Wat houdt 2024 voor ons in petto op het gebied van SEA en SEO? Wij onderzochten de SEO & SEO trends in onze nieuwe blog. Lees meer over de trends rondom zoekmachineoptimalisatie en online adverteren.
Trends op het gebied van SEO
• De inzet van AI
We krijgen te maken met steeds geavanceerdere algoritmen, aangedreven door AI en machine learning, die de menselijke taal steeds beter begrijpen. Dat levert meer precieze en relevante zoekresultaten op. SEO-deskundigen helpen daarbij met het vinden van de juiste zoekwoorden, het analyseren van concurrenten en het optimaliseren van je website.
Zoek je een SEO-deskundige voor het optimaliseren van je website? Wij gaan aan de slag met zoekmachine optimalisatie voor jouw website.
Ook is het belangrijk mee te nemen hoe Google omgaat met AI-generated content. De zoekmachine krijgt er immers steeds meer mee te maken en gaat er ook meer op letten. Daarbij is het niet zo dat computer gegenereerde content gelijk afgestraft wordt. Google beloont content van hoge kwaliteit, op welke manier deze dan ook is gemaakt.
Naast teksten creëren met AI kun je het inzetten om gebruikers beter te onderzoeken en te leren kennen. Zo kom je meer te weten over hoe jouw product of dienst het probleem van gebruikers oplost, en kun je daar beter op inspelen.
Lees hier meer over ChatGPT inzetten voor het schrijven van SEO-teksten.
• Google experimenteert met continuous scroll
Google is aan het experimenten met een continuous scroll. Oftewel: geen eerste pagina van tien zoekresultaten meer waarbij je doorklikt naar een tweede pagina, maar zoekresultaten waarbij je continu door scrolt. De verwachting is dat meer zoekresultaten nu bekeken gaan worden die normaliter niet gelijk op de eerste pagina staan. Websites die dus eerst minder verkeer kregen gaan nu meer bezoekers ontvangen, maar de keerzijde is dat er bijvoorbeeld ook meer advertenties tussen de resultaten staan om de lijst op te breken.
• Lokale SEO blijft erg belangrijk
Het zoeken via onze smartphones neem toe, net als locatiegebaseerde diensten. Daarom moet je je als bedrijf richten op het verbeteren van lokale zoekopdrachten voor jouw online aanwezigheid. Wanneer lokale klanten belangrijk zijn, kun je je bijvoorbeeld richten op het invullen van een Google Mijn Bedrijf-pagina, het verzamelen van goede reviews en de focus op lokale keywords. Zo trek je meer klanten aan uit de omgeving van jouw bedrijf.
Lees meer over een Google Mijn Bedrijf-account inrichten en je bedrijf op Google Maps zetten.
• De toename van voice search
Spraakgestuurde apparaten als slimme speakers en virtuele assistenten komen we steeds vaker tegen. Ook spraakopdrachten om informatie te zoeken zijn in opmars. Dat vereist een nieuwe manier van zoekwoordonderzoek en contentoptimalisatie: meer long-tail keywords en natuurlijke taalpatronen.
Trends op het gebied van SEA
• De zoekresultatenpagina verandert
Google gaat de manier waarop we zoekresultaten zien aanpakken. We zagen eerst altijd bovenaan advertenties, gevolgd door soms een featured snippet met al wat informatie en daarna de zoekresultaten met verwijzingen naar websites.
In plaats van de betaalde advertenties bovenaan, komt Google met een blok met een direct antwoord op de gestelde vraag. Dat is informatie gecombineerd van veel websites, maar met maar een paar sites erbij vernoemd. Ook worden er direct producten aangeboden.
Een voorbeeld van zo’n nieuw blok van Google
• Advertenties kun je automatisch aanmaken
Binnenkort kan Google items en advertenties automatisch voor je aanmaken. Ook kun je Google Ads inzetten voor het vinden van de juiste zoekwoorden, koppen en beschrijvingen bij jouw opgegeven URL. Alhoewel het je veel tijd kan besparen, is het belangrijk de content niet klakkeloos over te nemen. Jij bent ten slotte de expert in je branche en je bedrijf, en niet Google. Check daarom altijd de advertenties als je ze door Google laat genereren.
• Advertenties via TikTok
TikTok is de laatste jaren enorm gestegen in populariteit. En dat is ook te merken aan de zoekresultaten via TikTok. Het platform wordt al veel ingezet bij het zoeken naar antwoorden en producten. Sinds kort is er een Search Ads Toggle gelanceerd voor TikTok; gebruikers kunnen zo via de zoekbalk van TikTok vragen stellen, en wat voor adverteerders vooral interessant is is dat ook advertenties in die zoekresultaten zichtbaar zijn. Dat maakt (adverteren via) TikTok een goede manier om de jongere generaties te bereiken.
SEA- & SEO-campagnes van JKC Media
JKC Media neemt voor jou de SEO & SEA uit handen. Vrijblijvende SEO-analyse ontvangen? Ontdek waar jouw online kansen voor 2024 liggen. Wij gaan aan de slag met zoekmachineoptimalisatie en/of online adverteren voor jouw bedrijf. Zo voeren we voor een aantal klanten al SEO-campagnes uit en die resultaten in verkeer, zoekwoorden en conversies/omzet zijn mooi terug te zien in onze online tool SERanking: