Het opzetten van een website is meer dan alleen een webdeveloper inschakelen. Een websitebouwer helpt je met veel zaken vooruit, maar toch is het slim een paar dingen voor te bereiden vóór de samenwerking. Wij vertellen je hoe jij goed voorbereid bij een developer of internetbureau aanklopt.
Checklist: 8x voorbereidingen
Wanneer je hebt besloten de handen ineen te slaan met een webdeveloper of internetbureau voor het opzetten van een website, is het hebben van een basis een goede stap. Een websitebouwer kan je zeker verder helpen als jij nog niet hebt nagedacht over bepaalde zaken of twijfelt. Als jij de grondlijnen al op orde hebt, zal het opzetten van je nieuwe website echter een stuk vlugger gaan. De volgende voorbereidingen helpen je de juiste basis te leggen.
1. Bepaal het doel van je website
Wat wil jij met je website gaan doen? Producten verkopen, informatie verlenen of bezoekers entertainen? Ook moet je nagaan wie je doelgroep is en wat jij voor hen oplost.
2. Denk na over een design
Herkenbaarheid is een belangrijk onderdeel in jouw branding. Wat is jouw huisstijl? Welke kleuren, typografie en beeldtaal kenmerken jouw bedrijf? Heb je al nagedacht over een logo? Geen zorgen, we overspoelen je nu met vragen. Je hoeft deze zaken echt niet allemaal al op orde te hebben. Maar een moodboard bijvoorbeeld, waarin je verschillende kleuren en lettertypen test, helpt je al verder. Adviseren bij het design en deze opzetten behoren eveneens tot de taken van de webdeveloper: je staat er dus zeker niet alleen voor.
3. Stel persona’s op
Om goed voor jezelf duidelijk te hebben wie precies je klanten zijn, is persona’s opstellen een goede voorbereiding bij het opzetten van je website. Een persona is een uitgebreide en precieze beschrijving van een gebruiker van jouw dienst/product. Deze verzonnen persoon staat als het ware voor je hele doelgroep. Zo kun je achterhalen wat de problemen/vragen zijn die bij de doelgroep spelen. Ook kun je deze naast je website houden om later te kijken of de verschillende soorten klanten binnen je doelgroep zich aangesproken voelen.
4. Bepaal de structuur
Websitebezoekers moeten makkelijk hun weg kunnen vinden op jouw website. Zodra het moeilijk wordt belangrijke pagina’s te bereiken, hebben ze je site vaak zo afgesloten. Bij het opzetten van een website is een structuur dus belangrijk. Ga deze vragen na:
- Welke onderdelen/pagina’s heb je?
- Wat zijn de belangrijkste pagina’s (deze komen in het menu en de footer)?
- Welke functionaliteiten wil je terugzien (aanmelden nieuwsbrief, meertaligheid, inlogfunctie, etc.)?
Je verwijst bezoekers ook door naar andere pagina’s/onderdelen van je website met call-to-actions. Voorbeelden zijn: ‘Vraag nu een offerte aan’, ‘Lees meer over…’ en ‘Bestel nu’. Deze knoppen verwijzen uiteraard door naar de juiste pagina waar bezoekers gelijk de actie kunnen uitvoeren.
5. Selecteer de juiste domeinnaam
Je domeinnaam is het unieke adres van je website op het internet. Kies voor een domeinnaam die goed te onthouden is, zodat bezoekers je online makkelijk vinden. Wat is een goede naam? Een korte naam is vaak handig, net als eentje die uitspreekbaar is. Verder kun je een belangrijk zoekwoord erin verwerken of juist een erg creatieve naam verzinnen waarmee jij je onderscheidt van concurrenten. Benieuwd of een domeinnaam al bezet is? Check het bijvoorbeeld via SIDN of Who.is.
Is jouw doelgroep vooral in Nederland te vinden? Dan is een domeinnaam die eindigt op .nl een goede optie. Opereer jij internationaal of is de naam met .nl al bezet? Dan is .com ook een mogelijkheid.
6. Zorg voor content
Naast het uiterlijk van je website is de inhoud van de site net zo belangrijk. Bij het opzetten van een website denk je na over de content die je erop wilt zetten. Denk aan tekst, afbeeldingen, infographics, video’s, etc. Met een template kies je makkelijk voorbeelden van hoe de indeling eruit kan zien. En wat wil je precies vertellen? Welke tone of voice houd je aan? Houd altijd je klanten in gedachten en schrijf voor hen. Je schrijft over de oplossing voor de problemen/vragen van potentiële klanten. Het is verleidelijk op te schrijven wat jij doet voor klanten, maar kies eerder voor een toon als ‘voor jou kunnen we’. Hiermee kom je minder direct over en geef je bezoekers nog alle vrijheid zelf te kiezen wat ze precies van je nodig hebben.
Hoe schrijf je nu een goede tekst? We geven graag een paar korte tips:
- Zorg voor de juiste spelling
- Let op de juiste indeling met alinea’s en tussenkoppen
- Geef jouw bedrijf weer in de content
- Let op de SEO voor een goede vindbaarheid
Vind jij het lastig SEO-geoptimaliseerde teksten te schrijven voor jouw site? JKC Media ontwikkelt niet alleen je website, maar schrijft ook de content. Lees meer over het laten schrijven van content.
7. Doe zoekwoordonderzoek
Je website moet natuurlijk wel gevonden worden. En daar komen de juiste zoekwoorden bij om de hoek kijken. Bepaal op welke woorden jij wilt dat webbezoekers je site vinden. Daar kun je verschillende (gratis) tools voor gebruiken. Denk aan de zoekwoordplanner van Google Ads of Ubersuggest. Ook in Google zelf vind je al veel zoekwoordsuggesties wanneer je bij een zoekopdracht onderaan de pagina kijkt. Kijk daarbij goed naar zogenaamde long-tail en short-tail keywords. Lees meer over het selecteren van de juiste zoekwoorden in onze blog. Verwerk jouw geselecteerde keywords daarna in de content op de website: in de platte tekst, koppen, meta titles en meta descriptions, etc.
8. Denk na over het juridische aspect (AVG, etc.)
Privacyverklaringen, cookiemeldingen, algemene voorwaarden, de AVG: bij het opzetten van een website komen juridische aspecten kijken. In de Europese wetgeving gelden namelijk regels met betrekking tot bescherming van de privacy. Webdevelopers helpen je hier bij, maar wanneer je de documenten al bij de hand hebt gaat het opzetten van je site een stuk sneller. Zo kan het zijn dat je een cookiemelding moet laten zien wanneer je trackers gebruikt op je website.
Hulp nodig bij het opzetten van een website?
Samenwerken met ons internetbureau? JKC Media ontwikkelt voor jou een professionele en winstgevende website. Naast webdevelopment kun je ons inschakelen voor het laten schrijven van content of het ontwerpen van een huisstijl.