Er zijn veel verschillende tools om de prestaties van jouw website bij te houden. Google Search Console (GSC) is er daar een van. We geven uitleg over het aanmelden bij GSC en vertellen wat je er precies mee kunt.
Wat is Google Search Console?
Google Search Console is een tool om de prestaties van je website bij te houden. Dat kan met Google Analytics, maar GSC is ook een optie. Je kunt de tool gratis gebruiken. Met GSC kun je allerlei gegevens over je website bekijken. We geven meer uitleg over belangrijke onderdelen in Google Search Console:
Prestaties
Wanneer je op prestaties klikt, zie je gegevens als het totaal aantal klikken en vertoningen, de gemiddelde CTR (click-through rate) en de gemiddelde positie van je website. De click-through rate is het percentage vertoningen dat leidde tot een klik. De gemiddelde positie laat zien waar je website gemiddeld staat in de zoekresultaten.
Ook zie je wat de zoekopdrachten waren voor je website, op welke pagina’s bezoekers terechtkomen, met welke apparaten mensen zoeken en nog meer informatie over gebruikers.
URL-inspectie
Bij dit aspect kun je een specifieke URL opgeven. Je krijgt dan te zien of die pagina geïndexeerd is of niet. Is dat nog niet zo? Dan kun je de indexering aanvragen.
Indexering
- Pagina’s
Bij dit onderdeel zie je precies welke pagina’s wel en welke niet geïndexeerd worden. Ook zie je de reden waarom de indexatie niet is gelukt. Denk aan pagina’s met een 404-melding of met een omleiding.
- Sitemap
In een sitemap vind je overzichtelijk alle interne links van je website.
- Verwijderingen
Hier kun je URL’s opgeven die je niet wilt laten zien in de zoekresultaten. Denk aan oude pagina’s of voorbeeldpagina’s. Wanneer je een nieuw verzoek indient voor een verwijdering, is de pagina ongeveer zes maanden geblokkeerd. Je kunt de verwijdering altijd weghalen, en dan verschijnt de pagina weer in de zoekresultaten.
Functionaliteit
- Paginafunctionaliteit
Hier vind je een overzicht van de gebruikerservaring van websitebezoekers. Deze functionaliteit geldt per URL. Het kan zijn dat er geen gegevens beschikbaar zijn voor je website, omdat deze pas net in GSC staat of dat er onvoldoende gegevens zijn voor GSC om een overzicht te geven.
- Site-vitaliteit
Dit rapport vertelt je hoe je pagina’s presteren op basis van de praktijkgegevens. Ook hier geldt dat er soms onvoldoende gegevens zijn voor GCS voor een overzicht.
- Bruikbaarheid mobiel
Dit onderdeel laat zien of pagina’s goed bruikbaar zijn op mobiel. En zo niet, waarom dat zo is.
Links
Hier zie je welke externe links naar jouw website verwijzen. Zo zie je welke websites naar je site linken en wat de ankertekst daarvoor is. Ook vind je je interne links terug. De belangrijkste pagina’s moeten vanzelfsprekend de meeste links hebben. Zo snapt Google ook welke pagina’s de meeste prioriteit hebben.
Wat zijn de voordelen van GSC?
Na de uitleg over de onderdelen van Google Search Console, vertellen we graag waarom de tool zo handig is. Het helpt je namelijk met de vindbaarheid van je website:
1. Je kunt de vindbaarheid van je website in de zoekresultaten van Google controleren
Zo weet je via welke pagina’s bezoekers op je website komen via het organische verkeer. Dat kan je waardevolle inzichten geven. Je weet op welke pagina’s je focus moet liggen, waar belangrijke keywords terug moeten komen en waar de belangrijkste informatie voor jouw bezoekers moet staan. Je komt meer te weten over je websitebezoekers: bijvoorbeeld wat hun zoekopdracht was of op welke pagina ze terecht kwamen. Verder zie je welke websites allemaal naar jouw site verwijzen, en hoe het zit met de interne linkstructuur.
2. Je kunt problemen met betrekking tot de vindbaarheid oplossen
Je krijgt in Google Search Console uitleg over problemen rond je website. Je achterhaalt technische fouten bij de vindbaarheid van pagina’s. Ook kun je een indexering aanvragen voor bijvoorbeeld nieuwe pagina’s.
3. Je krijgt meldingen over nieuwe fouten
Wanneer je deze optie inschakelt, stelt Google Search Console je op de hoogte wanneer er een nieuwe fout is ontdekt. Je past dit aan bij de gebruikersinstellingen, onder e-mailvoorkeuren.
Google Search Console instellen voor jouw website: hoe doe je dat?
Stap 1 is met je Google-account naar Google Search Console gaan. Daar geef je de URL van jouw website op.
Je moet je website verifiëren voor Google Search Console. Daarbij heb je de keuze uit verschillende verificatiemethoden (wanneer je kiest voor ‘URL-voorvoegsel’). Per verificatiemethode lees je wat je precies moet doen:
- HTML-bestand
- HTML-tag
- Google Analytics
- Google Tag Manager
- Domeinnaamprovider
Wanneer de verificatie goed is gegaan, heb je gelijk toegang tot de gegevens voor jouw website. Nu kun je beginnen met het optimaliseren van de vindbaarheid van je site. Je kunt er zelf mee aan de slag, maar als je niet goed weet hoe of je daar weinig tijd voor hebt, doen wij het graag voor je!