1. Witte tekst op een witte achtergrond
Deze ’truc’ kon je vroeger toepassen maar tegenwoordig kan dit niet meer. Hoe werkte het? Google probeerde altijd de meest relevante websites te tonen op basis van jouw zoekwoord. Als jij bij wijze van spreken vijfhonderd keer het zoekwoord op jouw website had, vond Google je site erg ‘relevant’. Het zou er echter niet fatsoenlijk uitzien voor de websitebezoekers, dus werden de teksten met een witte kleur op een witte achtergrond gezet. Zo leek het alsof de woorden er niet stonden.
Google kwam hier gelukkig al snel achter en heeft het in de eerstvolgende update opgelost. Voor de duidelijkheid: dit werkt dus niet. Het was één van de grootste don’ts in de geschiedenis van SEO.
2. Startpagina links
Deze truc wordt, verbazingwekkend genoeg, nog steeds toegepast. Wat men hiermee probeert te bereiken, zijn zogenoemde ‘backlinks’ te creëren. Bij een backlink plaatst een andere website een linkje naar jouw site. Hoe meer ‘autoriteit’ de website heeft waarop de backlink naar je site staat, hoe beter dat is voor jouw eigen website en de posities hiervan in de zoekmachines (in het algemeen gezien).
Wat uiteraard niet de bedoeling van Google is, is om op dit soort ‘spammy’ websites linkjes naar je eigen site te zetten. Als je geluk hebt kan het tijdelijk een beetje helpen. Maar al snel komt Google ‘erachter’ en ben je weer terug bij af, of ben je nog verder in de zoekresultaten gezakt.
Mocht je al een link naar je website op zulke sites hebben staan, probeer dit dan zo snel mogelijk ongedaan te maken. Dit kan door bijvoorbeeld de verplichte backlink die je naar de desbetreffende startpagina moet plaatsen te verwijderen. Als dat niet helpt heeft Google nog een uitkomst: via de Google Search Console kun je dit soort links ‘afwijzen’ zodat Google hier geen rekening meer mee houdt.
3. Backlinks kopen
Op internet is er ook veel aanbod om backlinks te kopen via websites als Fiverr of via advertenties op spammy websites. Het is echter niet de bedoeling om op die manier aan backlinks te komen. Google herkent dit soort links namelijk en zal hier je website eveneens op ‘straffen’. We raden je aan om op een eerlijke manier aan backlinks te komen, door bijvoorbeeld gastartikelen te publiceren op andere blogs. Of er bijvoorbeeld om te vragen wanneer iemand jouw bedrijf noemt op zijn/haar website.
4. Te veel zoekwoorden ‘proppen’ op een pagina
Probeer je met een speciale landingspagina potentiële klanten te bereiken? Super, daar is niets mis mee. De content op die landingspagina moet daarentegen wel uniek zijn en niet ‘volgespamd’ zijn met het zoekwoord waarop je gevonden wenst te worden. En begrijp het niet verkeerd, als je op een natuurlijke manier het gewenste zoekwoord kan laten terugkomen in de pagina is dat goed. Maar als het te spammy wordt, kan dit negatief zijn en ‘straft’ Google je hier mogelijk voor.
Voorbeeld: Wilt u een maatwerk schoenen laten maken? Schoenmaker Justin kan maatwerk schoenen laten maken. Wilt u ook maatwerk schoenen laten maken? Kom dan in contact met ons, de maatwerk schoenen laten maken specialist!
En dan mag je raden op welk zoekwoord bedoeld was om op te ranken ;).
5. Dubbele content
Probeer je speciale landingspagina’s te maken of heb je meerdere handelsnamen voor jouw bedrijf? Prima, zorg er alleen wel voor dat alle content uniek is. Google merkt dubbele content snel op waarvoor je ook ‘afgestraft’ wordt.
Wat zijn wel de juiste manieren om aan mijn SEO te werken voor mijn website?
Goede vraag, en het zou zonde zijn als we dat al direct in dit artikel zouden vermelden. Daarom raden wij je aan ons te volgen op een van onze sociale media kanalen en op de hoogte te blijven van onze artikelen. We streven naar minstens een artikel per maand, waarin we je vertellen over de beste tips & tricks en de laatste nieuwtjes!