Skip to main content

Hoe je jouw conversiepercentage meet en verbetert

By 23 maart 2021april 7th, 2021Nieuws

Als je een webshop of website hebt, is het wel zo fijn als klanten ook van je kopen of een aanvraag doen. Daar komt het begrip conversie bij kijken. In onze blog lees je hoe jij inzicht krijgt in jouw conversiepercentage, bijvoorbeeld met Google Analytics, en hoe je deze kunt verbeteren.

Wat is de betekenis van conversie?

Er is sprake van conversie als bezoekers van je website of webshop overgaan tot een bepaald doel, vaak het doen van een aankoop. Je kunt ook het conversiepercentage berekenen. Online marketing bureau DoubleSmart geeft daar de volgende uitleg over: “Het conversiepercentage, of de conversieratio, is de verhouding tussen het aantal bezoekers op een website en de personen die een vooropgesteld doel hebben behaald. Dit kan een aankoop zijn maar ook andere doelstellingen zijn mogelijk.” Stel, je hebt 1.000 bezoekers per maand op je website en daarvan gaan er 10 personen over tot een aankoop. Dan is je conversiepercentage dus 1%.

Een begrip dat daarmee samenhangt is conversie optimalisatie, oftewel Conversie Ratio Optimalisatie (CRO). “Door CRO toe te passen richt je je op het wegnemen van obstakels in website of webshop waardoor bezoekers beter, sneller en gemakkelijker overgaan tot een aankoop of een contact. Hiermee kan je succes en je impact vergroten” (ThinkOrange, z.d.).

Hoe kan ik mijn conversiepercentage berekenen?

Hierboven gaven we al een kort voorbeeld hoe het percentage berekend wordt. Je kunt het beste een tool gebruiken om inzicht te krijgen in jouw conversie. Onderzoek van W3techs laat zien Google Analytics een veel gebruikte tool is. De meest simpele techniek om goed inzicht te krijgen in jouw conversiepercentage is het aanmaken van een ‘bedankt’ pagina. Deze koppel je aan aan je formulier of winkelmand en die ga je vervolgens tracken in Google Analytics.

Je kunt ontzetten veel te weten komen over jouw website of webshop met deze (gratis) tool. Niet alleen wat je conversiepercentage is, maar ook wie je bezoekers zijn en hoe zij zich gedragen (op jouw site). Je kunt je doelgroep analyseren: wat is hun locatie en welk apparaat gebruiken ze? Ook de acquisitie: hoe komen bezoekers op je website terecht? En het gedrag: wat doen bezoekers op je site? Je kan zien welke pagina het meest bezocht wordt, waar op gezocht wordt en welke pagina bezoekers vaak weer verlaten. En natuurlijk het onderdeel van deze blog: conversie. Je kunt bijvoorbeeld een periode selecteren en de opbrengst en conversieratio zien (WPLounge, z.d.).

Wat is dan het perfecte percentage?

Je hebt verschillende percentages voor diverse branches. Bij de reisindustrie zal dit anders zijn dan bijvoorbeeld bij de sector hoger onderwijs. Maar zoals Jurjen Jongejan op Frankwatching aangeeft: “Staar je niet blind op benchmarks.” In de blog legt hij uit dat het percentage verder afhankelijk is van welk soort product je verkoopt.

Maar ook het type bezoeker is belangrijk. Zijn ze vooral oriënterend of zijn ze van plan echt wat te kopen? Verder spelen de bezoekdoelen van je bezoekers mee. Willen ze wel een aanbesteding doen of checken ze bijvoorbeeld alleen de openingstijden? Een conversiepercentage is dus afhankelijk van ontzettend veel factoren en daarom is het lastig een goed gemiddelde te berekenen.

Hoe kan ik mijn conversiepercentage verhogen?

Daarvoor moet je eerst bepalen wat er fout gaat of wat beter moet. Maak een analyse voor je pagina’s: waar liggen verbeterpunten en kansen? Verzamel data over je website en bezoekers, bijvoorbeeld met Google Analytics.

Een van de belangrijkste onderdelen bij conversie is ervoor zorgen dat bezoekers niet halverwege het aankoopproces afhaken. Zorg dus dat je website of webshop makkelijk en snel te gebruiken is, zodat klanten sneller tot het afrekenen overgaan. En mochten bezoekers toch van je website afgaan, probeer ze dan terug te krijgen. Stuur ze bijvoorbeeld een email met een reminder dat ze nog producten in het winkelmandje hebben liggen. Of geef de mogelijkheid voor het inschrijven voor een nieuwsbrief, zodat ze up-to-date blijven over jouw producten of diensten.

We geven je graag verder nog wat praktische tips die je gelijk toe kunt passen:

  • Zorg voor veel contactformulieren op verschillende pagina’s;
  • Maak duidelijke Call-to-action (CTA) knoppen;
  • Gebruik de juiste kleur voor de CTA knoppen, kies contrasterende kleuren;
  • Meten is weten! Ga A/B testen. A/B testen houdt in dat je 2 verschillende varianten van specifieke pagina(onderdelen) onderzoekt. Welke versie is beter en pas je dus toe? Dit is echter pas interessant bij grotere volumes, dus als je veel bezoekers krijgt op je website. Zo’n test met 100 bezoekers per maand is veel onbetrouwbaarder dan met bijvoorbeeld 10.000 bezoekers per maand, omdat je zo een breder beeld hebt van je doelgroep en de resultaten minder fluctueren.
  • Ben social proof. Zorg bijvoorbeeld voor reviews of logo’s van referenties, etc;
  • Gebruik een live chat of WhatsApp. Dat is een laagdrempelige manier van contact voor klanten dan bellen of mailen
Het verschil in contrasterende kleuren

Wij helpen jou met je conversie optimalisatie (CRO)

Wil je meer hulp bij het verhogen van jouw conversie? CRO vinden wij ontzettend belangrijk en dat zie je in onze projecten terug. ‘Meten is weten’ en daarom tracken we dit bij iedere website. Want een prachtige website of webshop hebben is ontzettend fijn, maar jij wilt als ondernemer natuurlijk graag ondernemen en jouw producten of diensten ook echt verkopen. Daar helpen wij je graag mee! Een mooie website is namelijk niet hetzelfde als een effectieve en winstgevende website. En laten wij daar nou gespecialiseerd in zijn, neem vandaag contact met ons op om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.

Volg ons op social media

JKC Media B.V.

Author JKC Media B.V.

More posts by JKC Media B.V.
Open chat