Webshop marketing verbeteren en snel uw omzet laten groeien? Lees dan nu dé 10 ultieme marketing tips voor webshops! [2018] - JKC Media B.V.

“Hoe zorg ik voor meer omzet met mijn (gloednieuwe) webshop?” of “Hoe krijg ik meer klanten en naamsbekendheid met mijn webshop?”. Een vraag die vrijwel iedere webshopeigenaar zich (regelmatig) afvraagt. Uit onze ervaring met het ontwikkelen en onderhouden van webshops geven wij u dé 10 ultieme marketing tips voor webshops.

 

Tip 1 – Zorg voor een supersnelle webshop

 

Uw webshop moet supersnel zijn. Al sinds 2010 telt snelheid mee in het algoritme van Google en de laatste jaren is dat alleen nog maar meer geworden. U zou hoogstwaarschijnlijk onze website overslaan als u hier lang op moest wachten. Waarom zouden mensen dat bij uw website niet doen?

“Maar op mijn computer is de website snel, dus dan is het bij de rest ook snel” Nee.

Laten we dat even toelichten. Aangezien u hoogstwaarschijnlijk regelmatig uw eigen website bezoekt, bewaart de browser waarin u zit een “gecachte” versie van de website. Op die manier kan uw eigen computer een vaak bezochte website sneller laden. Handig, maar niet goed om de snelheid van uw website te testen.

Gelukkig is er een oplossing. Tegenwoordig is het mogelijk om met online tools zoals GTMetrix of Pingdom Tools makkelijk de snelheid van een website te testen. Houd er wel rekening mee dat deze ‘test servers’ meestal niet in Nederland zitten. En als u een Nederlandse website heeft voor een Nederlandse doelgroep die in Nederland gehost wordt, is zo’n test natuurlijk langzamer dan normaal. Desondanks kan dit toch een goed beeld geven van welke verbeteringen er nodig zijn.

Wij kwamen er gelukkig goed vanaf. 87% en 3.0 seconden vanaf Londen (bron: GTMetrix).

 

 

Tip 2 – Google vindbaarheid (SEO)

 

Google vindbaarheid (SEO) | Webshop marketing verbeteren en snel uw omzet laten groeien? Lees dan nu dé 10 ultieme marketing tips voor webshops! [2018] - JKC Media B.V.

Hoe kunnen potentiële klanten van uw bestaan weten als ze u niet kunnen vinden, of hier eerst veel moeite voor moeten doen? Niet.

Als u op de juiste manier werkt aan uw Google vindbaarheid (ook wel bekend als SEO) kan dat ervoor zorgen dat u beter gevonden wordt door potentiële klanten op het internet. Enkele dingen die u vandaag nog kunt doen zijn bijvoorbeeld:

  • Een uitgebreide zoekwoordenanalyse (via de ‘Keyword Planner‘ van Google Ads) en hierop uw website op een ‘natuurlijke’ manier optimaliseren
  • Vragen om vermeldingen van uw website op andere websites
  • Regelmatig uw website up-to-date houden met bijvoorbeeld nieuwe producten, blogs (zie tip 9)
  • Gastartikelen schrijven op andere relevante websites
  • Voeg ‘rich snippets’ toe aan uw productpagina’s (‘rich snippets’ zijn stukjes code die informatie geven aan Google over uw pagina/product)
  • De webshop toevoegen in Google Search Console en deze vaak ‘fetchen’, dit versnelt de indexering in Google
  • Aanmelden voor ‘Google Shopping’  ‘Google Merchant Center
  • XML sitemap maken en deze naar Google sturen in uw search console
  • Goede meta titles en meta descriptions schrijven
  • En natuurlijk nog veel meer, maar dat bewaren we voor een nieuw artikel 😉

“Doe het goed of doe het niet”

Zeker met (gast)artikelen kunt u uw website goed optimaliseren voor bepaalde zoekwoorden. Zo is dit artikel bijvoorbeeld gefocust op het zoekwoord “marketing tips webshop”. Hoe u nou zelf een artikel schrijft dat geoptimaliseerd is voor bepaalde zoekwoorden, leggen we later nog eens uit.

Als u op de verkeerde manier werkt met deze marketing tips voor de Google vindbaarheid van uw webshop, bijvoorbeeld door oude trucs te gebruiken om uw website te optimaliseren op bepaalde zoekwoorden, dan kan dit juist negatief uitpakken voor uw webshop. Onlangs hebben we nog een artikel geschreven over de absolute don’ts voor SEO, handig om te weten hoe u het in ieder geval niet moet doen.

 

 

Tip 3 – Social media

 

Social media | Webshop marketing verbeteren en snel uw omzet laten groeien? Lees dan nu dé 10 ultieme marketing tips voor webshops! [2018] - JKC Media B.V.

Deze marketing tip is hopelijk vanzelfsprekend. Zeker in het begin van uw webshop is het handig om via social media mensen bekend te laten worden met uw webshop, uw producten te promoten en de online identiteit van uw webshop verbeteren. Het is wel belangrijk dat u dit op de juiste manier aanpakt, zodat u het maximale uit uw zakelijke social media haalt.

Laten we beginnen met welke social media kanalen. Want dat kan nog wel veel verschillen per webshop. Verkoopt u kantoorartikelen aan bedrijven, dan kunt u beter focussen op LinkedIn en Facebook. Verkoopt u webshop sneakers en hippe kleding, focus dan meer op Instagram, Facebook en wellicht zelfs Snapchat.

Social media infographic | Webshop marketing verbeteren en snel uw omzet laten groeien? Lees dan nu dé 10 ultieme marketing tips voor webshops! [2018] - JKC Media B.V.

 

Infographic door: Tracx.com, bekijk Tracx hun volledige artikel

Hierbij een duidelijke infographic die marketing tips geeft over de doelgroepen van elk social media platform en welke platforms u het beste kunt inzetten om uw doelgroep te bereiken. Mocht u ervoor kiezen om een bepaald social media platform niet actief te gebruiken, zorg dan in ieder geval dat u er wel een bedrijfsprofiel op heeft. Zo kunt u voorkomen dat iemand anders zich op dat social media platform kan voordoen als uw bedrijf.

“Maar oké, ik heb nu de juiste social media platforms. En nu?”

Nu is het tijd om uw doelgroep te bereiken. Post toffe dingen zoals:

  • Acties en promoties
  • Nieuwe artikelen (zoals een nieuw assortiment)
  • Reviews van klanten
  • Updates gerelateerd aan uw webshop en/of artikelen

Verdiep u ook in het adverteren op social media platforms. Dat is meestal een stuk goedkoper dan op Google en voor bepaalde soort campagnes erg efficient.

 

 

Tip 4 – Remarketing, remarketing & remarketing

 

Remarketing is echt belangrijk, maar wordt vaak vergeten.

“Remarketing, wat is dat?” Wij leggen het graag uit.

Remarketing is eigenlijk het opnieuw bereiken van potentiële klanten en bezoekers (van uw webshop). Hoe vaker uw potentiële klant uw bedrijf ziet langskomen in zijn of haar omgeving, hoe sneller diegene geneigd is om iets te kopen bij uw webshop.

U kunt het zich vast wel herinneren. U heeft een keer voor een vakantie of auto gekeken op het internet en ineens krijg je advertenties op Facebook en andere social media kanalen over een vakantie boeken of een auto leasen. Dat is een voorbeeld van remarketing.

Twee voorbeelden hoe u remarketing kunt inzetten voor uw onderneming:

  • Advertenties maken op Facebook enzovoorts, gericht op mensen die uw website ooit hebben bezocht
  • Mensen de optie geven om zich in te schrijven op een nieuwsbrief

Het meest belangrijke van remarketing is dat u de potentiële klant NIET moet irriteren. Hou het vrijblijvend en dring niet teveel aan, op die manier blijven potentiële klanten positief over uw webshop.

 

 

Tip 5 – Iets persoonlijks voor de klant

 

Coolblue is hier echt al koploper in; een persoonlijk handgeschreven kaartje bij de bestelling van uw klant doen is een heel goed voorbeeld. Op social media zijn honderden klanten die de waardering voor Coolblue laten merken (gratis promotie).

Een ander idee is bijvoorbeeld een klein, gratis presentje bij de bestelling doen. Of verzin zelf iets creatiefs wat past bij uw webshop om uw klant te verrassen.

 

 

Tip 6 – Verzendkosten & retourneren

 

Gratis verzending is voor consumenten anno 2018 vrijwel de standaard. Rekent u verzendkosten voor hetzelfde product dat uw concurrent zonder verzendkosten aanbiedt, dan verliest u zeer waarschijnlijk die potentiële klant.

“Maar die verzending kost mij geld, ik maak dan verlies”

Dat klopt, die verzending kost u ook geld. Maar verreken die verzendkosten bijvoorbeeld in uw productprijs. Op die manier krijgt u alsnog het geld dat u kwijt bent voor de verzending en heeft de klant het gevoel dat die niks bijbetaalt voor de verzending.

Retourneren gratis of betaald is echt afhankelijk van de soort webshop die u heeft. Bij een webshop die kleding verkoopt komen retourneringen vaker voor omdat klanten bijvoorbeeld kleding in twee maten willen kopen en het artikel dat niet past is terug te sturen. Als klanten voor die retournering €6.95 moeten betalen dan haken ze vaak af en bestellen ze bij een andere webshop. Maar heeft u bijvoorbeeld een webshop die elektronica verkoopt dan haken mensen minder snel af als retourneren geld kost. Mensen retourneren bij zo’n elektronica webshop immers minder vaak dan bij een kleding webshop.

 

 

Tip 7 – Verkopen op bol.com

 

Verkopen via Bol.com | Webshop marketing verbeteren en snel uw omzet laten groeien? Lees dan nu dé 10 ultieme marketing tips voor webshops! [2018] - JKC Media B.V.

Zeker in het begin van uw webshop kan het lucratief zijn om te verkopen via platforms zoals Bol.com (https://www.bol.com/nl/m/zakelijkverkopen/). Dit omdat een platform zoals Bol.com veel vertrouwen geniet van Nederlandse consumenten en omdat het voor een bestaande bol.com klant gemakkelijker is om uw product(en) te bestellen.

“Maar als ik producten via Bol.com verkoop kost dat toch (veel) geld?”

Ja, dat klopt. Verkopen via platforms zoals Bol.com kost geld. Als u daarbij echter rekening houdt dat het marketingkosten en transactiekosten scheelt en het bovendien nieuwe klanten oplevert, dan valt het nog wel mee. Op de website van Bol.com zakelijk verkopen staan ook de bemiddelingskosten per aankoop.

Grote kans dat als de klanten van bol.com een goede ervaring hebben met u als verkoper, dat ze hierna vaker direct bij u gaan bestellen.

 

 

Tip 8 – Affiliate marketing

 

Affiliate marketing, wat is dat eigenlijk? Affiliate marketing wil zeggen dat een derde partij promotie maakt voor uw artikel/product. In ruil daarvoor betaalt u geld per bestelling van klanten die via die derde partij op uw webshop terecht zijn gekomen. Dienstverleners zoals Daisycon brengen de adverteerders (u als webshop bijvoorbeeld) en publishers (bloggers, nieuwswebsites etc.) samen.

Affiliate marketing is zowel geschikt om meer omzet te genereren als om naamsbekendheid en een goed linkprofiel op te bouwen (voor uw Google vindbaarheid).

 

Tip 9 – Blogs schrijven

 

Blogs schrijven voor webshops | Webshop marketing verbeteren en snel uw omzet laten groeien? Lees dan nu dé 10 ultieme marketing tips voor webshops! [2018] - JKC Media B.V.

Schrijven van blogs wordt nog flink onderschat bij webshops. Het schrijven van blogs is een heel goede manier om bezoekers te informeren over bijvoorbeeld producten die uw webshop aanbiedt. Daarnaast zijn artikelen op uw blog ook goed te optimaliseren voor zoekwoorden op Google (zie tip 3). U kunt hiermee nieuwe traffic en omzet genereren.

“Waar kan ik over bloggen dan?” 

Met een webshop zijn er genoeg onderwerpen om over te bloggen, bijvoorbeeld:

  • Nieuwe artikelen in uw webshop
  • Nieuwe functionaliteiten binnen uw webshop
  • Nieuwtjes en updates die relevant zijn binnen de branche van uw webshop
  • Een review over een artikel van uw webshop

 

 

Tip 10 – E-mailmarketing

 

Zoals eerder al kort behandeld (tip 4 – remarketing) is e-mailmarketing een goede manier om zowel bestaande klanten als potentiële klanten (opnieuw) bestellingen te laten plaatsen bij uw webshop.

Stuur periodiek (bijvoorbeeld om de twee tot vier weken) een nieuwsbrief met daarin alle nieuwtjes van uw webshop. Of stuur een kortingscode nadat een klant een bestelling heeft gedaan, om te stimuleren om terug te keren en nog een bestelling te plaatsen.

Een goede manier om dit te doen is bijvoorbeeld een aanmeldformulier voor de nieuwsbrief in de ‘footer’ van uw website plaatsen, of zorgen dat klanten met een enkel vinkje (opt-in) zich bij hun bestelling kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief.

 

 

Conclusie marketing tips voor webshops

Ga vooral met deze tips aan de slag en laat een reactie achter onder onze post als u nog vragen of opmerkingen heeft. Neem gerust contact met ons op als u een nieuwe, succesvolle webshop wilt laten ontwikkelen waarin deze marketing tips direct worden verwerkt 🙂

P.S. volg ons ook op social media, dan blijft u op de hoogte van ons nieuws en krijgt u periodiek handige tips en interessante artikelen op uw tijdlijn.

JKC Media B.V.

Author JKC Media B.V.

JKC Media is het internetbureau voor ZZP & MKB! Wij ontwikkelen WordPress websites, webshops en ontwerpen complete huisstijlen voor bedrijven en ondernemers.

More posts by JKC Media B.V.

Laat een reactie achter

Open chat
1
Vragen? Stuur ons een WhatsApp bericht en wij helpen u volledig vrijblijvend verder 👉
Powered by