Zichtbaar zijn op internet is voor ieder bedrijf tegenwoordig essentieel: een vermelding in Google Maps voor de lokale vindbaarheid speelt daarbij mee. We vertellen je hoe je jouw bedrijf in Google Maps kunt zetten en waar je verder op moet letten.
De voordelen van je bedrijf in Google Maps
Je bedrijf op Google Maps zetten gebeurt met een bedrijfsprofiel van Google (voorheen Google Mijn Bedrijf). Dit is een gratis tool. Met een bedrijfsprofiel laat je informatie zien op Google van jouw onderneming. Denk aan het adres, openingstijden, contactgegevens, reviews en veelgestelde vragen. Ook voeg je zo je bedrijf toe aan Google Maps, wat een boost is voor je lokale vindbaarheid. Bovendien verzamel je eenvoudig reviews via Google Maps.
Google Mijn Bedrijf heet voortaan Google Bedrijfsprofiel. Lees meer over de voordelen van Google Mijn Bedrijf/Google Bedrijfsprofiel.
Wil jij checken of jouw bedrijf in Google Maps staat? Navigeer naar Google Maps of de app en voer jouw bedrijfsnaam in. Zo zie je gelijk of je onderneming erop staat of niet.
Hoe krijg je jouw bedrijf in Google Maps?
Vind je jouw onderneming niet terug? Dan moet je jouw bedrijf nog op Google Maps zetten. Gelukkig is dat niet moeilijk. Via een pc doe je dat zo:
- Ga naar Google Maps (en log in met je Google-account)
- Je bedrijf toevoegen kan op drie manieren:
1) Het adres zoeken in de zoekbalk. Daarna aan de linkerkant in het bedrijfsprofiel op ‘je bedrijf toevoegen’ klikken
2) Op de kaart klikken met de rechtermuisknop. Klikken op ‘je bedrijf toevoegen
3) Klik op het menu linksboven (drie liggende streepjes) en klik op ‘je bedrijf toevoegen’
- Volg de instructies op
Staat je bedrijf al wel in Google Maps maar heb jij het nog niet geclaimd? Dat doe je zo (via een pc):
- Open Google Maps
- Zoek je bedrijfsnaam
- Klik op ‘dit bedrijf claimen’ en vervolgens op ‘nu beheren’
- Kies voor een verificatieoptie en volg de stappen
Je kunt ook je bedrijf op Google Maps zetten via je Android telefoon, iPhone of iPad. Hoe je dat doet, lees je hier.
Mijn bedrijf is niet zichtbaar in Google Maps
Waarom je bedrijf niet zichtbaar is in Google Maps, kan verschillende redenen hebben.
- Je bedrijf is nog niet (goed) aangemeld op Google Maps.
- Google Maps gebruikt gps om bedrijven in de buurt te laten zien. Wanneer iemand in Rotterdam zoekt naar een kapper, maar jouw kapsalon in Eindhoven zit, zal hij niet worden getoond. Wanneer iemand in de buurt van jouw onderneming zoekt, is de kans groter dat je bedrijf wel tevoorschijn komt.
- Google kijkt naar de relevantie van bedrijven. Zaken die meespelen zijn de afstand van de zoeker naar de locatie van je onderneming, de relevantie van de zoekopdracht en de prominentie (dit is afhankelijk van bijvoorbeeld de bekendheid van je merk, de prestaties van je website in Google en de hoeveelheid en de kwaliteit van je reviews). Wanneer je meer inzoomt op Maps, wordt je bedrijf wel zichtbaar als deze goed toegevoegd is.
Wil het niet lukken jouw bedrijf in Google Maps te zetten? Of heb je geen idee hoe je dat moet doen? Wij staan voor je klaar en hebben je onderneming binnen no-time in Maps.
Extra tips bij je bedrijf op Google Maps zetten:
- Gebruik in de titelomschrijving en tekst van je bedrijf al de zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden. Dit is goed voor je vindbaarheid en SEO.
- Vul alle gegevens in bij je Google Bedrijfsprofiel. Vink ook de juiste servicecategorieën aan, zodat je wordt getoond bij de juiste keywords.
- Neem de locatie van je bedrijf via Google Maps op in je website. Laat deze bijvoorbeeld zien op de contactpagina.
- Maak een reviewlink zodat klanten eenvoudig reviews kunnen opstellen, specifiek voor jouw bedrijf. Bovendien versterken reviews jouw positie, waardoor de kans groter is dat jij eerder naar voren komt in zoekopdrachten via Google Maps. Dit is bijvoorbeeld de link naar onze reviewpagina.
Hulp nodig met Google Maps en meer?
JKC Media helpt je met jouw bedrijf in Google Maps zetten, en andere zaken rondom jouw website. Neem vrijblijvend contact op: we horen graag van je!