Je hebt er vast wel een keer eentje in je mailbox gehad: een nieuwsbrief. Ook wij verzonden vorige maand een kersverse nieuwsbrief. Waarom een nieuwsbrief opstellen een belangrijk onderdeel is van jouw marketingstrategie? Je leest het in onze nieuwe blog.
Waarom een nieuwsbrief?
Nieuwsbrieven zijn een populaire vorm van e-mailmarketing. Je houdt klanten ermee om de zoveel tijd op de hoogte van wat er allemaal gebeurt binnen jouw bedrijf. Denk aan vernieuwende diensten, een nieuw gezicht in het team of ander relevant nieuws.
Volgens het Content Marketing Institute (2020) gebruikt 87% van de B2B marketeers in Noord-Amerika e-mail als distributiekanaal voor hun content. Voor B2C marketeers is dat percentage 79%.
Een nieuwsbrief heeft verschillende voordelen. Zo geeft het belangrijke branding van je merk, zorgt het voor meetbaarheid van je doelen en kun je op deze manier kwalitatieve content delen. Met je nieuwsbrief behaal je bepaalde doelen als uitbreiding van je netwerk of zelfs extra inkomsten door abonnementen of advertenties op te nemen in je nieuwsbrief. We zetten op een rij waar je op moet letten wanneer je jouw e-mail opstelt:
Do’s bij het opstellen van jouw nieuwsbrief:
- Kies een pakkende onderwerpregel
De onderwerpregel is het eerste dat lezers zien zodra je mail hun inbox instroomt. Door de onderwerpregel te lezen bepaalt iemand of hij op de mail klikt of niet. Maak dus een onderwerpregel die relevant is, maar die ook kort is en interesse opwekt. Voorbeelden zijn het stellen van een vraag zodat de lezer geprikkeld wordt verder te lezen.
- Maak de nieuwsbrief persoonlijk
Natuurlijk kun je in je nieuwsbrief interessante feiten en cijfers benoemen, maar zorg ook voor de persoonlijke touch. Klanten willen weten wat er binnen het bedrijf gebeurt en cijfers zeggen dan niet altijd iets. Een nieuwtje als een verjaardag van een medewerker of een klantengeschenk maakt de nieuwsbrief persoonlijker.
- Ben kort en bondig
Klanten hebben het vaak al druk genoeg en dus geen tijd om een nieuwsbrief van duizend woorden te lezen. Om maar niet te spreken over de korte aandachtsspanne die we tegenwoordig hebben. Ben in je nieuwsbrief kort en bondig en verwijs voor meer informatie door naar je website waar het hele artikel staat. Denk aan zo’n drie tot vier kolommen of secties voor een goede invulling van je nieuwsbrief.
- Werk met afbeeldingen
Het klopt dat afbeeldingen de laadtijd niet altijd ten goede komen. Toch is het wel aan te raden ze te gebruiken in je nieuwsbrief. Afbeeldingen trekken namelijk de aandacht en voegen sfeer toe, zeker als het persoonlijke afbeeldingen zijn. De foto’s springen juist in het oog naast al die tekst. Maar overdrijf niet. De afbeeldingen moeten natuurlijk wel relevant blijven. Zo kun je bijvoorbeeld een afbeelding toevoegen bij een korte tekst over een artikel. - Zorg voor interactie
Zorg dat je niet alleen zendt, maar ook interactie creëert. Stel bijvoorbeeld een vraag aan je lezers en beantwoord die in de volgende nieuwsbrief. Zo voelen de lezers zich echt betrokken bij jouw bedrijf. - Voeg call-to-actions toe
Je nieuwsbrief heeft als doel lezers tot actie over te zetten: daar heb je call-to-actions voor nodig. Gebruik duidelijke en creatieve CTA’s om lezers te stimuleren door te klikken. Zorg dat lezers weten wat ze kunnen verwachten wanneer zij op een knop klikken. De kunst is niet te overdrijven met je call-to-actions. Beperk het aantal buttons, anders zullen je lezers verdwalen in de CTA’s van je nieuwsbrief. Gebruik er bijvoorbeeld maar één om lezers gericht tot actie over te zetten en ze zo niet na hoeven te denken op welke knop ze willen klikken.
- Zorg dat de nieuwsbrief werkt op ieder apparaat
Lang niet iedereen opent zijn mail alleen maar via een desktop. Klanten kunnen je nieuwsbrief ook aanklikken op een mobiel of tablet. En als de tekst en afbeeldingen dan verspringen en niet meer leesbaar zijn, zijn ze snel weg. Zorg dus bij het opstellen van je nieuwsbrief dat je e-mail geschikt is voor ieder apparaat, oftewel: zorg voor een responsive design. Met grote knoppen bijvoorbeeld die mensen op hun smartphone makkelijk aanklikken.
Onze eerste nieuwsbrief is een feit
Ook wij hebben deze maand een gloednieuwe nieuwsbrief de (digitale) voordeur uit gezonden. Je leest er de recente ontwikkelingen binnen ons internetbureau: de laatste blog, toffe nieuwe projecten en ander relevant nieuws. Kortom, je krijgt ons belangrijkste nieuws van de maand mei.