“Hoe zorg ik voor meer omzet met mijn (gloednieuwe) webshop?” of “Hoe krijg ik meer klanten en naamsbekendheid met mijn webshop?”. Een vraag die vrijwel iedere webshopeigenaar zich (regelmatig) afvraagt. Uit onze ervaring met het ontwikkelen en onderhouden van webshops geven wij je dé 10 ultieme marketing tips voor webshops.

 

Tip 1 – Zorg voor een supersnelle webshop

 

Jouw webshop moet supersnel zijn. Al sinds 2010 telt snelheid mee in het algoritme van Google en de laatste jaren is dat alleen nog maar meer geworden. Je zou hoogstwaarschijnlijk onze website over hebben geslagen als je hier lang op moest wachten. Dat zou vaak ook gelden voor jou website, jammer genoeg.

“Maar op mijn computer is de website snel, dus dan is het bij de rest ook snel” Helaas is dat niet altijd zo

Laten we dat even toelichten. Aangezien je ongetwijfeld regelmatig je eigen website bezoekt, bewaart de browser waarin je zit een “gecachte” versie van de website. Op die manier kan jouw eigen computer een vaak bezochte website sneller laden. Handig, maar niet goed om de snelheid van je website te testen.

Gelukkig is er een oplossing. Tegenwoordig is het mogelijk om met online tools zoals GTMetrix of Pingdom Tools makkelijk de snelheid van een website te testen. Houd er wel rekening mee dat deze ‘test servers’ meestal niet in Nederland zitten. En als je een Nederlandse website hebt voor een Nederlandse doelgroep die in Nederland gehost wordt, is zo’n test natuurlijk langzamer dan normaal. Desondanks kan dit toch een goed beeld geven van welke verbeteringen er nodig zijn.

Wij kwamen er gelukkig goed vanaf. 87% en 3.0 seconden vanaf Londen (bron: GTMetrix).

 

 

Tip 2 – Google vindbaarheid (SEO)

 

Google vindbaarheid (SEO) | Webshop marketing verbeteren en snel uw omzet laten groeien? Lees dan nu dé 10 ultieme marketing tips voor webshops! [2018] - JKC Media B.V.

Hoe kunnen potentiële klanten van uw bestaan weten als ze u niet kunnen vinden, of hier eerst veel moeite voor moeten doen? Dat is erg moeilijk

Als je op de juiste manier werkt aan jouw Google vindbaarheid (ook wel bekend als SEO) kan dat ervoor zorgen dat je beter gevonden wordt door potentiële klanten op het internet. Enkele dingen die je gemakkelijk kunt doen zijn bijvoorbeeld:

  • Een uitgebreide zoekwoordenanalyse (via de ‘Keyword Planner‘ van Google Ads) en hierop jouw website op een ‘natuurlijke’ manier optimaliseren
  • Vragen om vermeldingen van jouw website op andere websites
  • Regelmatig jouw website up-to-date houden met bijvoorbeeld nieuwe producten, blogs (zie tip 9)
  • Gastartikelen schrijven op andere relevante websites
  • Voeg ‘rich snippets’ toe aan je productpagina’s (‘rich snippets’ zijn stukjes code die informatie geven aan Google over jouw pagina/product)
  • De webshop toevoegen in Google Search Console en deze vaak ‘fetchen’, dit versnelt de indexering in Google
  • Aanmelden voor ‘Google Shopping’  ‘Google Merchant Center
  • XML sitemap maken en deze naar Google sturen in jouw search console
  • Goede meta titles en meta descriptions schrijven
  • En natuurlijk nog veel meer, maar dat bewaren we voor een nieuw artikel 😉

“Probeer het zo goed mogelijk te doen”

Zeker met (gast)artikelen kun je jouw website goed optimaliseren voor bepaalde zoekwoorden. Zo is dit artikel bijvoorbeeld gefocust op het zoekwoord “marketing tips webshop”. Welke SEO-trucjes je niet moet toepassen op je website, lees je in een van onze vorige blogs. Als je namelijk op de verkeerde manier werkt met deze marketing tips voor de Google vindbaarheid van je webshop, bijvoorbeeld door oude trucs te gebruiken om je website te optimaliseren op bepaalde zoekwoorden, kan dit juist negatief uitpakken voor je webshop.

 

 

Tip 3 – Social media

 

Social media | Webshop marketing verbeteren en snel uw omzet laten groeien? Lees dan nu dé 10 ultieme marketing tips voor webshops! [2018] - JKC Media B.V.

Zeker in het begin van je webshop is het handig om via social media mensen bekend te laten worden met de webshop, je producten te promoten en de online identiteit van je webshop te verbeteren. Het is wel belangrijk dat je dit op de juiste manier aanpakt, zodat je het maximale uit jouw zakelijke social media haalt.

Laten we beginnen met welke social media kanalen handig zijn. Want dat kan veel verschillen per webshop. Verkoop je kantoorartikelen aan bedrijven, dan kun je je beter focussen op LinkedIn en Facebook. Verkoopt je webshop sneakers en hippe kleding, focus dan meer op Instagram, Facebook en wellicht zelfs Snapchat.

Social media infographic | Webshop marketing verbeteren en snel uw omzet laten groeien? Lees dan nu dé 10 ultieme marketing tips voor webshops! [2018] - JKC Media B.V.

 

Infographic door: Tracx.com, bekijk Tracx hun volledige artikel

Hierbij een duidelijke infographic die marketing tips geeft over de doelgroepen van elk social media platform en welke platforms je het beste kunt inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Mocht je ervoor kiezen om een bepaald social media platform niet actief te gebruiken, zorg dan in ieder geval dat je er wel een bedrijfsprofiel op hebt. Zo kun je voorkomen dat iemand anders zich op dat social media platform kan voordoen als jouw bedrijf.

“Ik heb de juiste social media platforms. En nu?”

Nu is het tijd om de juiste doelgroep te bereiken. Post toffe dingen zoals:

  • Acties en promoties
  • Nieuwe artikelen (zoals een nieuw assortiment)
  • Reviews van klanten
  • Updates gerelateerd aan jouw webshop en/of artikelen

Verdiep je ook in het adverteren op social media platforms. Dat is meestal een stuk goedkoper dan op Google en voor bepaalde soort campagnes erg efficiënt.

 

 

Tip 4 – Remarketing, remarketing & remarketing

 

Remarketing is erg belangrijk maar wordt vaak vergeten.

“Remarketing, wat is dat?” Wij leggen het graag uit

Remarketing is eigenlijk het opnieuw bereiken van potentiële klanten en bezoekers (van jouw webshop). Hoe vaker jouw potentiële klant je bedrijf ziet langskomen in zijn of haar omgeving, hoe sneller diegene geneigd is om iets te kopen bij jouw webshop.

Je kunt het je vast wel herinneren. Je hebt een keer voor een vakantie of auto gekeken op het internet en ineens krijg je advertenties op Facebook en andere social media kanalen over een vakantie boeken of een auto leasen. Dat is een voorbeeld van remarketing.

Twee voorbeelden hoe jij remarketing kunt inzetten voor jouw onderneming:

  • Advertenties maken op Facebook enzovoorts, gericht op mensen die jouw website ooit hebben bezocht
  • Mensen de optie geven om zich in te schrijven op een nieuwsbrief

Het meest belangrijke van remarketing is dat je de potentiële klant niet moet irriteren. Hou het vrijblijvend en dring niet teveel aan, op die manier blijven potentiële klanten positief over je webshop.

 

 

Tip 5 – Iets persoonlijks voor de klant

 

Coolblue is hier echt al koploper in; een persoonlijk handgeschreven kaartje bij de bestelling van jouw klant doen is een heel goed voorbeeld. Op social media zijn honderden klanten die de waardering voor Coolblue laten merken (gratis promotie).

Een ander idee is bijvoorbeeld een klein, gratis presentje bij de bestelling te doen. Of verzin zelf iets creatiefs wat past bij jouw webshop om je klant te verrassen.

 

 

Tip 6 – Verzendkosten & retourneren

 

Gratis verzending is voor consumenten anno 2018 vrijwel de standaard. Reken je verzendkosten voor hetzelfde product dat jouw concurrent zonder verzendkosten aanbiedt, dan verlies je zeer waarschijnlijk die potentiële klant.

“Maar die verzending kost mij geld, ik maak dan verlies”

Dat klopt, die verzending kost je ook geld. Maar verreken die verzendkosten bijvoorbeeld in je productprijs. Op die manier krijg je alsnog het geld dat je kwijt bent voor de verzending en heeft de klant het gevoel dat hij of zij niets bijbetaalt voor de verzending.

Gratis of betaald retourneren is afhankelijk van de soort webshop die je hebt. Bij een webshop die kleding verkoopt komen retourneringen vaker voor omdat klanten bijvoorbeeld kleding in twee maten willen kopen en het artikel dat niet past terugsturen. Als klanten voor die retournering €6.95 moeten betalen, haken ze vaak af en bestellen ze bij een andere webshop. Maar heb je bijvoorbeeld een webshop die elektronica verkoopt dan haken mensen minder snel af als retourneren geld kost. Mensen retourneren bij zo’n elektronica webshop immers minder vaak dan bij een kleding webshop.

 

 

Tip 7 – Verkopen op bol.com

 

Verkopen via Bol.com | Webshop marketing verbeteren en snel uw omzet laten groeien? Lees dan nu dé 10 ultieme marketing tips voor webshops! [2018] - JKC Media B.V.

Zeker als jouw webshop net bestaat kan het lucratief zijn om te verkopen via platforms zoals Bol.com. Een platform zoals Bol.com geniet namelijk veel vertrouwen van Nederlandse consumenten en omdat het voor een bestaande bol.com klant gemakkelijker is om jouw product(en) te bestellen.

“Maar als ik producten via Bol.com verkoop kost dat toch (veel) geld?”

Verkopen via platforms zoals Bol.com kost inderdaad geld. Het scheelt echter wel marketingkosten en transactiekosten en het levert bovendien nieuwe klanten op. Op de website van Bol.com, zakelijk verkopen, staan ook de bemiddelingskosten per aankoop.

Grote kans dat als de klanten van bol.com een goede ervaring hebben met jou als verkoper, ze hierna vaker direct bij je gaan bestellen.

 

 

Tip 8 – Affiliate marketing

 

Affiliate marketing, wat is dat eigenlijk? Affiliate marketing wil zeggen dat een derde partij promotie maakt voor jouw artikel/product. In ruil daarvoor betaal je geld per bestelling van klanten die via die derde partij op jouw webshop terecht zijn gekomen. Dienstverleners zoals Daisycon brengen de adverteerders (jij als webshop bijvoorbeeld) en publishers (bloggers, nieuwswebsites etc.) samen.

Affiliate marketing is zowel geschikt om meer omzet te genereren als om naamsbekendheid en een goed linkprofiel op te bouwen (voor je Google vindbaarheid).

 

Tip 9 – Blogs schrijven

 

Blogs schrijven voor webshops | Webshop marketing verbeteren en snel uw omzet laten groeien? Lees dan nu dé 10 ultieme marketing tips voor webshops! [2018] - JKC Media B.V.

Het nut van het schrijven van blogs wordt nog flink onderschat bij webshops. Blogs zijn een goede manier om bezoekers te informeren over bijvoorbeeld producten die jouw webshop aanbiedt. Daarnaast zijn artikelen op je blog ook goed te optimaliseren voor zoekwoorden op Google (zie tip 3). Je kunt hiermee nieuwe traffic en omzet genereren.

“Waar kan ik over bloggen?” 

Met een webshop zijn er genoeg onderwerpen om over te bloggen, bijvoorbeeld:

  • Nieuwe artikelen in je webshop
  • Nieuwe functionaliteiten binnen jouw webshop
  • Nieuwtjes en updates die relevant zijn binnen de branche van je webshop
  • Een review over een artikel van jouw webshop

 

 

Tip 10 – E-mailmarketing

 

Zoals eerder al kort behandeld (tip 4 – remarketing) is e-mailmarketing een goede manier om zowel bestaande klanten als potentiële klanten (opnieuw) bestellingen te laten plaatsen bij je webshop.

Stuur periodiek, bijvoorbeeld om de twee tot vier weken, een nieuwsbrief met daarin alle nieuwtjes rondom de webshop. Of stuur een kortingscode nadat een klant een bestelling heeft gedaan, om te stimuleren terug te keren en nog een bestelling te plaatsen.

Een goede manier om dit te doen is bijvoorbeeld een aanmeldformulier voor de nieuwsbrief in de ‘footer’ van jouw website plaatsen, of zorgen dat klanten met een enkel vinkje (opt-in) bij hun bestelling zich aan kunnen melden voor de nieuwsbrief.

 

 

Conclusie marketing tips voor webshops

Ga vooral met deze tips aan de slag en laat een reactie achter onder onze post als je nog vragen of opmerkingen hebt. Neem gerust contact met ons op als je een nieuwe, succesvolle webshop wil laten ontwikkelen waarin deze marketing tips direct worden verwerkt :).

Volg ons ook op social media, dan blijf je op de hoogte van ons nieuws en krijg je periodiek handige tips en interessante artikelen op je tijdlijn.

JKC Media B.V.

Author JKC Media B.V.

JKC Media is het internetbureau voor ZZP & MKB! Wij ontwikkelen WordPress websites, webshops en ontwerpen complete huisstijlen voor bedrijven en ondernemers.

More posts by JKC Media B.V.

Laat een reactie achter

Open chat