SEO en SEA: de verschillen en voordelen uitgelegd

30 november 2023
Nieuws
JKC Media B.V.

Organisch en betaald verkeer: SEO en SEA. Wat zijn de verschillen tussen deze twee vormen van verkeer? Wat zijn de voor- en nadelen per soort? En waar kun jij het beste voor kiezen? Je leest er meer over in onze nieuwe blog.

Wat zijn de verschillen tussen SEO en SEA?

SEO en SEA zijn twee verschillende manieren van verkeer naar je website leiden. Beide vormen hebben hun eigen voor- en nadelen. We beginnen echter met de uitleg wat het verschil is tussen de twee.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het betekent het organisch verzamelen van verkeer, zonder ervoor te betalen. Je bouwt met SEO autoriteit op; zoekmachines als Google gaan jouw website als autoriteit zien en daardoor rank je hoger in de zoekresultaten. Met SEO leg je de focus dus op het hoger belanden in de organische zoekresultaten in zoekmachines.

Hoe je dat doet? Je focust op bepaalde, belangrijke keywords in jouw branche en optimaliseert je landingspagina’s daarop. Je verwerkt de geselecteerde zoekwoorden bijvoorbeeld in de tekst op je pagina. Ook creëer je relevante content voor jouw branche zoals blogs. De gebruiksvriendelijkheid van een website speelt mee bij SEO. Denk aan aspecten als de snelheid van de site. Een ander belangrijk onderdeel van SEO is het opbouwen van je linkprofiel. Hierbij verwijzen andere sites naar je website, bijvoorbeeld als ze linken naar jouw relevante content.

Wat is SEA?

SEA is het betaalde verkeer naar je website: Search Engine Advertising. Met SEA wordt vaak Google Ads bedoeld, aangezien Google veruit de meest gebruikte zoekmachine is. Google Ads zijn de advertenties bovenaan een pagina bij een zoekopdracht in Google. Of jouw advertentie erbij komt te staan, hangt af van je bod en andere instellingen in Google Ads zoals de advertentiekwaliteit. Bij SEA betaal je per klik, niet per vertoning.

Seo en sea verschil- JKC Media

De rood omlijnde resultaten zijn SEA, en de geel omlijnde resultaten SEO.

De voordelen en nadelen van SEO en SEA

SEO

Voordelen:

  • Wanneer je focust op SEO en daarmee op relevante content, geef je bezoekers informatie waar ze echt naar op zoek zijn. Als ze op jouw zoekresultaat klikken, komen ze op een pagina terecht met relevante informatie en blijven ze hangen. Bij een advertentie wil dat nog weleens anders zijn, waarmee de bezoeker zo weer weg is.
  • Met SEO investeer je in vindbaarheid op de lange termijn. Mocht je een keer wat minder tijd en energie in SEO steken, sta je niet gelijk weer op nul, wat bij SEA wel zo is.
  • Staat jouw website in de organische zoekresultaten, is de klik naar je site gratis. Bij SEA betaal je per klik. Je zit dus niet met advertentiebudgetten en biedingen bij zoekmachineoptimalisatie.

Nadelen:

  • Er gaat meer tijd en energie zitten in SEO-werkzaamheden dan in een simpele advertentie aanmaken voor SEA.
  • Het kan even duren voor je resultaat terugziet van SEO; het is een geleidelijk proces en duurt vaak enkele maanden voor je resultaten terugkrijgt.
  • Bij SEO geldt: de inhoud van een pagina moet authentiek en relevant zijn. Daarmee is de kans dat je hoger scoort groter, aangezien de concurrentie dan minder is. Bij unieke informatie wil Google je pagina graag voorleggen aan gebruikers. Dit vraagt dus wel om kennis en expertise vanuit je branche.

SEA

Voordelen:

  • Je website is direct bovenaan zichtbaar bij de resultaten. De SEO-resultaten zie je pas als je meer naar beneden scrolt, en dat vraagt om meer inspanning van bezoekers.
  • SEA is een goede manier om bepaalde onderdelen een boost te geven in vindbaarheid. Denk aan een campagne voor een tijdelijke actie of de zoektocht naar medewerkers.
  • Het succes is met SEA goed te meten. Je ziet in Google Ads precies terug op welke termen bezoekers zijn binnengekomen op je website. Daar kun je je campagne op aanpassen.
  • Je kunt een specifieke doelgroep bereiken met SEA. Richt je advertenties bijvoorbeeld op een bepaalde locatie. Dat is bij SEO niet mogelijk, daar richt je je puur op het zoekwoord.

Nadelen:

  • Bezoekers zien in de resultaten wat advertenties zijn en wat niet. Sommige mensen slaan betaalde zoekresultaten over en gaan gelijk naar SEO-resultaten.
  • Zodra je stopt met adverteren, staan je advertenties niet meer in de zoekresultaten. En krijg je dus ook geen verkeer meer binnen op je website op die manier. Wanneer je stopt met SEA, werkt dat effect gelijk door.

SEO of SEA?

Waar moet ik mijn budget in steken als ondernemer? SEO of SEA? Goed om te weten is dat SEO de basis is: je website moet goed zijn op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en inhoud. Met SEA leid je bezoekers naar je website, maar die basis moet dan wel juist zijn. Ook voor SEA zijn dus goede landingspagina’s nodig.

Verder is het vooral kijken naar het doel dat jij hebt met jouw website. Heb je snel resultaten nodig en wil je kijken of je de juiste doelgroep bereikt voor je hier met SEO op gaat focussen? Dan is SEA een handige keuze. Is een langetermijninvestering een optie? Dan is SEO slim. Een combinatie is vaak een goed idee: SEO en SEA vullen elkaar namelijk aan. Informatie die je haalt uit Google Ads, zoals kennis over bepaalde zoekwoorden, gebruik je bijvoorbeeld ook voor SEO. En een goede landingspagina middels SEO is nodig om bezoekers tot een conversie over te laten gaan als ze op je advertentie geklikt hebben.

JKC Media helpt jou met de SEO en SEA voor jouw website

Wij gaan aan de slag met de SEO en SEA voor de website van jouw bedrijf. Zo scoor je hoger in de zoekresultaten met een SEO-campagne. Wil je er meer over weten? Neem vrijblijvend contact op.

To top
Chat openen
Stuur ons een berichtje voor meer informatie of vragen via WhatsApp.