Skip to main content

Bereid jouw website voor met deze 10 nieuwste websitetrends voor 2023

By 2 november 2022november 9th, 2022Nieuws

Het jaar vliegt voorbij: we gaan al bijna 2023 in. Het nieuwe jaar gaat gepaard met een aantal nieuwe trends in webdevelopment. Wij hebben de belangrijkste ontwikkelingen voor websites en webshops op een rijtje gezet. Lees alle websitetrends in onze nieuwe blog en check of jouw website al klaar is voor volgend jaar.

Nieuwste websitetrends voor 2023

De wereld van webdevelopment en webdesign verandert continu. Ieder jaar verschijnen er nieuwe ontwikkelingen die websites en webshops een fris uiterlijk of een vernieuwde gebruikerservaring geven. Door in te spelen op deze websitetrends is jouw website voorbereid voor 2023.

Tip 1: updates op het gebied van SEO

Google heeft ook het afgelopen jaar niet stil gezeten. De zoekmachine blijft optimaliseren om gebruikers zo goed mogelijk te helpen bij hun online zoekopdracht. Kwalitatieve content speelt daarbij een steeds grotere rol. Google rolde twee nieuwe updates uit op het gebied van SEO:

    • Google helpful content update
      De eerste is de Google helpful content update. Met deze update wil Google zich meer focussen op het bieden van relevante content voor de juiste doelgroep. Schrijven voor de zoekmachine in plaats van voor bezoekers is al een tijd uit den boze. Content die een hoge kwaliteit heeft en origineel is, zal hoger in de zoekresultaten verschijnen. De Core Web vitals spelen ook mee, waar we later op terugkomen.
    • Product review update
      Met deze update worden uitgebreide reviews beloond. Uitvoerige reviews geven klanten een beter beeld wat het product/dienst precies inhoudt. En dat wil Google belonen.

Tip 2: een optimale gebruikerservaring met de Core Web Vitals

De Core Web Vitals zijn er al sinds 2021, maar blijven de komende tijd nog steeds erg relevant. Deze kwaliteitssignalen beoordelen de User Experience (UX), oftewel de ervaring van de websitegebruiker. Vooral de snelheid speelt een grote rol. Via Google Pagespeed Insights check je de scores van jouw website. Wanneer je goed scoort op de drie punten, verbetert jouw ranking en vindbaarheid:

    • Laden (LCP): onderbrekingen door het wachten op de website.
    • Interactiviteit (FID): onderbrekingen door een lage reactietijd van de website, wanneer je bijvoorbeeld op een knop drukt.
    • Visuele stabiliteit (CLS): hoe stabiel de content op de website is. Zo moet de content niet onverwachts verspringen.

Een tip om de laadsnelheid te verbeteren is zogenaamd lazy loading toepassen. Je website hoeft zo niet in één keer helemaal geladen te worden, maar pas als de bezoeker bij dat gedeelte van de site is.

Core Web Vitals

Tip 3: Google Analytics 4 implementeren

Volgend jaar staat een grote verandering op de planning voor alle Google Analytics-gebruikers. Universal Analytics (UA) gaat plaats maken voor het nieuwe Google Analytics 4 (GA4). Websitehouders komen daarmee nauwkeurigere informatie te weten en kunnen zo specifieker te werk gaan. Je moet GA4 als websitehouder opnieuw instellen. Het is slim dat nu al te doen, zodat je alvast gegevens kunt verzamelen aangezien die niet meegaan vanuit Universal Analytics.

Wil je weten hoe je GA4 installeert? Je leest het in onze blog over Google Analytics 4.

Tip 4: parallax scrollen

Een andere nieuwe websitetrend voor 2023 is parallax scrollen. Dit is een techniek waarbij content (vaak afbeeldingen), soms met extra animaties, over elkaar rolt. Zo creëer je de illusie van diepte en maak je de content meer innemend.

Tip 5: veel witruimte

Als we scrollen door een website worden we doodgegooid met knoppen, afbeeldingen en lappen tekst. Met witruimte geef je je content en bezoekers de ruimte even adem te halen. Zo springt je content er beter uit, krijgt de leesbaarheid een boost en geef je bezoekers een meer relaxte ervaring.

Witruimte betekent niet dat de ruimte ook de kleur wit moet zijn. Het gaat erom dat het gebied leeg is.

Tip 6: geanimeerde cursors

Je bezoekers willen graag geprikkeld worden tijdens hun websitebezoek: zo blijven ze langer op jouw website hangen. Een andere manier om dat te doen is met een geanimeerde cursor. Verander de vorm van de cursor of voeg animaties toe die door de cursor getriggerd worden. Zo klikken en scrollen bezoekers erop los op jouw website met deze nieuwe websitetrend.

Tip 7: alleen tekst in de hero header

Een hero header is een schermvullend beeld, met een afbeelding en wat tekst links of rechts. Wat we steeds vaker zien is dat de afbeelding weggehaald is en de typografie juist de aandacht trekt.

Tip 8: betere chatbots

Chatbots zijn bij veel websites en webshops niet meer weg te denken. Niet gek dat er steeds meer geoptimaliseerd wordt op het gebied van de automatische assistenten. Chatbots worden in de toekomst de norm voor simpele klantenservice en persoonlijk shoppen zoals het attent maken op aanbiedingen. Zo heeft de bezoeker een fijne ervaring en bespaar je als bedrijf op mankracht.

Tip 9: darkmodus blijft populair

Deze trend is en blijft waarschijnlijk de komende tijd op de radar staan onder de websitetrends. De donkere modus is praktisch omdat we zo minder vermoeide ogen krijgen. Bovendien geeft de darkmode je website een moderne en professionele look. Geen wonder dat we een website in donkere kleuren nog steeds overal tegenkomen op het web.

Tip 10: een duimvriendelijke website

Als jij je telefoon gebruikt, is het vaak je duim die over het scherm scrolt. Een website waarop je makkelijk kunt navigeren met je duim op een smartphone zorgt dan ook voor een betere gebruikservaring. Plaats de navigatiebalk en knoppen op de plekken waar je duim bij kan.

JKC Media maakt jouw website klaar voor 2023

Hulp nodig om jouw website te optimaliseren? We stomen jouw website of webshop klaar voor het nieuwe jaar. We nemen onder andere deze websitetrends mee zodat bezoekers met een fijn gevoel door jouw site scrollen en klikken.

Is jouw website al voorbereid op 2023?

Vraag vrijblijvend een websiteanalyse aan

Volg ons op social media

JKC Media B.V.

Author JKC Media B.V.

More posts by JKC Media B.V.