op zit. Short-tail keywords zijn zoekwoorden met een hoog zoekvolume en meer concurrentie. 

Is lokale SEO relevant voor jouw bedrijf? Wanneer je een online winkel hebt zonder fysieke locatie is lokale vindbaarheid minder relevant voor je onderneming. Hetzelfde geldt als je internationaal opereert of een zeer specifieke doelgroep hebt; zij weten je als een van de weinige aanbieders toch wel te vinden. Dan is er bijvoorbeeld weinig of geen zoekvolume op lokale keywords. 

Lokale SEO is vooral relevant voor bedrijven met een fysieke locatie in een specifieke regio. 

Tips voor lokale SEO

Hoe pak je lokale SEO aan? Hier zijn een aantal praktische tips: 

De basis van je website moet goed zijn

Hoeveel je ook optimaliseert op lokale zoekwoorden, de basis van je website moet goed zijn om resultaten op te leveren. Anders haken bezoekers snel weer af. Zorg dat zaken op orde zijn zoals de snelheid, mobielvriendelijkheid en de interne linkstructuur. Hier lees je meer over hoe je jouw website aanpast voor SEO. 

Voer goed zoekwoordonderzoek uit

Bepaal welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw bedrijf. Maak combinaties tussen relevante keywords omtrent je producten of diensten en zoekwoorden met locaties. Daar zijn verschillende tools voor zoals de gratis middelen Google Zoekwoordplanner en UberSuggest of betaalde maar meer uitgebreide tools als SERanking. 

Een Google Mijn Bedrijf-profiel aanmaken en optimaliseren

Via Google Mijn Bedrijf beheer je de bedrijfsinformatie die zichtbaar is in de zoekresultaten. Zorg dat je Google Mijn Bedrijf-profiel compleet is. Dat is het profiel dat te zien is op Google Maps wanneer je zoekt naar de merknaam of gerelateerde producten of diensten. Zorg dat jouw kernactiviteit duidelijk in de bedrijfsnaam is verwerkt (zie het voorbeeld). Vul zo veel mogelijk informatie in zoals openingstijden en verzamel actief kwalitatieve reviews van tevreden klanten.  

Activiteit in bedrijfsnaam Google Mijn Bedrijf-profiel - lokale SEO tips - JKC Media

Maak lokale landingspagina’s aan

Zet speciale landingspagina’s op en optimaliseer deze naar de relevante lokale keywords voor jouw bedrijf. Zorg dat alle belangrijke informatie op deze pagina’s staat, zoals openingstijden, parkeermogelijkheden of speciale gebeurtenissen. Verwerk informatie over de stad of regio in de tekst om het nog lokaler te maken. Hier ontdek je waar een goede landingspagina uit moet bestaan. 

Een voorbeeld van een lokale landingspagina van Welkom Kind - lokale SEO tips - JKC Media

Een voorbeeld van een lokale landingspagina, van gastouderopvang Welkom Kind.

Verzamel en optimaliseer lokale backlinks 

Verzamel backlinks via bedrijvengidsen, gastblogs, samenwerkingen met lokale bedrijven of door regionale evenementen te sponsoren. Hiermee toon je de relevantie van jouw website voor regionale gebruikers. 

Zet social media in

Vooral voor gevestigde bedrijven zoals hotels of restaurants is dit een handige tip op het gebied van lokale SEO. Door goed zichtbaar te zijn op social media, val je op bij je lokale doelgroep. Zo heeft Instagram  de mogelijkheid om je locatie toe te voegen aan berichten met de locatie-tagfunctie. 

SEO-campagnes voor jouw lokale vindbaarheid bij JKC Media

Ook aan de slag met jouw lokale SEO en daarmee meer leads genereren? We vertellen wat wij voor jouw website kunnen betekenen op het gebied van (lokale) SEO. Neem contact op voor vrijblijvend advies. 

Ik wil mijn lokale vindbaarheid verbeteren.

JKC Media gaat aan de slag met jouw lokale SEO

Mogen wij iets voor jou aanpakken?
Wij gaan graag voor je aan de slag!

Neem contact op

Mogen wij iets voor jou aanpakken?
Wij gaan graag voor je aan de slag!

Neem contact op

Gerelateerde nieuwsberichten

To top
Chat openen
Stuur ons een berichtje voor meer informatie of vragen via WhatsApp.