Binnen GA4 zijn er ontzettend veel mogelijkheden om meer informatie te halen uit de data die GA4 over je website verzamelt. Dat kun je bijvoorbeeld doen met de sectie ‘Insights’ van Google Analytics. JKC Media legt er meer over uit.
Wat is Google Analytics Insights?
Google Analytics maakt gebruik van machine learning via Analytics Intelligence. Dit is een reeks functies die machine learning toepast en bepaalde voorwaarden opstelt om inzicht te geven in jouw gegevens. Met de Google Analytics Insight cards kun je vervolgens gericht actie ondernemen voor jouw website.
Je vindt de sectie Insights van Google Analytics op de Homepagina van je GA4-domein. Via daar kun je alle inzichten bekijken.
Je hebt twee soorten Insight cards in Google Analytics 4:
• Automatisch inzicht
Dit zijn de automatische inzichten die GA4 voor je verzamelt. Denk aan ongewone veranderingen of opkomende trends in de gegevens. Je vindt de waarschuwing via het dashboard met inzichten op het Analytics-platform.
• Aangepaste inzichten
Naast de inzichten waar GA4 je vanzelf voor waarschuwt, kun je ook zelf voorwaarden opstellen die veranderingen in gegevens opsporen die belangrijk zijn. Zodra deze worden geactiveerd, zie je die inzichten ook staan op het dashboard met inzichten. Ook kun je e-mailmeldingen instellen waardoor je het gelijk in je mailbox ziet wanneer een inzicht geactiveerd is. Je kunt maximaal vijftig aangepaste inzichten maken per property.
Het instellen van aangepaste instellingen is heel makkelijk. Klik op ‘maken’ bij het overzicht inzichten en kies uit diverse geselecteerde inzichten, zoals afwijkingen in het aantal dagelijkse gebruikers of in het aantal dagelijkse weergaven. Let erop dat je de Insight card een goede naam geeft, aangezien deze ook meegestuurd wordt in de eventuele e-mailnotificatie.
Lees meer over het opzetten van Google Analytics 4 of lees wat je vooral niet moet vergeten voor de GA4 van jouw website.
Wat kun je allemaal met Insights?
Waarom is het slim de Google Analytics Insights van GA4 eens onder de loep te nemen voor jouw website?
• Je kunt je eigen voorwaarden opstellen
Met de Google Analytics Insight cards van GA4 kun jij zelf bepalen welke data je belangrijk vindt om te volgen. Je stelt zelf voorwaarden voor de data bij veranderingen van bepaalde waardes. Zo weet je of bepaalde dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse targets zijn behaald.
• Je krijgt meer inzicht in veranderingen bij statistieken
Insights in GA4 zijn een handige tool om meer inzicht te krijgen in procentuele veranderingen bij bepaalde statistieken die voor jouw website belangrijk zijn.
• Met Insights kun je gericht handelen
Je kunt met deze data gericht handelen door de informatie van Insights. Zo speel je beter in op wat er gebeurt in jouw branche, met als doel het stimuleren van conversies. Denk aan het verhogen van de verkopen of de aanvraagformulieren.
• Je kunt focussen op bepaalde segmenten
Met Insights kun je targeten op allerlei segmenten. Denk aan dimensies als gebruikers, apparaten of acquisitie. Op deze manier verzamel je diepere inzichten over bepaalde doelgroepen.
• Je bent gelijk op de hoogte van eventuele fouten
Je opent GA4 en ziet dat er de laatste dagen geen gegevens verzameld zijn. Balen! Je komt vaak te laat achter zulke fouten. Maar niet als je met Google Analytics Insights aan de slag gaat. Je kunt namelijk instellen dat je meldingen krijgt van afwijkingen in de data van je website.
Zo kun je e-mailmeldingen instellen wanneer bijvoorbeeld door technische fout geen data worden gemeten. Hoe stel je dit in? Ga naar Insights op jouw GA4-domein. Klik op ‘Maken’, kies vervolgens voor ‘Afwijking in aantal dagelijkse weergaven’ en klik op ‘controleren en maken’. Stel een frequentie in, bijvoorbeeld per dag of per uur (hierbij moet je het segment nog wijzigen naar platform bevat web, voor een app is het meten per uur dus niet mogelijk). Bij statistiek kies je voor paginaweergaves en bij afwijking kies je voor kleiner dan of gelijk aan 0. Vul het juiste e-mailadres in. Een e-mailadres dat toegang heeft tot het GA4-account, en dat ingesteld staat als analist, beheerder of bewerker. Alleen dan kun je Google Analytics Insight cards aanmaken en kun je de notificaties ontvangen.