Hoe zorgt u voor een natuurlijk linkprofiel van backlinks die naar uw website verwijzen? Een bekende techniek is linkbuilden met gastbloggen. Gastbloggen is het publiceren van een blog op een andere relevante website waarmee u een backlink, meer traffic en naamsbekendheid creëert. Hoe u pakt u dit op de juiste manier aan?
Wat is linkbuilden eigenlijk? Kort gezegd is linkbuilden het proces van links verzamelen die naar uw website verwijzen om zo de authoriteit (en dus de rankings in Google) van uw website te verhogen. Liever een uitgebreide uitleg? Onlangs heeft Daniël Kuipers van Online Marketing Agency een artikel over linkbuilding geschreven. U kunt dit terugvinden op hun website.
Waarom zou ik mijn website niet bij veel startpagina’s aanmelden en daar mijn backlinks mee ‘scoren’? Deze backlinks zijn meestal van slechte kwaliteit (zie: Absolute don’ts voor SEO) en kunnen indien ze verkeerd gebruikt worden, zelfs de rankings van uw website slechter maken.
Stap 1 – Zoek een goede website voor uw artikel
De eerste stap is een verkenning van de websites waarop u uw blog zou willen posten. Belangrijk is uiteraard dat deze websites relevant zijn voor uw branche en een goede reputatie hebben, zodat u er uiteindelijk iets aan heeft. Zo kunt u bijvoorbeeld beter niet op een milieuwebsite gaan bloggen over de 10 beste dieselauto’s.
Daarnaast is het belangrijk dat u de reputatie checkt van de website waarop u een artikel wilt plaatsen. Kijk bijvoorbeeld naar:
- Domain authority (DA), u kunt dit doen via deze tool
- Linkprofiel van uw concurrent, u kunt dit doen via de link explorer van MOZ
- Social media kanalen van de website, en hoeveel volgers die hebben
- Kwaliteit van blogs die eerder op die website zijn verschenen
Stap 2 – Schrijf een steengoed artikel
De kwaliteit van uw artikel moet uitmuntend zijn, anders wil die website dat artikel natuurlijk nooit plaatsen. Let bijvoorbeeld op de volgende zaken in uw artikel:
- Grammatica- en spelfouten
- Aansprekende titel
- Gebruik van afbeeldingen (die uiteraard rechtenvrij moeten zijn!)
- Actualiteit van het artikel
- Gebruik van tussenkopjes etc.
- Genoeg content (geen 300 woorden bijvoorbeeld, maar eerder 1200)
Wees ook voorzichtig met het plaatsen van de backlink naar uw website in het artikel. Als er te vaak backlinks naar uw website in uw artikel zitten, wordt het echt als spam gezien.
Wat u niet moet vergeten is dat het waardevolle content moet zijn voor de website waar u het op geplaatst wil hebben. Ofwel, het moet meerwaarde bieden aan de bezoekers van die website.
Stap 3 – Neem contact op met redacteuren/eigenaren van websites
Nu u een goed artikel heeft geschreven is het belangrijk om met de websites die u eerder heeft gevonden contact op te nemen
Stuur een e-mail waarin u de interesse probeert te wekken voor uw artikel. Het is belangrijk dat u nog niet het artikel opstuurt. Zo voorkomt u dat jan en alleman er met uw artikel ervandoor kan gaan.
Pas als u een positieve reactie krijgt van de eigenaar/redacteur, stuurt u het artikel op. Vraag hierbij altijd om een bevestiging wanneer het artikel wordt geplaatst. Zo voorkomt u dat u hetzelfde artikel naar meerdere websites stuurt. Want uw gastartikel moet uiteraard wel uniek zijn, anders wil de website ‘m vaak niet plaatsen.
Uiteraard hoeft u niet dit sjabloon over te nemen om een e-mail te schrijven naar website-eigenaren en redacteuren. De volgende elementen zijn aan te raden om te gebruiken:
- Oprechte interesse in de website zelf (u kunt hierin vrij specifiek zijn)
- Korte introductie over uzelf en uw eigen bedrijf
- Aanbieden van een gastartikel (en hierin natuurlijk de belangen van de website zelf laten terugkomen)
- Vrijblijvend zijn, wees zeker niet opdringerig of haastig
Stap 4 – Houd een duidelijk overzicht over het linkbuilden met gastbloggen
Maak een spreadsheet aan waarin u alles bijhoudt. Het zou natuurlijk erg ongemakkelijk zijn als u voor de tweede keer een website benadert voor een gastartikel terwijl ze dit eerder hebben afgewezen.
Wat zet ik in dat spreadsheetbestand? Wij raden u aan om op z’n minst de volgende zaken bij te houden:
- Datum van uw verzoek
- Naam/onderwerp van het artikel
- Website waarop u het artikel wilde plaatsen
Conclusie
Ga vooral aan de slag met gastbloggen, probeer voor uzelf een doel te stellen van bijvoorbeeld een gastartikel per maand om zo gemotiveerd te blijven (want gastartikelen schrijven is een tijdrovend proces). Wij wensen u veel succes met het gastbloggen. Als u vragen heeft, laat dan gerust een reactie achter.