Inmiddels zijn we al een aantal maanden verder met de nieuwe versie van Google Analytics: Google Analytics 4. De nieuwe Analytics ziet er anders uit, en heeft verschillende veranderingen ten opzichte van de vorige versie. In onze nieuwe blog helpen we je op weg met GA4 en geven we tips om mee te nemen wanneer het op Google Analytics 4 aankomt.
Wat is Google Analytics 4 ook alweer?
Google Analytics 4 is de nieuwe versie van Universal Analytics (UA). Per 1 juli 2023 werk je in Google Analytics met GA4. En dat ziet er anders uit dan de vorige versie. Zo was UA meer gericht op sessies en bezoekers, en ligt bij GA4 juist de focus op gebeurtenissen: het is een event-driven datamodel. Kortgezegd moet je met GA4 een nog beter inzicht krijgen in de statistieken van je website.
Meer weten over de verschillen? Lees het in onze andere blog over GA4.
Wanneer je goed met GA4 overweg kunt, ervaar je verschillende voordelen van de tool:
- GA4 is gebaseerd op machine learning in combinatie met big data. Zo kun je nog grondiger voorspellingen doen en je doelgroep beter inschatten.
- GA4 maakt gebruik van datastreams. Je kunt verschillende datastreams koppelen, zoals gegevens van je website en een eventuele app combineren. Zo heb je een nog completer beeld van (het gedrag van) je doelgroep.
- GA4 is vernieuwd omtrent privacy en opties daarvoor. Je kunt meten zonder cookies te gebruiken.
Tips voor Google Analytics 4: niet te vergeten
Wanneer je vooral Universal Analytics gewend bent, of Analytics überhaupt lastig vindt om te begrijpen, kun je snel verdwalen in alle opties binnen GA4. Wij geven je daarom graag een paar tips voor Google Analytics 4. Zo kun jij deze tool optimaal inzetten voor jouw website.
Conversies zijn het allerbelangrijkste voor jouw website of webshop: wanneer bezoekers een artikel kopen, een formulier invullen of op een andere manier contact opnemen bijvoorbeeld. Daarom moet je die conversies goed instellen in Google Analytics om ze onder de loep te nemen. Een van de belangrijkste tips voor Google Analytics 4, want zo weet je hoeveel conversies je website heeft en waar ze vandaan komen. En op die informatie kun je weer inspelen.

-
Neem een kijkje bij de nieuwe statistieken
Met Google Analytics 4 kom je een aantal nieuwe statistieken tegen om nog meer relevante inzichten te krijgen over je website. Denk aan statistieken als sessieduur, pagina’s per sessie en conversiepercentage op basis van sessies of gebruikers.
Zo is bijvoorbeeld het bouncepercentage (percentage waarbij slechts één pagina is bekeken) vervangen door het betrokkenheidspercentage (percentage van betrokken sessies). Een betrokken sessie is bijvoorbeeld een bezoek van langer dan tien seconden, van minimaal twee pagina’s of met minimaal één uitgevoerde conversie. Het betrokkenheidspercentage houdt dus rekening met verschillende interacties, en is daarom waardevoller.
-
Kijk naar je intern verkeer
Jij en eventuele werknemers zijn natuurlijk vaak op je eigen website te vinden. Maar die bezoeken wil je niet meerekenen aangezien dat een vertekend beeld geeft. Gelukkig kun je dat interne verkeer uitschakelen in Google Analytics 4. Je kunt verkeer namelijk wegfilteren op basis van een IP-adres of een reeks IP-adressen. Hoe je dat precies doet lees je hier.
-
Duik de diepte in met rapporten
Bij Universal Analytics, de oude versie van Analytics, kon je rondneuzen in aangepaste rapporten. In GA4 heet die tab nu ‘verkennen’. Hier kun je rapporten generen met bijvoorbeeld tabellen en opties als trechters en gebruiksanalyse.

Nog een van de belangrijke tips voor GA4: in UA had je standaard rapporten, in GA4 kun je ze zelf samenstellen. Zo kun je data onder de loep nemen die voor jouw website van belang zijn.
-
Bekijk de release notes om op de hoogte te blijven
Wil jij op de hoogte blijven van de nieuwste updates in Google Analytics 4? Bekijk dan om de zoveel tijd de release notes. Zo weet je gelijk van de nieuwe ontwikkelingen en speel je daar direct op in.
-
Maak een koppeling met je Google Ads-account
Draai jij advertenties via Google Ads? Je kunt deze koppelen aan Google Analytics en zo deze data meenemen. Ga naar ‘beheer’ en daarna naar ‘productkoppelingen’ en ‘Google Ads-koppelingen’. Hier kun je een koppeling met Google Ads maken. Kies daarvoor het Google-account waarop het Google Ads-account staat.

-
Stel de koppeling voor je webshop in
Wanneer jij een webshop hebt en producten verkoopt via je website, is een koppeling met Google Analytics 4 erg belangrijk. Met bijvoorbeeld de Google Analytics plug-in van WooCommerce krijg jij kijk op je e-commerce data. Als je weet hoe bezoekers zich gedragen op je website en hoe ze hun aankoop doen, kun je jouw website daarop optimaliseren. Lopen bezoekers bijvoorbeeld vaak vast bij het afrekenen? Of juist bij het zoeken van de producten? Zodra je dat weet, kun je met die informatie aan de slag en je website verbeteren.
Meer tips of hulp nodig met het instellen van GA4 voor jouw website?