Home Nieuws Google Search Generative AI: een update in de zoekmachine 

Google Search Generative AI: een update in de zoekmachine 

Nieuws 23 mei 2023

Google Search Generative AI: een update in de zoekmachine 

23 mei 2023
Nieuws
Demi van Opstal

AI wordt de laatste jaren door steeds meer bedrijven omarmd. Ook Google is druk bezig met kunstmatige intelligentie. Zo introduceert de zoekmachine een generative Google Search AI. Wat dat precies inhoudt, vertellen we in onze nieuwe blog.

Wat is de generative AI van Google?

De laatste maanden is AI al ontzettend vaak in het nieuws. We maakten kennis met ChatGPT: een AI die bijna alles voor je kan typen in een paar seconden. Dit is een vorm van een generative AI: kunstmatige intelligentie inzetten om content als tekst of beeld te maken. Met de generative AI van Google ontstaat een andere manier van zoeken. Google heeft veel onderdelen, maar de zoekmachine blijft essentieel. Met de komst van ChatGPT krijgt die zoekmachine meer concurrentie. En daar speelt Google op in met een eigen versie van generative AI.

Google heeft bijvoorbeeld ook chatbord Bard. Deze staat echter los van de nieuwe generative AI.

Ook bij generative Google Search AI is een zoekopdracht de eerste stap. Waar je vroeger je zoekopdracht echter opdeelde in meerdere vragen en zelf rondzocht naar de juiste informatie, kun je bij deze nieuwe manier van zoeken in één keer je hele vraag stellen. Stel bijvoorbeeld de vraag ‘Wat zijn de beste wandelschoenen voor een loopafstand van vijf kilometer op zandwegen?’ In plaats van de bekende lijst met blauwe linkjes met eventueel een extra informatiestuk (een featured snippet) van websites als Wikipedia, krijg je een nieuw, groot veld met een antwoord/uitleg op je zoekopdracht of vraag. Daarbij staan links naar websites voor het bewijs dat de weergegeven informatie daadwerkelijk klopt.

Heb je nog niet het complete antwoord of heb je nog andere vragen? Het is verder mogelijk vervolgvragen te stellen. De Google Search AI lijkt minder op andere software als ChatGPT of Bing: er is namelijk geen sprake van een conversatie-modus. Bovendien laat Google nog steeds advertenties zien bij de zoekresultaten.

De voordelen van generative AI van Google

Met deze generative Google Search AI wordt zoeken op het web nog eenvoudiger. Snel een duidelijk antwoord krijgen op je vragen kost nog minder werk en moeite: de AI verzamelt informatie van bronnen op het internet en geeft je zo een antwoord. Je begrijpt onderwerpen sneller, ontdekt nieuwe invalshoeken en hebt werk sneller gedaan. Zeker bij bijvoorbeeld complexe aankopen is de generative AI een goed hulpmiddel.

Wat is de invloed van generative Google Search AI op SEO en CTR?

Door het nieuwe informatiestuk zijn de reguliere zoekresultaten minder goed zichtbaar. Bovendien krijg je met het blok al antwoord op je vraag: waarom zou je nog doorklikken? Dit zijn zogenaamde Zero Click Searches: zoekopdrachten waar Google het antwoord zelf geeft en je niet doorklikt naar een externe website.

Al met al betekent dat minder websiteverkeer en een lagere CTR via Google. Toch is het minder pessimistisch als het klinkt. Er zijn namelijk een paar redenen waarom er toch doorgeklikt zal worden/ waarom Google zich blijft focussen op kliks naar websites:

  • De betrouwbaarheid van de informatie
    De informatie die AI geeft bevat nog wel eens feitelijke fouten. De kans is daarmee groot dat er bij zoekopdrachten toch geklikt wordt op externe websites om de content te controleren.
  • De AI heeft bronnen nodig
    Het antwoord van de AI is gebaseerd op bronnen van makers. De Google Search AI heeft die informatie nodig om een antwoord te vormen. Daarom zal Google makers blijven steunen en de focus blijven leggen op websiteverkeer.
  • Het zijn inkomsten voor Google
    Een groot deel van de inkomsten van Google zijn de Ads. Deze blijven bij de generative AI zichtbaar. Websites willen verkeer blijven ontvangen, en advertenties zijn daar een onderdeel van. Website-eigenaars willen die advertenties niet onder een AI gegenereerd antwoord hebben, terwijl ze er wel veel voor moeten betalen. Dit geldt zowel voor advertenties in Search als Display Ads (biedingen voor advertenties op drukbezochte websites).
  • Soms zal er geen generative AI-antwoord staan
    Dit gaat om onderwerpen waar simpelweg te weinig kwalitatieve informatie voor beschikbaar is, waardoor het antwoord van de AI minder betrouwbaar zou zijn.

Een uitgelicht blok met informatie bovenaan de zoekresultaten is overigens niet nieuw. Dit is er al in de vorm van featured snippets.

Google Search Generative AI - featured snippetDe Google Search Generative AI biedt veel voordelen voor gebruikers. Op het gebied van SEO kan het echter voor websites lastiger worden. De focus lag eerst op keywords en backlinks om hoger te ranken op bepaalde zoekwoorden. Voor deze nieuwe manier van zoeken moet die focus naar gedetailleerde content van hoge kwaliteit, user experience (goede navigatie) en contextuele relevantie (samenhangende en relevante informatie in de branche). Waardevolle content blijft de basis, zowel voor SEO nu als in de toekomst met bijvoorbeeld deze generative AI.

JKC Media gaat met de SEO voor jouw website aan de slag, met als resultaat een betere vindbaarheid (op lange termijn).

Wanneer is de AI voor ons beschikbaar?

Op dit moment is de generative AI, Google noemt het Search Generative Experience (SGE), alleen als test beschikbaar in de VS op Chrome desktop en de Google App voor Android en iOS.

Wil jij inspelen op de trend en zorgen voor meer vindbaarheid via Google?

JKC Media helpt je verder

Mogen wij iets voor jou aanpakken?
Wij gaan graag voor je aan de slag!

Neem contact op

Mogen wij iets voor jou aanpakken?
Wij gaan graag voor je aan de slag!

Neem contact op

Gerelateerde nieuwsberichten

To top
Chat openen
Stuur ons een berichtje voor meer informatie of vragen via WhatsApp.