Onder SEO, oftewel Search Engine Optimization, vallen allerlei werkzaamheden. Zo heb je on-page en off-page zoekmachineoptimalisatie. Wat is het verschil tussen de twee, en hoe pas je beide toe?
On-site SEO
Bij het onderdeel On-page SEO adviseren we over de SEO-optimalisaties die je op de website zelf direct kan uitvoeren. Voorbeelden van werkzaamheden zijn:
Interne linkstructuur
Het is aan te raden om veel ‘interne links’ te maken richting de meest belangrijke pagina’s. Hoe meer interne links er naar een pagina gaan op de website, hoe meer waarde Google hecht aan de desbetreffende pagina. Het is dus aan te raden dit met de landingspagina’s te doen voor de zoekwoorden waarop we gaan optimaliseren.
Snelheid
Het is belangrijk om de website zo snel mogelijk te laten functioneren. Pas daarom op met afbeeldingen die van erg hoge kwaliteit zijn, comprimeer die dan bijvoorbeeld. Maar ook met het laden van externe scripts en/of styling moet er opgepast worden dat dit niet (te veel) ten koste gaat van de snelheid.
Landingspagina’s
Door speciale landingspagina’s te maken voor specifieke zoekwoorden kan je website nog beter gevonden worden in Google. Houd er wel rekening mee dat deze landingspagina’s zo uniek mogelijk moeten zijn (dus zo min mogelijk teksten kopiëren etc.). Houd er daarnaast ook rekening mee dat je niet voor elk los zoekwoord een aparte landingspagina hoeft te creëren. Als je bijvoorbeeld ‘Zwarte schoenen kopen’ en ‘Schoenen kopen zwart’ hebt kan dit best op een aparte landingspagina. Google snapt dit dan zelf ook.
En ten alle tijden, gebruik correct Nederlands. Dit is een veelgebruikte beginnersfout om zoekwoorden letterlijk over te nemen in titels en/of teksten. Als je bijvoorbeeld het zoekwoord ‘schoen kopen zwart 41’ wilt targeten maak er dan bijvoorbeeld van ‘Wilt u schoenen kopen in de kleur zwart in maat 41?’. Uiteindelijk schrijf je teksten voor de bezoeker en niet voor Google.
HTML ‘headings’
Door op de juiste manier gebruik te maken van titels en tussenkopjes kan er nog beter worden aangegeven waar het over gaat. Het is daarom aan te raden om het primaire zoekwoord in de tag te laten terugkomen en wellicht ook nog in een of meerdere tags.
Meta title en Meta description
In de zoekmachines zie je als je een zoekopdracht doet altijd een ‘snippet’ of ‘verkorte weergave’ van een website. Dit in de vorm van een titel, link en een beschrijving. Zorg ervoor dat hierin ook weer het primaire zoekwoord terugkomt, de beschrijving ook ‘uitnodigend’ is voor mensen om op te klikken en dat de URL ook het zoekwoord bevat.
Afbeeldingen en alt-tags
Heb je passende afbeeldingen die waarde toevoegen aan de informatie op de landingspagina? Dan is het zeker verstandig om dit toe te voegen op de website. Zorg er dan ook wel direct voor dat je een goede ‘ALT tag’ meegeeft aan de afbeelding (die het liefst ook het primaire zoekwoord bevat).
Langere teksten
Wist je dat uit onderzoek is gebleken dat hoe meer content een pagina bevat, hoe hoger die in de zoekmachines komt. Zorg ervoor dat (zeker de belangrijkste landingspagina’s) goede en unieke teksten bevatten (die het liefst dan ook nog een of meerdere keren het primaire zoekwoord laten terugkomen).
Artikelen
Het regelmatig up-to-date houden van de website geeft een signaal af aan de zoekmachines
dat je website actueel blijft. Het kan een boost geven in de rankings om dus regelmatig nieuwe content (in de vorm van artikelen/nieuwsberichten) toe te voegen. Daarbij is het ook belangrijk om in die artikelen zelf (die uiteraard wel gerelateerd moeten zijn aan je diensten en/of producten) ook interne links volgen naar landingspagina(‘s). Op die manier kun je nog meer interne links richting de landingspagina’s ‘sturen’ en hechten zoekmachines er nog meer waarde aan.
Off-page SEO
Off-page SEO gaat over optimalisaties die buiten de website zelf liggen. Een belangrijk voorbeeld is:
Linkbuilding
Een hele belangrijke factor van Off-page SEO is linkbuilding. Linkbuilding is eigenlijk het verzamelen van links die verwijzen naar jouw website vanaf andere (waardevolle) websites. Op die manier kun je meer bezoekers richting je website werven en meer autoriteit opbouwen in de ogen van de zoekmachines. Dit heeft uiteindelijk een positieve invloed op de zoekmachines. Linkbuilding maakt dus ook impact op de DA (Domain Authority) en PA (Page Authority) zoals uitgelegd bij het onderdeel ‘0-meting’.
Een bekende en populaire techniek is om via ‘directories’ backlinks te verzamelen. Maar een nog betere manier is eigenlijk via artikelen en/of nieuwsberichten op andere websites. Dit door middel van gastbloggen of persberichten.
Boost jouw vindbaarheid met een SEO-campagne
Wil je jouw vindbaarheid in de zoekmachines verbeteren? Start een SEO-campagne bij JKC Media en wij gaan voor jou aan de slag.