Wat is ChatGPT?
ChatGPT is een AI-tool die gebruik maakt van het GPT (Generative Pre-training Transformer) model. Met deze kunstmatige intelligentie creëer je content die bijna niet te onderscheiden is van teksten die door mensen zijn geschreven. De tool is opgezet door OpenAI. Dit is een onderzoeksinstituut opgericht door bekende tech-ondernemers zoals Sam Altman en Elon Musk.
ChatGPT is nu nog gratis, maar kan in de toekomst betaald gaan worden.
Je kunt de tool inzetten voor allerlei typen content: blogs, papers, verhalen, liedjes, een simpelere uitleg van complexe zaken, etc. Klinkt als een ideale aanvulling voor de content op jouw website. In deze blog vertellen we hoe je ChatGPT in kunt zetten voor de SEO-teksten op je site en wat de valkuilen zijn bij de AI.
Hoe zet je ChatGPT in bij jouw website?
Snel natuurlijk klinkende teksten
De tool zet in een mum van tijd een lap tekst neer. Teksten die natuurlijk klinken en zijn geschreven op een menselijke manier van communiceren. In plaats van zelf te worstelen met het zoeken naar onderwerpen en het schrijven van content, laat je het de AI doen.
Relevante en hoogwaardige content
De AI zet bijvoorbeeld artikelen of blogposts voor je in elkaar met een hoogwaardige en relevante inhoud. Door content te delen die belangrijk is voor je doelgroep, komt dat je vindbaarheid en zichtbaarheid in de zoekmachines ten goede.
ChatGPT schrijft meer dan alleen teksten. De tool stelt bijvoorbeeld ook codes samen. Zo kun je wanneer je handig bent met programmeren je website makkelijk en snel een upgrade geven.
Geen plagiaat
ChatGPT doet niet aan plagiaat. De tool stelt zelf originele teksten samen die nog niet bestaan.
Inspiratie opdoen
Je hoeft de AI niet in te zetten om complete teksten samen te stellen. Je kunt ChatGPT ook gebruiken om inspiratie op te doen. Denk aan ideeën voor onderwerpen, artikelstructuren, concepten voor blogtitels, extra invalshoeken voor artikelen, etc. Vraag het aan de tool en hij geeft antwoord.
Wat zijn de valkuilen bij ChatGPT?
Kritisch blijven op de SEO
Je kunt de ChatGPT trainen op de zoekintentie bij zoekwoorden met grote hoeveelheid tekst over het specifieke onderwerp. Het model leert zo welke woorden en zinnen vaak voorkomen in samenhang met het onderwerp. Ook kun je de tool letterlijk vragen om bijvoorbeeld een lijst met long-tail zoekwoorden. Toch moet je zelf altijd controleren of jouw zoekwoorden goed in de tekst staan (in de koppen en platte tekst bijvoorbeeld).
Niet over alle onderwerpen kennis
De AI heeft niet over alle onderwerpen kennis en kan dus niet alle vragen beantwoorden. Zeker bij actuele onderwerpen kan de tool soms geen informatie ophalen. Dan zul je toch zelf aan de bak moeten met schrijven.
Juiste tone of voice voor jouw doelgroep?
Een tekst schrijf je voor jouw doelgroep. Je kunt de tool instructies meegeven op een bepaalde manier te schrijven, maar uiteindelijk is het aan jou om te checken of de content goed aansluit bij jouw bedrijf en doelgroep. Speelt de tekst goed in op hun emoties en behoeften? Zit er genoeg creativiteit in de content?
Duidelijke verzoeken/prompts schrijven
Je voert bij ChatGPT een bepaald verzoek/bepaalde prompt in. Denk aan: ‘Vertel me meer over kunstmatige intelligentie’. De tool denkt niet zelf na, maar verzamelt alleen informatie. Daarom moet je duidelijk en specifiek zijn in wat je precies wilt weten en hoe je dat het beste vraagt.
Fouten in de content
De teksten die ChatGPT genereert zijn niet foutloos. Check daarom altijd of er geen foute of gekke dingen in de content staan. Als jij expert bent in jouw vakgebied haal je de gebreken er snel uit, maar als leek weet je vaak niet wat klopt en wat niet. En dat maakt het lastig. Want als je foute informatie deelt op je website, kan dat negatieve gevolgen hebben voor de bezoekers op je site en de reputatie van je online domein.
Google kan AI herkennen en je afstraffen
Google straft door AI-geschreven content af met lagere rankings. Zoekmachines hebben ingewikkelde algoritmes waarmee ze bepalen of een tekst echt of onnatuurlijk is. Ze letten dan bijvoorbeeld op onnatuurlijke woordvolgordes of herhaalde zinnen. Deze algoritmes en opspoormethodes zullen alleen maar blijven innoveren en steeds beter worden in het herkennen van kunstmatige content.