Skip to main content

Goede teksten schrijven (SEO-approved) doe je zo

By 23 september 2021Nieuws
Goede teksten schrijven

Goede teksten schrijven klinkt makkelijk, maar er zijn veel dingen waar je op moet letten. Want wat voor soort tekst is het? Hoe lang moet deze worden? Op welke zoekwoorden ga je focussen? In deze blog leggen we uit waar je rekening mee moet houden om tot goede teksten te komen.

 

Het soort tekst dat je gaat schrijven

De eerste stap is het bepalen wat voor soort tekst je nodig hebt. Wil je teksten voor jouw website of wil je juist blogs of sociale media berichten? Al deze vormen vragen om een ander soort tekst. Een tekst op de homepagina van jouw site moet kort en krachtig zijn: deze moet vertellen waar jouw bedrijf voor staat. In een blog ga je vaak uitgebreid in op een bepaald onderwerp of verschijnsel en is het verhaal langer. Bij sociale media geldt vaak: hoe korter, hoe beter.

 

De basis van goede teksten schrijven: de spelling

Wat voor soort tekst je ook gaat schrijven, de basis van goede teksten is de spelling. Zodra men een (duidelijke) spellingsfout in jouw tekst ziet, gaat je geloofwaardigheid snel omlaag. Zorg dus dat je de spellingsregels erbij pakt wanneer je gaat pennen.

We hebben een paar basisregels van de werkwoordspelling voor je op een rijtje gezet:

 

Schrijf je de persoonsvorm met een -d, -t, of -dt?

Bij deze regel moet je eerst de stam van het werkwoord bepalen. Je vindt de stam van een werkwoord door van het hele werkwoord -en af te halen. Je leest daar meer over op de website van Onze Taal.

Een handig ezelsbruggetje om te bepalen of er een -t achter de stam moet, is:

Ik ervoor (voor de persoonsvorm),
ik erachter (achter de persoonsvorm),
je erachter, jij erachter
Alles nee, dan stam + t

Even toepassen. Je hebt de zin: ‘Je word… opa.’ Volg het ezelsbruggetje: ‘Je wordt opa.’ Bij de zin ‘Ik word… opa’ is het dus ‘Ik word opa’. Hier lees je er meer over.

Schrijf je het werkwoord in verleden tijd met een -d of -t?

Bij deze regel komt ’t Kofschip om de hoek kijken. Een woord dat je vast nog wel bijgebleven is van de lagere school. De medeklinkers (dus de t, f, k, s, ch en p) bepalen of het zwakke werkwoord een -te of -de aan het einde krijgt. Je voegt -te aan de stam van het werkwoord toe wanneer de stam eindigt op een van de medeklinkers uit ’t Kofschip. Dus: hij werkte (want de k zit in ’t Kofschip) en hij veegde (want de g zit niet in ’t Kofschip). Hetzelfde geldt voor het voltooid deelwoord (hij heeft gewerkt, hij heeft geveegd). Hier vind je nog meer uitleg en voorbeelden.

 

Naast de juiste werkwoordspelling zijn er nog veel meer taalregels te vinden. We stippen er een paar voor je aan:

 

  • Schrijf actief
    Schrijf in de tegenwoordige tijd en in bedrijvende vorm. Dat maakt de zin beter leesbaar en korter. Dus: onderwerp – actief werkwoord – rest van de zin. Hier een voorbeeld:Passieve zin: De tekst wordt door mij opgeschreven.
    Actieve zin: Ik schrijf de tekst op.

 

  • Vermijd hulpwerkwoorden
    Zorg dat je zo min mogelijk hulpwerkwoorden gebruikt. Hulpwerkwoorden zijn bijvoorbeeld willen, zullen en kunnen. Niet: hier kun je meer informatie vinden. Wel: hier vind je meer informatie.

 

  • Schrijf niet te lange zinnen
    Korte zinnen lezen makkelijker en zijn beter te begrijpen. Wees daarom niet zuinig met punten en kort zinnen af. Een andere manier om je zinnen korter te maken is door twijfelwoorden weg te halen zoals misschien, soms en best wel. Zo kom je gelijk meer overtuigend over.

 

  • Maak opsommingen
    Door opsommingen niet in doorlopende tekst uit te schrijven maar onder elkaar te zetten, zorg je voor duidelijkheid.

Kijk naar de indeling: maak goede alinea’s en tussenkopjes

Niemand gaat één lange brei aan tekst helemaal lezen. Vaak scan je een pagina: je oogt valt op kopjes, afbeeldingen en andere elementen die je aandacht trekken. Bij het schrijven van goede teksten is er dus nagedacht over de alinea’s en tussenkopjes. Zorg voor korte en krachtige alinea’s en duidelijke tussenkopjes (met jouw zoekwoord of synoniemen erin). Kijk hier maar naar het voorbeeld: welke tekst vind jij fijner lezen?

 

 

Goede teksten geven jouw bedrijf weer

Laat met jouw teksten zien wie jouw bedrijf is, zeker bij webteksten is dat van belang. Wanneer jouw onderneming informeel met het personeel en de klanten omgaat, maar op de website overal ‘u’ staat zorgt dat voor verwarring. Gebruik dus de juiste toon in de teksten: ga je voor u of je? Kies je voor vaktermen of makkelijke termen?

 

SEO hoort bij content schrijven

Tof dat je goede teksten hebt opgesteld, nu nog zorgen dat deze online goed gevonden worden. Dat doe je met SEO. Doe een zoekwoordenonderzoek zodat je weet waar men naar zoekt. Ga niet altijd voor het zoekwoord dat het meest gezocht wordt per maand. Het kan juist slim zijn een woord te pakken dat minder vaak gezocht wordt, maar wel erg specifiek is en waarmee jij hoger rankt (zogenaamde longtail zoekwoorden).

Een paar zaken om goed op te letten voor de SEO van jouw teksten:

 

  • Bepaal jouw zoekwoorden en laat die geregeld terugkomen in je tekst (maar overdrijf niet). Schrijf het woord en synoniemen ervan ook in je H1 en H2 koppen.
  • Zorg voor een tekst van minimaal 300 woorden per pagina, maar maak de inhoud wel van waarde.
  • Maak korte alinea’s (50 tot 70 woorden)
  • Schrijf goede meta title’s en meta descriptions (zet je zoekwoord voorin)

 

Wij stellen graag goede teksten voor jou op!

Laat je het werk toch liever aan een tekstschrijver over? Geen probleem, dan helpen we je graag. Neem contact op en we bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen: webteksten (voor SEO), blogs, sociale media en vertalingen.

 

 

Volg ons op social media

JKC Media B.V.

Author JKC Media B.V.

More posts by JKC Media B.V.
Open chat