Wanneer je content hebt gemaakt voor je website, kun je deze op verschillende manieren verspreiden. Denk aan blogs, nieuwsbrieven of sociale media. Elk kanaal heeft andere eigenschappen en voordelen, en daar kun je goed gebruik van maken.
Het maken van content is tegenwoordig erg van belang om jouw doelgroep op de hoogte te houden van de activiteiten rondom jouw bedrijf. Maar als deze content eenmaal gemaakt is, moet je deze gaan verspreiden. En dat is in feite net zo van belang als de productie van jouw verhalen.
Meerdere kanalen
Er zijn ontzettend veel kanalen om jouw content te verspreiden. Voorbeelden zijn een blog op je website, een update op Twitter of een e-mail naar collega’s. Mediacoach Carolien Vader deelt in Content Playbook de kanalen in vier verschillende soorten: print, online, nieuwsbrieven en sociale media. Je kunt ervoor kiezen je te focussen op een van deze kanalen, maar om meer mensen te bereiken is het handiger ervoor te kiezen om je content op meerdere kanalen te publiceren.
Stel je voor dat je met jouw bedrijf aanwezig bent op een groot (online) event. Je kunt een paar dagen van te voren een bericht op je website plaatsen om bezoekers te laten weten dat je aanwezig bent. Op de dag van het event zelf maak je een mooie foto van de locatie en die plaats je vervolgens op Instagram. Je kunt er ook voor kiezen updates te Twitteren, bijvoorbeeld wanneer je een goed gesprek hebt gehad met een bezoeker of andere ondernemer. In de maandelijkse nieuwsbrief kun je tenslotte een tekst schrijven over het succes van het evenement.
Eigenschappen van kanalen
Elk kanaal heeft bepaalde eigenschappen en daarmee voor- en nadelen. Zo is het verspreiden via print niet altijd meer de meest effectieve manier om jouw content onder de aandacht te krijgen. Toch ziet men het lezen van bijvoorbeeld een tijdschrift nog als een verwenmoment, vertelt Carolien Vader in Content Playbook (Vader, 2019). Ook is het van belang na te gaan wat jouw doelgroep vindt van print. Uit het NOM Print- en Doelgroep Monitor 2020 blijkt dat 86% van de 65+’ers magazines op papier lezen. Het onderzoek laat verder ook zien dat gemiddeld 72% van de Nederlanders boven de dertien jaar magazines in print leest. Schrijf dit kanaal dan ook niet te snel af. Misschien is print voor jouw doelgroep wel een goede manier om je content over te brengen.
De online kanalen zoals je website, sociale media kanalen of nieuwsbrieven hebben andere kenmerken. Het aanbod van online content is tegenwoordig gigantisch dus het zal moeilijker zijn de aandacht van je lezers vast te houden. Een goede gebruikerservaring zoals het snel laden van je website kan ervoor zorgen dat je bezoekers terugkomen naar het platform (Vader, 2019). Via een nieuwsbrief houd je bestaande en nieuwe klanten op de hoogte van de activiteiten van jouw bedrijf waardoor ze zich verbonden en betrokken voelen. Zorg dat je goed weet waar jouw bezoekers en klanten waarde aan hechten.
Sociale media
Onderzoek van het Content Marketing Institute in Noord-Amerika laat zien dat sociale media met 93% de meest gebruikte kanalen zijn om content te verspreiden (B2B Content Marketing: 2016 Benchmarks, Budgets, and Trends). Platformen als Twitter, Instagram, LinkedIn, Facebook en YouTube kunnen je goed helpen jouw doelgroep te bereiken. Elk van deze platformen heeft een ander soort gebruik. Zo is LinkedIn meer bedoeld voor zakelijke berichten en nieuws en ligt de focus bij Instagram op fotografie. Daar kun je met jouw content goed op inspelen, zoals we in het voorbeeld van het event hebben laten zien.
Om goed op orde te krijgen wanneer je welke content waar wilt plaatsen, is een duidelijke contentplanning van belang. In deze planning staat precies welke kanalen je gebruikt en wat je content precies inhoudt. Daarbij is het handig het proces van het plaatsen te automatiseren, bijvoorbeeld met Hootsuit.
Contentstrategie opzetten
Na het lezen van dit artikel kun je aan de slag met het opzetten van je contentstrategie. Bepaal welke kanalen je in gaat zetten en wat voor soort content je daarop gaat plaatsen.
Hulp nodig met het creëren van content, bijvoorbeeld met blogs op je website? Wij helpen je daar graag verder mee. Neem contact op om te kijken wat we voor jou en je bedrijf kunnen betekenen in de contentcreatie.
Volg ons ook op sociale media, dan blijf je op de hoogte van ons nieuws en krijg je periodiek handige tips en interessante artikelen op je tijdlijn.