Tip 1: bepaal het doel en de doelgroep van je website
Ga eerst na wat jij precies met je website wilt bereiken en wie je wilt bereiken. Wil je producten verkopen? Wil je bezoekers meer informatie bieden? Of vooral de communicatie met je bestaande klanten verbeteren? Het doel en de doelgroep van je site spelen mee bij het vinden van de juiste zoekwoorden. Zorg dat je deze dus helder voor ogen hebt voor je de keywords induikt.
Zo heb je verschillende zoekintenties.
- Kopen
Het doel of voornemen van de websitebezoeker is een product of dienst daadwerkelijk aanschaffen. Je gebruikt dan transactionele zoekwoorden zoals ‘zwarte schoenen maat 39 kopen’. Speel daarop in door op een landingspagina gelijk jouw producten aan te bieden zodat de bezoeker met één klik kan kopen.
- Kennis
Websitebezoekers zoeken soms extra informatie over een bepaald onderwerp, product of dienst. Denk aan ‘symptomen verkoudheid’. Je doet er slim aan rond zulke informatieve zoekwoorden binnen je branche bijvoorbeeld een blog te schrijven op je website. Zo komen bezoekers via die blog op jouw site terecht.
- Navigatie
Consumenten gebruiken navigerende zoekwoorden om online ergens terecht te komen. Ze typen bijvoorbeeld ‘Instagram’ of ‘Facebook’ in om op die site terecht te komen. Wanneer ze jouw bedrijfsnaam intikken, moeten ze (een van de pagina’s van) jouw website vinden.
Tip 2: richt je op long tail zoekwoorden
Je bent verkoper van zwembaden en wilt met jouw website mensen waterpret bezorgen. Je checkt in een tool het zoekwoord ‘zwembad kopen’. Dit woord wordt meer dan 20.000 keer per maand gezocht. Check! Zo vliegen jouw zwembaden als warme broodjes over de toonbank.
Maar zo werkt het niet. Omdat het volume zo groot is, is de concurrentie op dit keyword moordend. De kans dat jij op Google op de eerste pagina komt is nagenoeg nul. Laat short tail zoekwoorden liggen: woorden met een hoog volume en grote concurrentie. Richt je op zogenaamde long tail zoekwoorden: zoektermen die bestaan uit meerdere woorden. Denk aan ‘zwembad kopen rond’ of ‘zwembad kopen opblaasbaar’.
De gebruiker weet zo beter waar hij naar op zoek is, waardoor de kans veel groter is dat hij daadwerkelijk een zwembad in zijn winkelmandje gooit. Want long tail keywords zijn eerder regel dan uitzondering. De Search Demand Curve van SeoMoz en Experian laat zien dat ruim 70% van alle zoekopdrachten uit long tail zoekwoorden bestaat.
Laat je long tail zoekwoord vervolgens terugkomen op je website. Verwerk hem in titels, de platte tekst en je meta titles en description. Maar pas op: overdrijf niet. Daar leggen we straks meer over uit.
Tip 3: neem een kijkje bij de concurrent
Neem een kijkje in de keuken bij de SEO van concurrenten. Via tools kun je de website van je rivaal onder de loep nemen en achterhalen op welke zoekwoorden hij gevonden wordt. Daar kun je inspiratie uit halen voor je eigen zoekwoordenonderzoek. Bovendien weet je zo ook op welke zoekwoorden de concurrentie dus groot is en dat je op zoek moet naar andere keywords. Het kost anders namelijk veel tijd en moeite om goed te scoren op dat bepaalde zoekwoord.
Tip 4: schakel tools in
Via Google kom je al een heel eind bij het vinden van de juiste zoekwoorden. Wanneer je een zoekwoord intikt, geeft de zoekmachine zelf al een rits aan keywords. Maar om het exacte zoekvolume en de concurrentie van keywords te achterhalen, is het slim gebruik te maken van een tool. Denk aan Google Ads, Ubersuggest of SERanking. Bovendien monitor je via deze tools ook de groei van je online zichtbaarheid met je zoekwoorden.
Een aantal van deze gebruik je kosteloos, voor andere moet je wel wat neerleggen. Maar sterke zoekwoorden zijn essentieel voor de vindbaarheid van jouw website. Daarom is het zeker een goede zet in een van de tools te investeren.
Tip 5: ga geen zoekwoorden stuffen
Heb jij een rits sterke zoekwoorden op papier staan? Dan is het tijd deze te verwerken in je webteksten. Door ze zo vaak mogelijk terug te laten komen. Incorrect. Zo werkt het niet. Wanneer je het keyword in elke zin terug laat komen, heeft Google je intenties snel door. En zal de zoekmachine je straffen door je website te verbannen naar pagina vijftig. Verwerk het zoekwoord met regelmaat in jouw koppen, platte tekst en alt-tags, maar overdrijf niet.
Laat die zoekwoorden vinden maar aan ons over
Voel jij je niet zo thuis in de wereld van zoekwoorden of zoekmachines? Wij nemen die taak graag voor je uit handen. Schakel ons in voor een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Is je hele website toe aan een opfrisbeurt? Wij regelen de keywordstrategie en verwerken deze in jouw gloednieuwe website. En tips over wat je vooral niet moet doen met jou SEO? Die lees je hier.