De Stoommachine

Als internetbureau ontwikkelen wij websites en webshops voor allerlei soorten ondernemingen. Zo kwam ook De Stoommachine op ons pad. We maakten een nieuwe website voor Stichting Stoommachine Oisterwijk. Lees meer over de website voor de unieke stichting.

Een volledig werkende stoommachine

Stichting Stoommachine Oisterwijk brengt het jaar 1924 weer naar het heden met een bewegende stoommachine. “Ik trof de machine samen met een groep vrijwilligers in 2009 aan: kapot, verroest en onder de poep”, vertelt Bas de Witte, voorzitter van Stichting Stoommachine Oisterwijk. “Er moest iets aan de machine gedaan worden, anders was hij niet meer te herstellen.” Samen met een groep vrijwilligers ging Bas aan de slag en is de stoommachine opgeknapt. Dat resulteerde in 2010 met de stichting. Sinds 2012 draait de machine weer volop, onder andere bij open dagen.

Via via bij JKC Media

Hoe de stichting bij JKC Media uitkwam voor een nieuwe website? “Achter de machinekamer zit het Ketelhuis, daar lagen vroeger de stoomketels. Via een bedrijfje daar kwamen we bij Justin en JKC Media uit.”

Een volledig werkende stoommachine

Stichting Stoommachine Oisterwijk brengt het jaar 1924 weer naar het heden met een bewegende stoommachine. “Ik trof de machine samen met een groep vrijwilligers in 2009 aan: kapot, verroest en onder de poep”, vertelt Bas de Witte, voorzitter van Stichting Stoommachine Oisterwijk. “Er moest iets aan de machine gedaan worden, anders was hij niet meer te herstellen.” Samen met een groep vrijwilligers ging Bas aan de slag en is de stoommachine opgeknapt. Dat resulteerde in 2010 met de stichting. Sinds 2012 draait de machine weer volop, onder andere bij open dagen.

Via via bij JKC Media

Hoe de stichting bij JKC Media uitkwam voor een nieuwe website? “Achter de machinekamer zit het Ketelhuis, daar lagen vroeger de stoomketels. Via een bedrijfje daar kwamen we bij Justin en JKC Media uit.”

Toe aan vernieuwing

De website voor De Stoommachine was hoognodig aan vernieuwing toe. “Destijds lieten we de site bouwen door een vrijwilliger uit Oisterwijk. Maar met de jaren is er van alles aangepast en toegevoegd waardoor de site een beetje ‘vervuild’ is geraakt. Denk aan veel te grote foto’s”, vertelt Bas. De website bijhouden lukte nog, maar een compleet nieuwe maken vroeg om meer kennis en kunde. “Daarom kozen we ervoor een bepaald budget vrij te maken zodat het goed en professioneel gebeurt.”

Informatie lezen, fotoshoots en rondleidingen boeken, open dagen te weten komen: met de website kunnen bezoekers goed uit de voeten. Bas:“Ons doel is ook een meer museale functie toevoegen aan het pand, bijvoorbeeld met vitrinekasten vol artefacten. De stoommachine is imposant om te zien wanneer je de hal binnenkomt. Maar wanneer iemand met je meeloopt en op een leuke manier vertelt, heb je een nog betere ervaring.”

Een springlevende website

Belangrijk was dat bepaalde elementen van de originele website bewaard bleven, zoals de groene footer met klinknagels erin, en een koppeling met Mailchimp zodat men zich automatisch kan in- en uitschrijven voor de nieuwsbrief. “Verder moet de website levend blijven: elke week nieuwe foto’s of informatie over de voortgang van de stoommachine zorgt ervoor dat de site relevant en up-to-date blijft.”

Plannen voor de toekomst zijn vrijwilligers de kans geven zelf content op de website te zetten. “We zijn nu bezig met een handleiding hoe dat te doen. De helft van onze vrijwilligers zijn boven de zeventig, dus we moeten duidelijk op papier zetten hoe zij in de backend van de site te werk kunnen gaan.”

Toe aan vernieuwing

De website voor De Stoommachine was hoognodig aan vernieuwing toe. “Destijds lieten we de site bouwen door een vrijwilliger uit Oisterwijk. Maar met de jaren is er van alles aangepast en toegevoegd waardoor de site een beetje ‘vervuild’ is geraakt. Denk aan veel te grote foto’s”, vertelt Bas. De website bijhouden lukte nog, maar een compleet nieuwe maken vroeg om meer kennis en kunde. “Daarom kozen we ervoor een bepaald budget vrij te maken zodat het goed en professioneel gebeurt.”

Informatie lezen, fotoshoots en rondleidingen boeken, open dagen te weten komen: met de website kunnen bezoekers goed uit de voeten. Bas:“Ons doel is ook een meer museale functie toevoegen aan het pand, bijvoorbeeld met vitrinekasten vol artefacten. De stoommachine is imposant om te zien wanneer je de hal binnenkomt. Maar wanneer iemand met je meeloopt en op een leuke manier vertelt, heb je een nog betere ervaring.”

Een springlevende website

Belangrijk was dat bepaalde elementen van de originele website bewaard bleven, zoals de groene footer met klinknagels erin, en een koppeling met Mailchimp zodat men zich automatisch kan in- en uitschrijven voor de nieuwsbrief. “Verder moet de website levend blijven: elke week nieuwe foto’s of informatie over de voortgang van de stoommachine zorgt ervoor dat de site relevant en up-to-date blijft.”

Plannen voor de toekomst zijn vrijwilligers de kans geven zelf content op de website te zetten. “We zijn nu bezig met een handleiding hoe dat te doen. De helft van onze vrijwilligers zijn boven de zeventig, dus we moeten duidelijk op papier zetten hoe zij in de backend van de site te werk kunnen gaan.”

“De samenwerking was prettig. Ook de locatie van JKC Media op het oude Philips-terrein is een leuk aspect.”

Bas de Witte

Voorzitter Stichting Stoommachine Oisterwijk

Bas de Witte

Voorzitter Stichting Stoommachine Oisterwijk

Volg ons op social media