Skip to main content

Het belang van een sterk huisstijl design anno 2021

By 20 augustus 2021oktober 14th, 2021Nieuws

Met een huisstijl laat je zien hoe jij je naar de buitenwereld presenteert. Daarom is het belangrijk een sterk huisstijl design te kiezen. In onze blog leggen we je uit waarom een huisstijl van belang is en hoe zo’n design tot stand komt.

Wat is een huisstijl design?

Zoals we op onze website mooi uitleggen is een huisstijl het ontwerp van de algemene bedrijfsuitstraling en identiteit. Als een klant jouw site bezoekt, zorgt jouw huisstijl voor een bepaalde eerste indruk bij de klant. En die moet natuurlijk goed zijn. Een sterk huisstijl design kan daarvoor zorgen.

Een huisstijl bestaat uit verschillende elementen. Denk aan een logo, een visitekaartje, briefpapier of een brochure. In een huisstijl komen diverse zaken terug als typografie en kleur. Door een huisstijl te kiezen die goed bij jou en jouw bedrijf past, zorg je voor een sterke uitstraling en laat je een indruk achter bij opdrachtgevers. Wanneer jij een unieke en moderne huisstijl hebt, kiest een klant of opdrachtgever sneller voor jouw bedrijf.

Sterk huisstijl design

Waarom is een huisstijl van belang?

Een sterke huisstijl zorgt voor vertrouwen bij de klant: het wordt aantrekkelijker om met jouw bedrijf in zee te gaan. Een minder sterk logo kan goedkoop en niet kwalitatief ogen en dat wil je niet uitstralen als bedrijf. Het logo is dus een ontzettend belangrijk onderdeel van de huisstijl: het zorgt voor herkenbaarheid. Een beeld blijft vaak veel beter hangen dan woorden en daarmee zorg je er met een goed logo voor dat klanten je onthouden: het versterkt je identiteit als bedrijf. Bovendien onderscheid je je ermee van concurrenten, zeker als je voor een design kiest dat afwijkt van de norm.

Waar moet je op letten bij een design?

Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden als je een huisstijl ontwerpt of laat ontwerpen. Door ze allemaal na te lopen, weet je zeker dat jij een toffe huisstijl hebt gekozen!

  • Het ontwerp moet passen bij de doelgroep

Je richt je met je bedrijf op een bepaalde doelgroep. Wanneer je speelgoed verkoopt is dat een heel andere doelgroep dan wanneer je maatpakken verkoopt. Daar moet je ook bij je huisstijl design rekening mee houden. Bij het logo voor een verkoper van maatpakken is het niet handig speelse letters te gebruiken als het bedrijf een chique uitstraling wil hebben. 

  • In het logo worden de wensen van de klant gecombineerd met eigen creativiteit

Wanneer een logo wordt ontworpen voor een klant is het natuurlijk belangrijk zijn of haar wensen te volgen. Maar eigen creativiteit van de designer wordt ook beloond! Door net een andere aanpak te kiezen dan jij als klant in eerste instantie in gedachten had, kom je misschien wel tot een beter resultaat. Probeer hier als klant ook voor open te staan. Het is soms verstandig je niet vast te klampen aan hoe je het zelf in je hoofd had en open te staan voor andere ideeën van de graphic designer. Samen komen jullie zo tot het perfecte logo!

  • Combineer de juiste kleuren, lettertypes en vormen

Je kunt een huisstijl of logo zo simpel of ingewikkeld maken als je zelf wilt. Ga voor donkere of zachte kleuren, fel of juist neutraal. Typografie is ontzettend belangrijk in een sterke huisstijl of een goed logo. Kies je voor brede of smalle lettertypes? Wil je veel of weinig afstand tussen de letters? Ga je voor bepaalde vormen in het logo? En moeten die dan strak of vloeiend zijn? Allemaal zaken om rekening mee te houden wanneer je op zoek bent naar een sterk huisstijl design.

Selecteer een bepaald kleurenschema en zoek lettertypes uit via bijvoorbeeld Google Fonts. Kleuren roepen bepaalde emoties op dus daar moet je bewust keuzes in maken. Groen staat bijvoorbeeld voor natuurlijk en balans en rood roept juist gevoelens van passie en energie op. Kies een dominante kleur en een paar accentkleuren. Zo krijg je een mooi kleurenschema. Wat betreft lettertypes kun je via Google Fonts verschillende lettertypes ontdekken en zo uitzoeken welke het beste bij jouw logo past.

Niets is goed of fout! Je moet gewoon een huisstijl design en logo kiezen die passen bij jouw bedrijf en jouw doelgroep. Door die zaken duidelijk te bespreken met je grafische vormgever, kom je zeker tot een tof ontwerp!

Logo en huisstijl design laten ontwerpen

Denk jij: mijn huisstijl en logo kunnen wel een opknapbeurt gebruiken? Of wil je er graag een laten ontwerpen? Lees snel meer over onze huisstijl ontwerpen. Ons basispakket bestaat uit een logo, visitekaartje en briefpapier ontwerp. Een complete huisstijl voor onze prijs van €295, volledig naar jouw wensen. En natuurlijk laten we jouw huisstijl goed terugkomen op jouw gloednieuwe website, als die ook gepimpt mag worden. Wij gaan jouw bestaande huisstijl niet afkraken, dat beloven we. We geven alleen vrijblijvend advies.

Volg ons op social media

JKC Media B.V.

Author JKC Media B.V.

More posts by JKC Media B.V.
Open chat