Het bepalen van je doelgroep is de basis voor jouw bedrijf. Want wie zijn je klanten? Wat drijft ze? Met een goede doelgroepanalyse weet jij hoe jij je doelgroep het beste kan bereiken. Dat is lang niet alleen belangrijk voor je website, maar voor je hele bedrijfsvoering. In deze blog lees je hoe je jouw doelgroep kunt bepalen en zo beter en gerichter je marketing kunt uitvoeren.
Wat houdt een doelgroep in?
Je doelgroep is de groep mensen waar jij je op richt met jouw producten of diensten. Een interieurverkoper heeft bijvoorbeeld de keuze zich te richten op particulieren met de inrichting van hun huis of op kleine of grote bedrijven met kantoormeubilair. Elke doelgroep heeft andere eisen en behoeften waar jij op in moet spelen. Je kunt je doelgroep zien als jouw ideale klant. Je richt je bedrijf en website in voor je klant en zorgt dat je zo de juiste snaar raakt. Op deze manier creëer je een gerichte klantreis. Hoe beter jouw website afgestemd is op jouw doelgroep, hoe hoger het percentage bezoekers dat een conversie uitvoert.
Wat zijn belangrijke aspecten voor jouw doelgroep? Deze verschillen voor B2C (business to customer) en B2B (business to business):
B2C |
B2B |
Geslacht |
Geslacht |
Leeftijd |
Leeftijd |
Opleidingsniveau |
Opleidingsniveau |
Regio |
Regio |
Interesses en gedrag |
Interesses |
Behoeften/pijnpunten |
Behoefte/pijnpunten |
Eigenschappen |
Branche |
Kanalen/social media |
Bedrijfsgrootte |
Conversie (welke actie voeren ze uit m.b.t. jouw product/dienst) |
Beslisniveau/functietitel |
|
Waarden/visie bedrijf |
|
Conversie (welke actie voeren ze uit m.b.t. jouw product/dienst) |
Je doelgroep komt in je hele bedrijfsvoering terug, niet alleen op je website of social kanalen. Op basis van jouw missie, visie en USP’s kijk je naar welke doelgroep daarbij hoort. Andersom kan ook: bepaal eerst je doelgroep en kijk daarna hoe jouw bedrijfsvisie hierop aansluit.
Het bepalen van je doelgroep: hoe doe je dat?
Houd rekening met deze dingen bij jouw doelgroeponderzoek:
• Wees specifiek
Hoe graag je het ook zou willen, je kunt niet iedereen aanspreken. Je schiet dan met hagel en de kans dat je iemand echt aanspreekt is klein. Richt je op een bepaalde doelgroep, dan is je kans van slagen veel groter.
• Baken je doelgroep duidelijk af
Deel de markt op in herkenbare groepen. Denk aan mannen of vrouwen, ouderen of jongeren, gezinnen of singles, etc. Baken ook niet te veel af. De doelgroep moet wel groot genoeg zijn om je investering terug te verdienen.
• Voer een klantanalyse en marktonderzoek uit
Wie zijn je klanten en hoe bereik je ze? Stel persona’s op. Dit zijn denkbeeldige personen die symbool staan voor wie jij wilt aanspreken. Doe bronnenonderzoek naar klanten en ga met ze in gesprek. Stel vragen als wat de pijnpunten zijn en waar er weerstand is in de beslissing tot een aankoop. Meet verder online wat je doelgroep doet en haal daar conclusies uit, bijvoorbeeld via Google Analytics. Je doelgroep is te vinden op je website, maar bijvoorbeeld ook op social media: welke kanalen gebruiken ze?

Je doelgroep is nooit helemaal ‘af’. Ontwikkelingen gebeuren continu. In je bedrijf, de branche en binnen je doelgroep: blijf altijd goed op de hoogte en scherp je doelgroep aan als het nodig is, bijvoorbeeld jaarlijks bij het evalueren van je marketingstrategie.
Hoe helpen wij jou verder met het bepalen van je doelgroep?
Bij het opzetten van jouw website of webshop staat je doelgroep voorop. We gaan met jou in gesprek en stellen scherpe vragen om jouw doelgroep helder te bepalen: wie wil jij aanspreken? Wij richten je website daar zo goed mogelijk op in, bijvoorbeeld aan de hand van persona’s. We gaan aan de slag met design, development en marketing voor jouw website.
Ik wil aan de slag met het bepalen van de doelgroep voor mijn bedrijf en website.