De consument beschermen bij online verkopen
Online verkopen zijn niet meer uit ons leven weg te denken. We zoeken dagelijks online en gooien met één klik een product in ons winkelmandje. Niet gek dat er daarom strenge regels gelden voor webshops. En daar komen meer voorschriften bij. Op 28 mei 2022 gaan volgens de Europese richtlijnen nieuwe regels gelden. Het komt erop neer dat je als webshophouder meer informatie moet geven en transparanter moet zijn tegenover consumenten.
Wat gebeurt er als je je niet aan de nieuwe regels voor webshops houdt?
Die regels zijn er niet voor niets. Er zijn genoeg verhalen van miskopen en oplichting via webshops te vinden. Deze regels beschermen de consument bij online verkopen. Wanneer je als webshophouder de voorschriften overtreedt, hangen daar consequenties aan. Dan krijg je namelijk de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op je dak, de waakhonden voor markten.
De consequenties zijn niet niets. De autoriteiten kunnen je een termijn opleggen waarin je de regels toch in moet voeren of een boete jouw kant op sturen. En die boete kan flink oplopen: van 4% van je jaaromzet tot 2 miljoen euro wanneer er geen informatie beschikbaar is over je jaargegevens. Slim om toch even die nieuwe regels onder de loep te nemen met ons stappenplan.
Het stappenplan voor een up-to-date webshop
Pak ons stappenplan erbij en ga na welke regels voor jou van belang zijn. Zo is jouw webshop volledig up-to-date en krijg je geen boetes op de deurmat.
- Toon je reviews op je webshop?
Reviews spelen voor consumenten een grote rol bij de beslissing van een aankoop. Daarom is het belangrijk dat klanten alle informatie hebben over die beoordelingen. Als webshopeigenaar moet je meer informatie geven over hoe je die reviews hebt verzameld.
Denk aan de volgende zaken:
- Vermeld of en hoe je controleert of klanten een product of dienst echt gekocht hebben en zo een eerlijke review geven.
- Geef aan of je zowel positieve en negatieve reviews verwerkt om een waarheidsgetrouw beeld te schetsen van het product.
- Vermeld of je klanten hebt betaald of iets hebt aangeboden voor het plaatsen van een review.
- Bied jij klanten gepersonaliseerd aanbod?
Je wilt je klanten een zo passend mogelijk aanbod bieden voor hun zoekopdracht. Daarbij kijk je bijvoorbeeld naar wat de consument eerder heeft opgezocht en gekocht, waar hij woont en naar andere kenmerken. Informeer klanten daarover voor ze een aankoop doen, bijvoorbeeld met een pop-up of een bericht op de betaalpagina.
- Werk jij in je webshop met kortingen?
Kortingen zijn een goede stimulans voor klanten om tot aankoop over te gaan. Volgens de nieuwe regels is het vanaf mei verboden om een willekeurige prijs te pakken bij het aanbieden van kortingen. Je mag nog wel de recente prijzen van concurrenten of de adviesprijs op je website zetten. Mocht je je eigen prijzen vergelijken: pak dan de laagste prijs die je de laatste 30 dagen hebt gehanteerd.
Deze regel is ingevoerd om te voorkomen dat webshopeigenaren de prijs omhoog gooien en vervolgens de week erna korting toepassen. Dat is immers voor consumenten niet eerlijk.
- Bied jij je klanten gratis online diensten aan?
Jij biedt je klanten niet alleen producten aan, maar geeft ze ook de optie zich in te schrijven voor gratis online diensten. Denk aan social media of nieuwsbrieven. Geef aan hoe lang consumenten van deze dienst gebruikmaken en vertel hoe ze zich uitschrijven. Ook hebben ze het recht binnen 14 dagen zonder reden op te zeggen. En zodra de uitschrijving compleet is, moet je de verwerking van de klantgegevens stoppen en verwijderen.
- Is jouw webshop een online marktplaats of vergelijkingssite?
Voor deze twee types webshops geldt dat zij meer informatie moeten geven aan bezoekers. Bij een online marktplaats moet bijvoorbeeld duidelijk zijn voor consumenten bij wie ze een aankoop doen voor ze afrekenen. Kopen ze bijvoorbeeld bij een particulier of ondernemer? En wat zijn de algemene voorwaarden? Naast die informatieplicht heb je bij een online markplaats als webshophouder een onderzoeksplicht: zorg dat je van te voren alle juridische informatie en voorwaarden opvraagt van de verkopers op je platform.Ook vergelijkingssites krijgen te maken met een bredere informatieplicht. Wanneer consumenten via jouw website producten of diensten vergelijken, moet je ze vóór de aankoop duidelijk maken hoe het zoekresultaat tot stand is gekomen. Alle technische algoritmes mag je achterwege laten. Wat je wel moet vermelden is bijvoorbeeld het feit of bedrijven betalen om hogerop te eindigen.