Naast de juiste werkwoordspelling zijn er nog veel meer taalregels te vinden. We stippen er een paar voor je aan:
- Schrijf actief
Schrijf in de tegenwoordige tijd en in bedrijvende vorm. Dat maakt de zin beter leesbaar en korter. Dus: onderwerp – actief werkwoord – rest van de zin. Hier een voorbeeld:Passieve zin: De tekst wordt door mij opgeschreven.
Actieve zin: Ik schrijf de tekst op.
- Vermijd hulpwerkwoorden
Zorg dat je zo min mogelijk hulpwerkwoorden gebruikt. Hulpwerkwoorden zijn bijvoorbeeld willen, zullen en kunnen. Niet: hier kun je meer informatie vinden. Wel: hier vind je meer informatie.
- Schrijf niet te lange zinnen
Korte zinnen lezen makkelijker en zijn beter te begrijpen. Wees daarom niet zuinig met punten en kort zinnen af. Een andere manier om je zinnen korter te maken is door twijfelwoorden weg te halen zoals misschien, soms en best wel. Zo kom je gelijk meer overtuigend over.
- Maak opsommingen
Door opsommingen niet in doorlopende tekst uit te schrijven maar onder elkaar te zetten, zorg je voor duidelijkheid.

Laten al die regels je al duizelen? Wij nemen het schrijven graag voor je uit handen.
Kijk naar de indeling: maak goede alinea’s en tussenkopjes
Niemand gaat één lange brei aan tekst helemaal lezen. Vaak scan je een pagina: je oogt valt op kopjes, afbeeldingen en andere elementen die je aandacht trekken. Bij het schrijven van goede teksten is er dus nagedacht over de alinea’s en tussenkopjes. Zorg voor korte en krachtige alinea’s en duidelijke tussenkopjes (met jouw zoekwoord of synoniemen erin). Kijk hier maar naar het voorbeeld: welke tekst vind jij fijner lezen?

Goede teksten geven jouw bedrijf weer
Laat met jouw teksten zien wie jouw bedrijf is, zeker bij webteksten is dat van belang. Wanneer jouw onderneming informeel met het personeel en de klanten omgaat, maar op de website overal ‘u’ staat zorgt dat voor verwarring. Gebruik dus de juiste toon in de teksten: ga je voor u of je? Kies je voor vaktermen of makkelijke termen?
SEO hoort bij content schrijven
Tof dat je goede teksten hebt opgesteld, nu nog zorgen dat deze online goed gevonden worden. Dat doe je met SEO. Doe een zoekwoordenonderzoek zodat je weet waar men naar zoekt. Ga niet altijd voor het zoekwoord dat het meest gezocht wordt per maand. Het kan juist slim zijn een woord te pakken dat minder vaak gezocht wordt, maar wel erg specifiek is en waarmee jij hoger rankt (zogenaamde longtail zoekwoorden).
Een paar zaken om goed op te letten voor de SEO van jouw teksten:
- Bepaal jouw zoekwoorden en laat die geregeld terugkomen in je tekst (maar overdrijf niet). Schrijf het woord en synoniemen ervan ook in je H1 en H2 koppen.
- Zorg voor een tekst van minimaal 300 woorden per pagina, maar maak de inhoud wel van waarde.
- Maak korte alinea’s (50 tot 70 woorden)
- Schrijf goede meta title’s en meta descriptions (zet je zoekwoord voorin)
Wij stellen graag goede teksten voor jou op!
Laat je het werk toch liever aan een tekstschrijver over? Geen probleem, dan helpen we je graag. Neem contact op en we bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen: webteksten (voor SEO), blogs, sociale media en vertalingen.