Home Nieuws Google Tag Manager uitleg: het instellen, de voordelen en meer

Google Tag Manager uitleg: het instellen, de voordelen en meer

Nieuws 27 maart 2024

Google Tag Manager uitleg: het instellen, de voordelen en meer

27 maart 2024
Nieuws
JKC Media B.V.

Heb jij geen zicht op hoe je website momenteel converteert of hoe mensen je site gebruiken, en wil je dit meetbaar maken? Er zijn ontzettend veel tools om de prestaties van jouw website onder de loep te nemen. Google Tag Manager (GTM) is er daar een van. We geven uitleg over het installeren van GTM en vertellen wat je er precies mee kunt.

 Uitleg over wat Google Tag Manager is

Google Tag Manager is een tool van Google die je gratis kunt gebruiken. Een simpele uitleg over wat Google Tag Manager is: binnen GTM kun je meerdere tags en daarmee gebeurtenissen tracken op je website. Voor tools zoals Google Analytics moet je per tool een code in je website plakken zodat de gegevens doorgestuurd worden. Dat moet voor iedere tool apart. Met GTM heb je al die tags binnen Google Tag Manager samen, en hoeft alleen de code voor GTM op je website te staan. Zo hoef je niet telkens bij je webbouwer aan te kloppen wanneer je meer metingen wilt doen met tools zoals Google Analytics. Je vindt voortaan al je tracking codes terug via het beheersysteem van Tag Manager.

Waar zijn die tags precies goed voor? Je gebruikt tags om bepaalde gebeurtenissen te volgen op je website en zo meer inzicht te krijgen in het gedrag van je websitebezoekers. Je kunt gebeurtenissen zoals klikken en weergaven van pagina’s meten. Al die gebeurtenissen worden binnen GTM op een grote hoop data gegooid: de datalayer. Wanneer een bepaalde gebeurtenis getriggerd wordt op de website omdat je er een trigger voor hebt aangemaakt met een daaraan gekoppelde tag, zie je deze terugkomen. Dat kan allemaal in één GTM-container: hier beheer je al je tags, triggers en variabelen.

Homepagina GTM - Google Tag Manager uitleg

Zoek je wat meer uitleg over alle onderdelen binnen Google Tag Manager? We leggen het kort voor je uit:

• Datalayer en containers

Om de data goed te kunnen lezen uit de datalayer heb je een container nodig. Alle tracking codes die je wilt plaatsen op je website, plaats je in jouw GTM-container. Je koppelt deze container aan je website.

Alleen hier heb je je webdeveloper nodig: de HTML-code van de container moet in de achterkant van de website gezet worden. Hierna is dat niet meer nodig!

• Tags

Binnen je container maak je tags aan. Zodra je jouw container gekoppeld hebt aan externe tracking tools zoals Analytics kun je je tag koppelen aan de tracking tool. De tag geeft door naar welke tool de gebeurtenis door moet schieten, zoals dus Google Analytics.

• Triggers

Een tag wordt pas doorgestuurd naar een gekoppelde tool wanneer de trigger afgevuurd wordt. Dit is een soort alarm, en gaat af wanneer een gebeurtenis aan bepaalde regels voldoet die je zelf ingesteld hebt. Je wilt bijvoorbeeld binnen GA4 eerst je hele website meten: oftewel alle paginabezoeken. De trigger/regel is dan het bezoeken van een pagina, welke het dan ook is.

• Variabelen

Met variabelen maak je jouw trigger specifiek. Wil je bijvoorbeeld een bepaalde pagina tracken? Dan kun je met variabelen alleen die pagina meenemen. Pas de naam van je tag daarop aan, zodat je precies weet om welke pagina het gaat.

Een hele hoop uitleg, maar dat maakt dat de mogelijkheden binnen GTM erg groot zijn. Het vereist wat kennis en vaardigheid, maar wanneer je Google Tag Manager een beetje onder de knie hebt, krijg je toegang tot veel inzichten over je website.

Wat zijn de voordelen van GTM?

  • Je hoeft niet meer voor elke tag of code bij je webbouwer te zijn: je kunt tools nu zelf koppelen met je website in GTM.
  • Er zijn eindeloze toepassingen binnen Google Tag Manager. Zo kun je Google Analytics een stuk uitgebreider inzetten en onder andere bepaalde pagina’s onder de loep nemen of specifieke acties tracken zoals klikken op bepaalde elementen. Laat Google Analytics bijvoorbeeld heel specifiek op conversies meten zoals een klik op het e-mailadres of op het telefoonnummer op je website.
  • Het is een goede testtool: via de debug-mode in GTM kun je zien of tags, triggers en variabelen goed werken, en zo niet, aanpassingen maken en het daarna opnieuw testen.
  • Je kunt makkelijk gebruikersrechten instellen: bepaal wie wel en niet toegang tot de container hebben en wat zij wel of niet mogen doen.
  • Je kunt meerdere accounts en containers beheren vanuit één omgeving. Zo kun je meerdere websites tegelijk beheren in Google Tag Manager.

Uitleg over Google Tag Manager installeren

1. Inloggen bij GTM met je Google-account

Log in met je Google-account om te beginnen met Google Tag Manager.

2. Een nieuwe container aanmaken + instellen

Vul alle gegevens in en kies voor het doelplatform internet.

Google Tag Manager uitleg 2

3. De code van de container op je website plaatsen

Deze code moet in de achterkant van je website komen. Stuur deze code door naar je webdeveloper; deze kan het voor je verwerken.

4. De juiste tags installeren

Nu de container staat kun je aan de slag met het installeren van de juiste tags. Denk aan Google Analytics. Ook kun je bijvoorbeeld de klikken op je mailadres en telefoon instellen om deze conversies bij te houden.

Vergeet niet de container opnieuw te publiceren als je tags/triggers/variabelen hebt aangemaakt of aangepast: dan pas is het opgeslagen.

 

Sinds kort is er een wijziging geweest in de wetgeving rondom privacy en cookiegebruik: Google Consent Mode V2 is geïntroduceerd. Hiermee kunnen websites de instemmingsvoorkeuren van gebruikers voor cookies meer efficiënt en in overeenstemming met de privacy aan de services van Google doorgeven zoals Google Analytics en Google Ads. Binnenkort vertellen we je er meer over in een nieuwe blog!

Wil jij ook de prestaties van jouw website meetbaar maken met o.a. GTM?

JKC Media helpt je verder

Mogen wij iets voor jou aanpakken?
Wij gaan graag voor je aan de slag!

Neem contact op
To top
Chat openen
Stuur ons een berichtje voor meer informatie of vragen via WhatsApp.