fbpx
Leren hoe u zelf een succesvolle landingspagina kan maken? Een landingspagina maken hoeft helemaal niet moeilijk te zijn! [Handleiding] - JKC Media B.V.

Steeds vaker beschikken websites over zogeheten landingspagina’s. Deze pagina’s leveren meestal de meeste klanten op en zorgen dus voor de meeste business. Maar hoe kunt u zelf een landingspagina maken voor uw eigen website? Wij leggen u in dit artikel uit hoe u zelf gemakkelijk een landingspagina kunt maken voor uw bedrijf.

 

Landingspagina JKC Media B.V. | Leren hoe u zelf een succesvolle landingspagina kan maken? Een landingspagina maken hoeft helemaal niet moeilijk te zijn! [Handleiding] - JKC Media B.V.

 

Waarvoor gaat u de landingspagina maken?

Het is wel belangrijk dat u zelf weet waarvoor u de landingspagina maakt. Het is zinvol om concrete doelen op te stellen voor uw landingspagina zodat u deze hierop kunt afstemmen. Enkele voorbeelden waarvoor u een landingspagina kunt maken zijn:

  • Promoten en/of verkopen van een dienst
  • Verkopen en/of promoten van een product
  • Aanmelden voor een nieuwsbrief
  • Mensen laten doneren
  • Enzovoorts

 

Voor wie gaat u de landingspagina maken?

Breng uw doelgroep in kaart. Wees hierin heel selectief. Denk na over wie de ideale bezoeker is voor de landingspagina. Immers, daarop gaat u uw landingspagina optimaliseren. Hier zijn enkele kenmerken om uw doelgroep goed mee in kaart te brengen:

  • Leeftijdscategorie
  • Werk & inkomen
  • Woonplaats
  • Interesses
  • Omstandigheden

U matcht uw landingspagina zo goed mogelijk met uw doelgroep zodat die getriggerd wordt. Denk ook na over zaken als het gebruik van ‘je’ of ‘u’, de indeling van de pagina en de content die u erop zet.

 

Hoe gaat u de landingpagina maken?

Laten we er vanuit gaan dat uw website is ontwikkeld in een content management systeem (CMS) zoals WordPress of Drupal zodat u zelf ook gemakkelijk een pagina kunt aanmaken. Vervolgens moeten we gaan nadenken over de content, structuur, design en volgorde.

Indeling van een landingspagina | Leren hoe u zelf een succesvolle landingspagina kan maken? Een landingspagina maken hoeft helemaal niet moeilijk te zijn! [Handleiding] - JKC Media B.V.Wat de content betreft, raden we aan om de volgende zaken op z’n minst in de landingspagina te verwerken:

  • Pakkende headline/titel (die uw doelgroep dus ook aanspreekt)
  • Call-to-action (CTA). Een knop die mensen tot actie moet aanzetten (bijv. vraag een offerte aan)
  • Korte maar krachtige uitleg over de inhoud van uw landingspagina (bijv. uw dienst of product)
  • Een contactformulier
  • Het voordeel voor de bezoeker van de website (bijv. met deze dienst hoeft u nooit meer zelf dit of dat te doen)
  • Recensies / usercases van voorgaande klanten (om op die manier ook te ‘bewijzen’ dat uw bedrijf kwaliteit levert)

Nu is het de vraag in welke volgorde u dit het beste kunt doen. Hier zijn veel verschillende meningen over maar meestal komt het neer op:

  1. De headline/titel
  2. De call-to-action (CTA)
  3. Korte maar krachtige inleiding
  4. Een contactformulier
  5. Reviews/recensies
  6. Voordelen voor de klant
  7. Contactgegevens en/of contactformulier

Afhankelijk van uw doelgroep en wat u probeert te triggeren/verkopen bij uw bezoeker, kunt u ook nog andere content toevoegen zoals:

  • Portfolio items van opgeleverde projecten
  • Logo’s van (grote) opdrachtgevers van uw bedrijf
  • Prijsoverzicht van de diensten/producten die u probeert te verkopen
  • Enzovoorts

 

Design van uw landingspagina

Het is belangrijk dat het design op uw landingspagina er goed uitziet. Het moet de bezoeker aanspreken en het gevoel geven dat hij/zij bij de goede partij zit. Let op kleurgebruik, lettertype, witruimte en afbeeldingen. Nog belangrijk is dat uw landingspagina op mobiel werkt. Meer dan 50% van het internetverkeer is afkomstig van mobiele apparaten (zie persbericht Google Webmaster Central Blog over de mobile-first update). Het is dus belangrijk dat het ook op die apparaten fatsoenlijk werkt.

 

SEO optimaliseren voor uw landingspagina

Het is belangrijk dat uw landingspagina gevonden kan worden. Natuurlijk kunt u in Google Ads een campagne opzetten en uw link betaald bovenin de zoekmachines krijgen. Maar beter is natuurlijk als u organisch, zonder hiervoor te betalen, gevonden wordt met uw landingspagina. Dit proces noemen we ook wel SEO optimaliseren.

“Wat betekent SEO? SEO staat voor Search Engine Optimalisation (NL: Zoekmachine optimalisatie)”

SEO is erg geavanceerd en er komen veel zaken bij kijken (lees ook: Absolute don’ts voor SEO). Als u SEO op de juiste manier aanpakt, kan het heel positief uitwerken voor uw website. Als u het echter op de verkeerde manier aanpakt, kan het negatief uitwerken voor uw website. Zaken die u in ieder geval wel kunt doen zijn bijvoorbeeld:

  • Goede meta title’s en meta descriptions schrijven.Meta title en meta description | Leren hoe u zelf een succesvolle landingspagina kan maken? Een landingspagina maken hoeft helemaal niet moeilijk te zijn! [Handleiding] - JKC Media B.V.
    Verwerk bijvoorbeeld het zoekwoord waarop u gevonden wilt worden in de meta title en description. Zorg ervoor dat bezoekers nieuwsgierig worden naar aanleiding van uw titel en beschrijving.
  • Genoeg content op uw website. Na onderzoek is gebleken dat pagina’s op de eerste pagina van Google (veel) meer content bevatten dan op de 2e pagina. Dit wil niet zeggen niet dat uw landingspagina tienduizenden woorden moet bevatten; tussen de 300 en 1200 woorden moet voldoende zijn. En onderschat ook het gebruik van afbeeldingen in uw landingspagina niet.
  • Zorg voor backlinks naar uw landingspagina. Hoe u dat op een natuurlijke manier doet, kunt u lezen in het artikel van GotchSEO
  • Verwerk de zoekwoorden waarop u gevonden wil worden in de tekst. Doe dit wel op een natuurlijke manier, want de content op de pagina schrijft u uiteindelijk voor de bezoeker en niet voor Google 😉
  • Interne links in uw website maken naar uw landingspagina.

Weet u nog niet op welke zoekwoorden u gevonden wilt worden? Doe dan een zoekwoordenonderzoek. Hoe u dit doet, houden we nog even geheim. Dat vertellen we in een nieuw artikel. Volg ons op social media en blijf zo op de hoogte van onze nieuwste artikelen:

 

Conclusie

Ga vooral aan de slag met het maken van landingspagina’s. Voer A/B testen uit en dan het resultaat afwachten. Laat die nieuwe leads maar komen!

JKC Media B.V.

Author JKC Media B.V.

JKC Media is het internetbureau voor ZZP & MKB! Wij ontwikkelen WordPress websites, webshops en ontwerpen complete huisstijlen voor bedrijven en ondernemers.

More posts by JKC Media B.V.

Laat een reactie achter