Als website-eigenaar is de term je de afgelopen maanden vast niet ontgaan: Google Consent Mode V2. Digitale privacy staat steeds hoger op de agenda. Met Consent Mode V2 voldoet Google aan de Digital Markets Acts (DMA), een wet vanuit de Europese Unie. Wat houdt Consent Mode V2 precies in? En wat moet jij als website-eigenaar weten?
Wat is Google Consent Mode V2?
Consent Mode V2 is een uitbreiding op de bestaande Google Consent Mode: je vraagt met een cookiebanner of je bepaalde cookies mag plaatsen om bij te houden wat een gebruiker op je website doet. Tegenwoordig worden er steeds meer privacy maatregelen genomen, zo ook in Europese wetgeving. Met V2 komt de verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van gebruikerstoestemming meer bij de eigenaren van websites te liggen in plaats van bij Google.
Consent Mode is verbonden met het gebruik van een cookiebanner. Met zo’n cookiemuur kan een websitebezoeker voorkeuren aangeven omtrent dataverzameling door middel van bepaalde parameters. De gebruiker kan volledige toestemming geven, met bepaalde onderdelen instemmen of geen toestemming geven. Wanneer er toestemming is gegeven worden metingen van platformen als GA4 en Google Ads toegelaten. Bij geen toestemming worden er metingen gedaan zonder het gebruik van cookies; tracking pixels van andere advertentie- en analytics platformen worden dan geblokkeerd waardoor er minder uitgebreid data wordt verzameld die niet direct herleidbaar is naar een gebruiker.
Gebruikers kunnen toestemming geven voor onder andere cookies voor functionaliteit, statistieken en marketing.

Waar is het belangrijk voor?
Wanneer Consent Mode V2 niet of niet goed geïmplementeerd is, zal Google metingen voor de website weigeren voor platformen als GA4 en Google Ads. En dat heeft vooral een grote impact op Google Ads-campagnes: er geldt dan een grote beperking in targeting-opties van digitale advertenties aangezien er veel minder data verzameld wordt. En dat terwijl je met online advertenties juist potentiële digitale klanten wilt bereiken op basis van hun gedrag, bijvoorbeeld als er iemand al op je website is geweest of interesse heeft getoond rondom jouw product of dienst. Wanneer Consent Mode V2 niet goed ingesteld is, komen de opties voor remarketing en conversiemeting te vervallen.
Verder heeft het ook invloed op Google Analytics, want zonder toestemming worden er alleen nog maar cookieless pings naar GA4 gestuurd. Zo is het niet meer mogelijk gebruik te maken van advertentiefuncties en doelgroepen in GA4.
Hoe stel je het in?
Voor je aan de slag wilt met Google Consent Mode V2, moet je nagaan of je al een cookiebanner hebt of niet. Als dat niet zo is, moet deze eerst ingesteld worden voor je Consent Mode V2 kunt gebruiken. Als je al wel een cookiemuur hebt, moeten de nieuwe tags van Consent Mode V2 ingesteld worden op die muur vanuit Google Tag Manager.
Er zijn verschillende methodes om de Consent Mode te implementeren. De meest toegangbare optie is via Google Tag Manager. Zo kun je op één plek de privacyinstellingen van websitemetingen beheren.

Hoe je Consent Mode V2 installeert? Kort en bondig:
- Schakel een cookiebanner in, inclusief een cookiestatement die aan de wetgeving voldoet.
- Activeer Consent-Mode instellingen via de container-instellingen van Google Tag Manager, via custom templates.
- Stel standaard en dynamische waarden in voor de opties voor toestemming.
Dit gaat met parameters als Ad_storage en Analytics_storage. Google Consent Mode V2 heeft extra parameters ten opzichte van versie 1:
- Ad_user_data: deze parameter wordt gebruikt om te bepalen of de gebruiker toestemming geeft voor advertentiedoeleinden voor Google. Deze gaat naar granted wanneer de gebruiker actief instemt via interactie met de cookiebanner.
- Ad_personalization: deze parameter regelt of gegevens gebruikt kunnen worden voor advertentiepersonalisatie (zoals remarketing).
Deze gaat naar granted wanneer gebruikers akkoord geven dat hun gegevens gedeeld worden met Google voor het doel van advertentiepersonalisatie.
• Valideer de installatie goed en houd updates bij.
Bovenstaande uitleg is vrij technisch, waarbij je bepaalde kennis en inzichten nodig hebt over Consent Mode en Google Tag Manager. Gelukkig zijn er bepaalde tools die je helpen met de installatie. Zogenaamde Consent Mode Partners hebben handige tools waarmee je eenvoudig een cookie banner toevoegt en Google Consent Mode V2 makkelijker instelt.

Let wel op; wanneer je nog geen cookie banner ingesteld had, zul je een daling in data gaan zien in GA4. Immers niet iedereen geeft toestemming voor het verzamelen van gegevens. Wanneer je al een cookiebanner had, is dat verschil er niet, aangezien die filtering dan al eerder is gemaakt.
Hoe gaat het verder met Consent Mode?
Het is belangrijk Consent Mode V2 in te stellen, vooral wanneer je gebruik maakt van Google Ads. Je kunt anders niet meer actief targeten met digitale advertenties. De druk van Europese wetgeving heeft geleid tot deze ontwikkeling, met als doel de privacy van websitebezoekers te beschermen. De laatste jaren staat privacy alleen maar hoger op de agenda. Consent Mode is later wellicht ook essentieel voor websites zonder online advertentiecampagnes, misschien heeft het ook grote consequenties voor reguliere data in GA4 wanneer het niet goed ingesteld is. Je kunt er dus maar beter op tijd bij zijn, en zorgen dat jouw website voldoet aan Google Consent Mode V2.
Wil jij een gloednieuwe website, die voldoet aan de nieuwe wet- en regelgeving?