Skip to main content

Mobieltjes zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. We struinen het internet af via onze mobiele telefoons en daarom is het van belang dat jouw website goed zichtbaar is voor de mobiele gebruikers. In deze blog leggen we je uit wat het betekent je website ‘responsive’ te maken.

Waarom is het zo belangrijk je website aan te passen aan mobiele gebruikers? Omdat ontzettend veel mensen tegenwoordig zoeken op internet via hun smartphone. Vroeger bladerde je als consument een reclameblaadje door of liep je door de winkelstraten als je ergens naar op zoek was. Dat beeld klopt (vaak) al lang niet meer. Consumenten zijn online op hun mobiel te vinden. Onderzoek van het databedrijf AC Nielson, in opdracht van Google, laat zien dat consumenten 15 uur per week besteden aan zoeken naar informatie op hun mobiele telefoon (Mobile Path to Purchase: Five Key Findings, november 2013).

Bekijk de case over de nieuwe webshop voor Thuis in Tegels.com - WordPress website ontwikkeling en meer - JKC Media B.V.

Mobielvriendelijke website

Voor jou als website-eigenaar is het daarom slim om meer aandacht te besteden aan de mobiele versie van jouw website. Uit het onderzoek van onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel blijkt dat in 2020 de helft van de Nederlanders zaken koopt via de smartphone (What’s Happening Online in 2020?, juni 2020). Daarom is het van belang jouw website responsive te maken.

Wat betekent het precies als je website responsive is? Je website past zich dan aan aan de het scherm waar de bezoeker je site mee bekijkt, bijvoorbeeld via een desktop monitor, tablet of mobiel. Door veel aandacht te besteden aan responsive webdesign, maak je jouw website mobielvriendelijker.

Flexibel design

Op welke manier doe je dat precies? Je kunt een website op verschillende manieren mobielvriendelijk maken. De eerste manier is responsive design. De site past zich dan automatisch aan aan de afmetingen van het beeldscherm waarop de bezoeker kijkt, een flexibel design dus. Daarvoor moet je bij de CSS Stylesheet van je website zijn, daar kun je stijlregels instellen met betrekking tot bijvoorbeeld de verschillende schermgroottes.

Een tweede optie is om verschillende versies van je website te maken, zodat bezoekers via hun mobiel andere informatie krijgen dan bezoekers via een laptop. Dat heet adaptive design. Je houdt daarbij dus rekening met het apparaat en niet alleen met de schermgrootte waarop de pagina gezien wordt. Deze optie betekent vaak meer werk, maar zorgt wel voor de best user experience van gebruikers. Ze vinden andere content op verschillende apparaten en worden zo het best in hun behoeftes aan informatie voorzien.

Mobile-Friendly test

Je kunt testen hoe mobielvriendelijk jouw website is met de zogenaamde ‘Mobile- Friendly Test’ van Google. De test bekijkt hoe makkelijk bezoekers een pagina kunnen gebruiken via hun smartphone. De tool herkent ook fouten omtrent het mobiel gebruiksgemak. Zo is onze homepagina volgens de test geschikt voor mobiele apparaten.

Wil jij ook aan de slag gegaan met het mobielvriendelijk maken van jouw website? Wij helpen je daar graag mee! Of het gaat om een compleet nieuwe website of het vernieuwen van je oude website, bekijk onze site om te zien hoe wij jou daarin kunnen ondersteunen.

Wil jij hulp met je website responsive maken?

Bij de websites die wij ontwikkelen besteden we altijd veel aandacht aan het mobielvriendelijk maken van de site. We helpen jou daar ook graag verder mee. Je vind verder op onze website vind je meer informatie of informeer naar de mogelijkheden hoe wij voor jou aan de slag kunnen met een responsive design voor jouw website.

Volg ons op social media

JKC Media B.V.

Author JKC Media B.V.

More posts by JKC Media B.V.
Open chat