Vanaf 1 juli gaat de nieuwe EU-regeling in over btw voor e-commerce. We vertellen je de belangrijkste dingen die zijn veranderd en die voor onze klanten van belang kunnen zijn. Het verhaal is feitelijk en diepgaand van stof, dat weten we, maar het is voor jou als webshopeigenaar die goederen of diensten levert in de EU essentieel op de hoogte te zijn van de juiste regels.
Wat verandert er per 1 juli?
- De omzetdrempels vervallen
Vóór 1 juli heb je verschillende omzetdrempels voor landen in de EU. Als jouw omzet over dat drempelbedrag van een EU-land komt, moet je de btw berekenen van het land waar je levert. Landen in de EU hebben een eigen omzetdrempel. Vanaf 1 juli vervallen die omzetdrempels en komt er 1 universele omzetdrempel van 10.000 euro per kalenderjaar. Die drempel geldt voor het leveren van goederen aan klanten in andere EU-landen, die geen aangifte voor btw hoeven te doen (denk aan particulieren). Als je totale omzet onder de €10.000 blijft, doe je gewoon de Nederlandse btw-aangifte. Is het meer dan €10.000? Dan bereken je de btw van het EU-land waar je aan leverde.
- De btw-vrijstelling voor import tot 22 euro verdwijnt
Voordat de nieuwe regeling ingaat is het zo dat je een btw-vrijstelling hebt wanneer je goederen van buiten de EU direct naar particulieren in de EU levert, wanneer de waarde maximaal 22 euro is. Die vrijstelling gaat nu vervallen. Je moet dus vanaf dan altijd btw betalen bij je leveringen, van het land waar je de producten aan levert. Wanneer je gebruik maakt van de invoerregeling, waarbij je iedere maand de btw in 1 keer betaalt voor al je leveringen, betaal je geen btw bij de invoer. Als de waarde van de levering tot 150 euro is, mag je gebruik maken van het nieuwe éénloketsysteem, dat we dadelijk uitleggen, en blijft je zending vrijgesteld van invoerrechten.
- Een éénloketsysteem voor 1 totale btw-aangifte
Een andere belangrijke verandering is de invoering van een éénloketsysteem via de Unieregeling. Ieder kwartaal doe je dan btw-aangifte, waarbij je in één keer alle btw betaalt. Je betaalt dus in één keer de btw over alle leveringen binnen de EU, en niet apart per EU-land. Je draagt de btw die je verschuldigd bent aan het buitenland dan af aan de Nederlandse Belastingdienst, die het verder doorgeeft. Leveringen aan Nederlandse klanten horen daar niet bij, daar doe je wel je reguliere btw-aangifte voor. Om deze Unieregeling te mogen gebruiken, zijn er een paar voorwaarden waar je aan moet voldoen:
- De goederen die je levert zijn al in de EU en gaan naar een klant in een ander EU-land
- De goederen gaan naar kopers die geen btw aangifte hoeven te doen, zoals particulieren
- Zogenaamde margegoederen (gebruikte voorwerpen die zijn ingekocht zonder btw), (nagenoeg) nieuwe vervoersmiddelen (denk aan auto’s of motors) en ‘montageleveringen’ (bijvoorbeeld zonneschermen) mogen de regeling niet gebruiken
- De verzending van je producten regel je zelf
Wat betekent dit voor jou als webshophouder?
Het is ten eerste belangrijk te kijken of de regels voor jouw webshop van toepassing zijn. Ga de volgende zaken na: Stel vast of je omzet aan EU-landen (buiten Nederland) meer of minder is dan €10.000. Wanneer je goederen van buiten de EU rechtstreeks verkoopt aan particulieren binnen de EU, gaat er ook wat veranderen. Ten slotte moet je voor jezelf beslissen of jij gebruik kunt maken van de Uniregeling en of je dat wilt, want het is niet verplicht. Meer informatie vind je nog op de website van de Belastingdienst. Als voor jouw webshop geen van de bovenstaande dingen geldt, verandert er voor jou dus niets.