Wat zijn nu de ingrediënten voor dé perfect website? Dit is een lijstje waarvan wij denken dat dit het belangrijkste is wat uw website moet bevatten om perfect te worden. En met perfect bedoelen we dat het een goede gebruikerservaring (UX) heeft, goed gevonden kan worden in zoekmachines en converterend is (zodat u er ook weer klanten uit kan halen).
1. Content
Content is een van de meest belangrijke ‘ingrediënten’ voor een goede website. Het is niet voor niks dat er zoveel copywriters zich ook specialiseren op SEO en op blogs. Want het is eigenlijk de basis van een website. Als u (veel) goede, duidelijke en wervende teksten op uw website heeft zal dit uiteindelijk leiden tot meer conversie en betere posities in zoekresultaten.
Naast de teksten op de website is het ook belangrijk om regelmatige nieuwe content op uw website te plaatsen. Nu is dat met een CMS als WordPress gelukkig niet heel intensief om te doen. Maar het voordeel om met enige regelmaat nieuwe content zoals bijvoorbeeld blog artikelen en/of portfolio items op uw website te publiceren is om dit te kunnen delen op sociale netwerken om op die manier meer naamsbekendheid en traffic te genereren. Daarnaast vindt Google dit ook ‘leuk’ want een website die ‘actueel’ blijft krijgt meer authoriteit en stijgt ook in de zoekresultaten op zoekmachines.
Mocht u niet weten hoe u moet beginnen met het schrijven van blogs, hebben wij hier eerder dit jaar nog een artikel over geschreven. Lees hier het artikel over hoe u kan beginnen met het schrijven met blogs.
2. Design & gebruiksvriendelijkheid
Design is in onze mening het op een na belangrijkste van een website. De website moet modern zijn, passend zijn bij uw bedrijf en erg gebruiksvriendelijk zijn. Als uw website erg ouderwets eruit ziet en werk en ook niet (goed) kan werken op verschillende apparaten slaan hoogstwaarschijnlijk veel bezoekers uw website over en gaan naar de concurrent.
Zorg er dus voor dat uw internetbureau die uw website ontwikkeld (of als u dit eventueel zelf zou doen) het responsief maakt, passend bij uw huisstijl en uw uitstraling.
3. Marketing
Vergeet niet dat een website eigenlijk een onderdeel is van de marketing van uw bedrijf. Met alleen een website heeft u niks, want als niemand die website kan bezoeken dan heeft u er uiteindelijk niks aan. Daarom is het belangrijk om goed aan uw marketing (ook buiten uw website om) te werken. Dit kan via diverse manieren, bijvoorbeeld:
- Social media: Plaats hier met enige regelmaat berichten op en vermeld uw website hierin. Mensen zullen hoogstwaarschijnlijk uw Facebook pagina bezoeken. Daarnaast kan u hierin ook uw content marketing toepassen (door blogs e.d. te promoten) die ook weer nieuwe traffic (en dus potentiële klanten) naar uw website kan leiden.
- In person: Vertel uw (zakelijk) netwerk over uw social media kanalen en vraag of ze het willen volgen/liken. Kost niks en het is zo gedaan, simpel toch?
- E-mails: Vermeld uw social media kanalen in uw e-mail handtekening (met bijv. social media icons) op die manier kunnen alle contacten die e-mails van u ontvangen uw social media kanalen bekijken en gaan volgen/liken.
Oja nu we dan toch bezig zijn met betrekking tot marketing, vergeet zeker ons niet op social media te volgen!
- Facebook: https://www.facebook.com/jkcmedia.nl
- LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/jkc-media/
- Twitter: https://www.linkedin.com/company/jkc-media/
4. Snelheid
Een langzame website. Kan u ooit herrineren dat u ergens klant bent geworden via een website waarbij u lang moest wachten totdat de website was geladen? Hoogstwaarschijnlijk niet nee. Want het is ook uit meerdere onderzoeken gebleken dat je na ong. 2-3 seconden al bezoekers begint te verliezen? En hoe langer het daarna nog duurt er steeds meer bezoekers afhaken?
Een snelle website is echt essentieel en wordt vaak onderschat. Binnenkort kunnen we (als daar interesse voor is) een artikel schrijven over het optimaliseren van uw (WordPress) website voor snelheid.
Daarnaast heeft een langzame website een nadelige invloed op uw posities in de zoekmachines. En dit behoort ook weer tot een van de absolute don’ts van SEO wat ons het betreft (oja, heeft u al ons vorige artikel ‘Absolute don’ts voor SEO‘ gelezen? Lees die dan ook direct even).
Daarnaast zijn er veel meer optimalisaties te doen om een website perfect te maken. Maar in hoofdlijnen gezien zijn content, design & gebruiksvriendelijkheid, marketing en snelheid toch wel een van de meest essentiële onderdelen van een perfecte website.
Mocht u zelf nog suggesties of vragen hebben, laat gerust een reactie achter!