We hebben onze ultieme marketing tips voor webshops lekker opgefrist. We zijn wat jaartjes verder en hebben meer kennis en ervaring opgedaan. Met onze 17 vernieuwde tips voor webshops haal jij in 2022 het beste uit jouw shop.
Tip 1 – Zorg voor een supersnelle webshop
Jouw webshop moet supersnel zijn. Al sinds 2010 telt snelheid mee in het algoritme van Google en de laatste jaren is dat alleen nog maar meer geworden. Je zou hoogstwaarschijnlijk onze website over hebben geslagen als je hier lang op moest wachten. Dat geldt ook voor jouw website, jammer genoeg.
Dat de site op jouw computer snel laadt, betekent niet dat dat bij iedereen zo is. Wij zorgen dat je website bij iedereen razendsnel is.
Laten we dat even toelichten. Aangezien je ongetwijfeld regelmatig je eigen website bezoekt, bewaart de browser waarin je zit een “gecachte” versie van de website. Op die manier kan jouw eigen computer een vaak bezochte website sneller laden. Handig, maar niet goed om de snelheid van je website te testen.
Gelukkig is er een oplossing. Tegenwoordig is het mogelijk om met online tools zoals GTMetrix of Pingdom Tools makkelijk de snelheid van een website te testen. Deze ‘test servers’ zitten echter meestal niet in Nederland. En als je een Nederlandse website hebt voor een Nederlandse doelgroep die in Nederland gehost wordt, is zo’n test natuurlijk langzamer dan normaal. Toch kan dit een goed beeld geven van welke verbeteringen er nodig zijn. Lees hier meer tips voor een supersnelle WordPress site.
Tip 2 – Let op je Google vindbaarheid (SEO)
Als je op de juiste manier werkt aan jouw Google vindbaarheid (ook wel bekend als SEO) kan dat ervoor zorgen dat je beter gevonden wordt door potentiële klanten op het internet.
Potentiële klanten weten niet van jouw bestaan als ze je niet kunnen vinden, of hier eerst veel moeite voor moeten doen
Enkele dingen die je gemakkelijk kunt doen zijn bijvoorbeeld:
- Een uitgebreide zoekwoordenanalyse (via de ‘Keyword Planner‘ van Google Ads) en hierop jouw website op een ‘natuurlijke’ manier optimaliseren;
- Vragen om vermeldingen van jouw website op andere websites;
- Regelmatig jouw website up-to-date houden met bijvoorbeeld nieuwe producten, blogs;
- Gastartikelen schrijven op andere relevante websites;
- Voeg ‘rich snippets’ toe aan je productpagina’s (‘rich snippets’ zijn stukjes code die informatie geven aan Google over jouw pagina/product);
- De webshop toevoegen in Google Search Console en deze vaak ‘fetchen’, dit versnelt de indexering in Google;
- Aanmelden voor ‘Google Shopping’ ‘Google Merchant Center‘ (tip 15);
- XML sitemap maken en deze naar Google sturen in jouw search console;
- Goede meta titles en meta descriptions schrijven
Zeker met (gast)artikelen kun je jouw website goed optimaliseren voor bepaalde zoekwoorden. Zo is dit artikel bijvoorbeeld gefocust op het zoekwoord “marketing tips webshop”. Welke SEO-trucjes je niet moet toepassen op je website, lees je in een van onze vorige blogs. Als je namelijk op de verkeerde manier werkt met deze marketing tips voor de Google vindbaarheid van je webshop, bijvoorbeeld door oude trucs te gebruiken om je website te optimaliseren op bepaalde zoekwoorden, kan dit juist negatief uitpakken voor je webshop.
Blogs zijn een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie
Het nut van het schrijven van blogs wordt nog flink onderschat bij webshops. Blogs zijn een goede manier om bezoekers te informeren over bijvoorbeeld producten die jouw webshop aanbiedt. Daarnaast zijn artikelen op je blog ook goed te optimaliseren voor zoekwoorden op Google. Je kunt hiermee nieuwe traffic en omzet genereren.
Met een webshop zijn er genoeg onderwerpen om over te bloggen, bijvoorbeeld:
- Nieuwe artikelen in je webshop
- Nieuwe functionaliteiten binnen jouw webshop
- Nieuwtjes en updates die relevant zijn binnen de branche van je webshop
- Een review over een artikel van jouw webshop
Moeite met het schrijven van blogs? Wij nemen die taak graag voor je uit handen! Lees meer over onze content creatie.
Tip 3 – Maak goede landingspagina’s
Niet alleen het gebruik van zoekwoorden met SEO zorgt ervoor dat je website goed vindbaar is op Google. Goede landingspagina’s zijn daar ook een onderdeel van. Door SEO-onderzoek uit te voeren kom je erachter welke termen belangrijk en populair zijn. Zorg dat je teksten hebt van minimaal 300 woorden. Google ziet je teksten dan als belangrijk en daardoor scoor je hoger in de rankings.
Goede landingspagina’s zorgen voor een hogere score in Google. Wij maken ze graag voor je.
Maak verder goed gebruik van tussenkopjes, <h1>, <h2> en soms <h3>. Zet populaire zoekwoorden in die koppen. Ten slotte is het ook handig als je landingspagina’s maakt die producten specifiek aanbieden, dus optimaal: voor elk product een aparte landingspagina. Dat kan veel werk zijn, daarom kun je ook besluiten alleen de categorieën of merken uit te lichten. Zo dragen jouw landingspagina’s bij aan een hogere score in Google.
Naast productpagina’s zijn landingspagina’s voor plaatsen en regio’s ook een mooie aanvulling. Daarmee kun je focussen op lokale zoekwoorden. Levert jouw webshop door heel Nederland en richt je je daarom graag op een groot aantal regio’s/steden? Door met een spintekst te werken heb jij binnen no time een grote variatie aan teksten. De basistekst opstellen kost tijd en moeite, maar bij een flink aantal landingspagina’s haal je er zeker je voordeel uit.
Tip 4 – Optimaliseer jouw conversie
Bij websites en webshops komt dit begrip vaak terug: conversie optimalisatie. Het conversiepercentage is het aandeel bezoekers dat daadwerkelijk de bedoelde actie uitvoert, bijvoorbeeld de aankoop doen of zich voor de nieuwsbrief inschrijven.
Zorg dat jouw bezoekers overgaan tot actie met duidelijke CTA’s. Wij kijken bij onze website ontwikkeling altijd scherp naar een goede CTA.
Je kunt je conversie optimaliseren door te beginnen met onderzoek doen naar de juiste kleuren en lay-out van zogenaamde Call To Actions. Dit zijn onder andere knoppen met een pakkende tekst, waardoor de bezoeker geactiveerd wordt actie te ondernemen. Als die knop weggestopt is in een hoekje van je site loop je veel conversie mis. Let daar dus goed op.
Het beste is om A/B-testing toe te passen. Je hebt daarbij twee versies met (kleine) verschillen ertussen en test welke versie beter werkt. Deze methode heeft echter alleen zin bij grote hoeveelheden traffic zodat het verschil duidelijk te zien is. In onze blog leggen we je verder uit hoe je jouw conversiepercentage meet en verbetert.
Tip 5 – Zet sociale media in
Zeker in het begin van je webshop is het handig om via sociale media mensen bekend te laten worden met de webshop, je producten te promoten en de online identiteit van je webshop te verbeteren. Het is wel belangrijk dat je dit op de juiste manier aanpakt, zodat je het maximale uit jouw zakelijke sociale media haalt.
Laten we beginnen met welke sociale mediakanalen handig zijn. Want dat kan veel verschillen per webshop. Verkoop je kantoorartikelen aan bedrijven, dan kun je je beter focussen op LinkedIn en Facebook. Verkoopt je webshop sneakers en hippe kleding, focus dan meer op Instagram, Facebook en wellicht zelfs Snapchat.
Mocht je ervoor kiezen om een bepaald sociale media platform niet actief te gebruiken, zorg dan in ieder geval dat je er wel een bedrijfsprofiel op hebt. Zo kun je voorkomen dat iemand anders zich op dat sociale media platform kan voordoen als jouw bedrijf.
Onderzoek op welke kanalen jouw doelgroep te vinden is
Nu is het tijd om de juiste doelgroep te bereiken. Post toffe dingen zoals:
- Acties en promoties
- Nieuwe artikelen (zoals een nieuw assortiment)
- Reviews van klanten
- Updates gerelateerd aan jouw webshop en/of artikelen
Heb jij even geen inspiratie voor jouw socials? Of ben jij het posten inmiddels een beetje zat? Wij nemen het graag van je over door jouw content te creëren.
Tip 6 – Remarketing, remarketing & remarketing
Remarketing is erg belangrijk maar wordt vaak vergeten. Het is het opnieuw bereiken van potentiële klanten en bezoekers (van jouw webshop). Hoe vaker jouw potentiële klant je bedrijf ziet langskomen in zijn of haar omgeving, hoe sneller diegene geneigd is om iets te kopen bij jouw webshop.
Je kunt het je vast wel herinneren. Je hebt een keer voor een vakantie of auto gekeken op het internet en ineens krijg je advertenties op Facebook en andere sociale mediakanalen over een vakantie boeken of een auto leasen. Dat is een voorbeeld van remarketing. Twee voorbeelden hoe jij remarketing kunt inzetten voor jouw onderneming:
- Advertenties maken op Facebook enzovoorts, gericht op mensen die jouw website ooit hebben bezocht (tip 14)
- Mensen de optie geven om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief
Belangrijk bij remarketing is dat je de potentiële klant niet moet irriteren. Hou het vrijblijvend en dring niet te veel aan, op die manier blijven potentiële klanten positief over je webshop.
Tip 7: Zorg voor aanbiedingen en ben persoonlijk
Bijna iedere website of webshop maakt weleens gebruik van aanbiedingen. Logisch, want ze werken namelijk ontzettend goed. Bezoekers worden door aanbiedingen sneller getriggerd een aankoop te doen en dat is jouw doel als bedrijf. Maak het niet te gek, dat kan klanten juist achterdochtig maken en weerhouden aankopen bij jouw onderneming te doen. Maar zo af en toe een aanbieding is een boost voor jouw site of shop.
Coolblue is nog steeds koploper in persoonlijke communicatie met klanten; een persoonlijk handgeschreven kaartje bij de bestelling van jouw klant doen is een goed voorbeeld. Op sociale media zijn honderden klanten die de waardering voor Coolblue laten merken (gratis promotie). Een ander idee is bijvoorbeeld een klein, gratis presentje bij de bestelling te doen. Of verzin zelf iets creatiefs wat past bij jouw webshop om je klant te verrassen.
Tip 8 – Benadruk je verzendkosten & retourneerbeleid
Gratis verzending is voor consumenten anno 2022 vrijwel de standaard. Reken je verzendkosten voor hetzelfde product dat jouw concurrent zonder verzendkosten aanbiedt, dan verlies je zeer waarschijnlijk die potentiële klant.
Verzending kost je geld. Maar verreken die verzendkosten bijvoorbeeld in je productprijs. Op die manier krijg je alsnog het geld dat je kwijt bent voor de verzending en heeft de klant het gevoel dat hij of zij niets bijbetaalt voor de verzending.
Klanten kunnen afhaken als ze pas later achter de verzendkosten komen
Gratis of betaald retourneren is afhankelijk van de soort webshop die je hebt. Bij een webshop die kleding verkoopt komen retourneringen vaker voor wanneer klanten bijvoorbeeld twee maten bestellen. Als klanten voor de retournering €6.95 moeten betalen, haken ze vaak af en bestellen ze bij een andere webshop. Bij een webshop die elektronica verkoopt, haken mensen minder snel af als retourneren geld kost. Mensen retourneren bij zo’n elektronica webshop immers minder vaak dan bij een kleding webshop.
En benadruk deze informatie. Niemand vindt het fijn om net de aankoop te willen betalen, om dan te zien dat er nog €10,- verzendkosten bijkomen. Maak in een extra informatie tab of in je Unique Selling Points (USP’S) duidelijk wat de verzendkosten en het retourbeleid zijn. Dat vermindert de onzekerheid bij consumenten en verhoogt de kans tot aankoop.
Is de verzending vanaf een bepaald bedrag gratis? Laat de bezoeker dat ook weten. Zorg voor een pop-up bij de homepagina die aangeeft dat de klant nog voor zoveel euro moet bestellen voor gratis verzending. Zeker als dat nog maar een klein bedrag is, kan dat klanten over de streep trekken een extra product aan de winkelmand toe te voegen.
Tip 9 – Verkopen op Bol.com
Zeker als jouw webshop net bestaat kan het lucratief zijn om te verkopen via platforms zoals Bol.com. Een platform als Bol.com geniet namelijk veel vertrouwen van Nederlandse consumenten en omdat het voor een bestaande bol.com klant gemakkelijker is om jouw product(en) te bestellen.
Bol.com heeft veel vertrouwen waardoor klanten daar snel bestellen
Verkopen via platforms zoals Bol.com kost geld. Het scheelt echter wel marketingkosten en transactiekosten en het levert bovendien nieuwe klanten op. Op de website van Bol.com, zakelijk verkopen, staan ook de bemiddelingskosten per aankoop. Grote kans dat als de klanten van bol.com een goede ervaring hebben met jou als verkoper, ze hierna vaker direct bij je gaan bestellen.
Tip 10 – Integreer Facebook & Instagram shopping
Facebook & Instagram shopping zien wij de laatste jaren steeds vaker voorbij komen. Je gebruikt dan deze sociale media om daar je producten aan te bieden door je producten/ webshop te integreren met de platformen. Deze diensten zijn helemaal gratis en makkelijk te gebruiken. Zeker wanneer jouw doelgroep veel op deze platformen te vinden is, is het slim hiermee aan de slag te gaan.
Geen idee hoe je dat moet doen? Wij gaan ermee voor je aan de slag!
Tip 11: Gebruik WhatsApp Business
Hetzelfde geldt voor WhatsApp Business. Je legt zo laagdrempeliger contact met bezoekers. Klanten zien dat ze echt met jouw bedrijf aan het whatsappen zijn. Het is een snelle en vertrouwde manier van contact, maar blijft nog steeds professioneel. Met de bedrijfstools van de app kun je van alles: afwezigheid berichten, contactgegevens laten zien, snelle antwoorden automatiseren, etc.
Je kunt via Whatsapp ook specifieke informatie per product aanbieden. Zorg bijvoorbeeld voor een pop-up die na een paar seconden verschijnt, aangepast aan het product dat de bezoeker aan het bekijken is, zie het voorbeeld hieronder. Zo maak je het gemakkelijker voor de klant, en dat is in deze tijd ontzettend belangrijk.
Tip 12 – Maak gebruik van affiliate marketing
Affiliate marketing wil zeggen dat een derde partij promotie maakt voor jouw artikel/product. In ruil daarvoor betaal je geld per bestelling van klanten die via die derde partij op jouw webshop terecht zijn gekomen. Dienstverleners zoals Daisycon brengen de adverteerders (jij als webshop bijvoorbeeld) en publishers (bloggers, nieuwswebsites etc.) samen. Affiliate marketing is zowel geschikt om meer omzet te genereren als om naamsbekendheid en een goed linkprofiel op te bouwen (voor je Google vindbaarheid).
Tip 13 – Doe aan e-mailmarketing
Zoals eerder al kort behandeld is e-mailmarketing een goede manier om zowel bestaande klanten als potentiële klanten (opnieuw) bestellingen te laten plaatsen bij je webshop. Je kunt e-mailmarketing automatiseren met software zoals MailChimp (met WooCommerce) voor bijvoorbeeld de volgende zaken:
- Automatische herinneringen voor vergeten winkelmandjes met bijvoorbeeld een kortingscode. Deze methode wordt veel toegepast;
- Een automatische e-mail na het ontvangen van een bestelling voor het maken van een review en een kortingscode;
- Personaliseer en design je automatische e-mails. Denk aan een persoonlijk aanhef bij de bestelbevestiging, het gebruik van een bepaald logo/lettertype/kleuren etc.
Een goede manier om gebruik te maken van e-mailmarketing is bijvoorbeeld een aanmeldformulier voor de nieuwsbrief in de footer van jouw website plaatsen, of zorgen dat klanten met een enkel vinkje (opt-in) bij hun bestelling zich aan kunnen melden voor de nieuwsbrief.
Tip 14 – Investeer in advertenties op sociale media
Verdiep je ook in het adverteren op sociale media platforms. Dat is meestal een stuk goedkoper dan op Google en voor bepaalde soorten campagnes erg efficiënt. Je kunt advertenties opzetten via bijvoorbeeld LinkedIn, Instagram en Facebook.
Onderzoek wie jouw doelgroep is en waar deze te vinden is
Met bijvoorbeeld de Campagnemanager van LinkedIn zet je binnen no time een advertentie op. Bepaal zelf wie je advertentie ziet. Stel een doelgroep op en let bijvoorbeeld op de volgende zaken:
- Geslacht
- Leeftijd
- Woonplaats
- Functie
- Interesses
Je bereikt mensen die jou (nog) niet volgen waardoor potentiële klanten je producten of diensten zien. Maak meerdere advertenties, bekijk de resultaten en haal zo het maximale uit adverteren via sociale media. Bovendien heb je veel keuze in wat voor soort advertentie je wilt. Ga je voor een afbeelding, video of misschien wel een stories-advertentie? Je hoeft verder niet met een megabudget te beginnen, maar kunt juist eerst experimenteren en zien wat voor jou goed werkt.
Tip 15 – Ga aan de slag met Google Shopping Ads
Adverteren via Google is tegenwoordig van levensbelang. Neem naast Google Ads eens een kijkje bij Google Shopping Ads. Dit zijn de advertenties van producten die je te zien krijgt bovenin een zoekopdracht of in het eigen tabblad ‘Shopping’.
Via Google Shopping zien consumenten gelijk producten bij verschillende aanbieders. Belangrijk dat jij daar dus tussen staat met jouw producten/diensten. In plaats van het selecteren van zoekwoorden zoals bij Google Ads, gebruik je bij Google Shopping Ads juist je product feed. Om aan de slag te gaan met je product feed in het Google Merch Center moet je eerst een Google Ads account aanmaken. Daarna kun je starten met jouw Google Shopping Ads.
Tip 16 – Maak het afrekenen zo eenvoudig mogelijk
Yes: een bezoeker heeft jouw product in zijn of haar online winkelmandje gedaan. Alleen het afrekenen nog. Zorg dat je de klant daar niet kwijtraakt. Maak het betaalproces zo makkelijk mogelijk, het liefste binnen één klik, zonder nog extra onverwachte kosten bij de klant neer te leggen.
Raak klanten niet kwijt door een lang of ingewikkeld betaalproces
Je stimuleert jouw conversie verder door klanten meerdere opties te geven bij het afrekenen. iDEAL, creditcard en PayPal zijn must haves, maar denk ook aan mogelijkheden om achteraf te betalen met AfterPay of Klarna.
Tip 17 – Zorg dat jouw webshop voldoet aan de regelgeving
Wanneer je een webshop runt, moet je voldoen aan de wetgeving. Zo moet je bepaalde informatie vermelden. Denk aan:
- De naam van je onderneming
- Het adres, telefoonnummer en e-mailadres van je onderneming
- Het registratienummer bij de Kamer van Koophandel
- Het btw-identificatienummer
- De algemene voorwaarden en privacyverklaring
- De verzendkosten
- De bedenktijd en garantie
Daarnaast gelden er regels omtrent de privacy. Vraag bijvoorbeeld altijd toestemming wanneer je gegevens van gebruikers verzamelt.
Voorkom fikse boetes en check de regelgeving voor webshops
De wereld van wetgeving verandert continu. Zo werden in juli 2021 de btw-regels aangepast voor webshopsdie leverden binnen de EU. In mei dit jaar ging er ook een lading nieuwe regels gelden. Je moet als webshophouder vanaf nu bijvoorbeeld letten op de volgende zaken:
- Laat aan klanten weten hoe je je reviews verzamelt
- Geef meer informatie over je gratis online diensten (zoals sociale media of nieuwsbrieven)
- Informeer klanten over je gepersonaliseerde aanbod op basis van bijvoorbeeld hun eerdere zoekopdrachten
- Pak de juiste vergelijkingsprijzen wanneer je kortingen aanbiedt
Wanneer jij je met jouw webshop niet aan de wetgeving houdt, kan er zomaar een boete op de deurmat liggen. Voorkom boetes en check altijd de laatste regels.
Conclusie marketing tips voor webshops
Hulp nodig bij het realiseren van deze tips? Neem contact op en we helpen je graag. Wie weet geven we je over een paar jaar weer nieuwe tips, want de wereld van webshops en websites blijft zich volop ontwikkelen. Daar houden wij je graag van op de hoogte!