Wanneer je een website of webshop hebt, is het doel bezoekers jouw producten of diensten te laten kopen. Dan komt conversieoptimalisatie om de hoek kijken. We geven vijf tips voor leads genereren op je website.
Wat is conversieoptimalisatie?
Bij conversieoptimalisatie draait het om een bezoeker omzetten naar een klant middels een conversie. Een conversie is bijvoorbeeld een aankoop doen of een contactformulier invullen. Een ander woord voor conversieoptimalisatie is CRO: Conversie Ratio Optimalisatie. Je haalt, direct of indirect, meer omzet uit je webshop of website wanneer meer bezoekers een conversie uitvoeren. Optimalisaties zijn dus belangrijk. Zo haal je hobbels weg en gaan bezoekers sneller over tot kopen of contact opnemen. Het conversiepercentage van je website is het aantal leads gedeeld door het aantal bezoekers keer 100%.
Je hebt bijvoorbeeld 100 bezoekers op je website, waarvan er 4 een contactaanvraag of bestelling doen. Je conversiepercentage is dan 4%.
Tips voor leads genereren
Wanneer bezoekers eenmaal op je website zijn, wil je dat ze een aankoop doen of contact opnemen. Door conversieoptimalisatie toe te passen genereer jij meer leads. Hoe je dat doet? JKC Media geeft een aantal tips.
1. Zorg voor laagdrempelig contact
Wanneer je bezoekers opties geeft om snel en makkelijk contact op te nemen, zullen ze dat sneller doen. Een goede manier is werken met WhatsApp. Dit is een erg laagdrempelige manier waarmee bezoekers je hun vragen kunnen stellen. De telefoon pakken of een mail opstellen is voor veel bezoekers al een stap verder.
Ook willen bezoekers graag makkelijk een afspraak maken, wanneer ze hebben besloten contact op te nemen. Een optie daarvoor is Calendly. Calendly is een online systeem voor afspraken waarin klanten zelf een afspraak kunnen inplannen. Dat scheelt een hoop mailverkeer en telefoontjes voor een afspraak maken en is handiger voor de klant en voor jou als ondernemer.
2. Bied een gratis offerte of quickscan aan
Bij een quickscan voer je een klein onderzoek uit, waarin je de belangrijkste knelpunten en kansen benoemt. Vaak vullen bezoekers daarbij een vragenlijst in of, zoals bij ons internetbureau het geval is, laten ze hun website achter. Op basis van die informatie stel je een gratis advies op. Wanneer je een waardevol advies geeft, is dat een goede manier voor meer leads genereren. Deze potentiële klanten zijn al geïnteresseerd in je product of dienst en hebben een kleiner zetje nodig om tot aankoop over te gaan.
3. Zorg voor een goede lay-out met de best practices
Een sterke lay-out met een goede User Interface (gebruikersomgeving) is onwijs belangrijk voor leads genereren. Iedere website heeft uiteraard een andere huisstijl. Het gaat hier niet zozeer om het gebruik van een bepaalde kleur of een specifiek font. Met een goede User Interface doelen we op onder andere deze dingen:
- De belangrijkste informatie is in de eerste fold zichtbaar (het eerste scherm dat een gebruiker ziet zonder te scrollen);
- Een opvallende CTA-button die op een logische plek staat;
- Genoeg mogelijkheden om een conversie te doen (zoals contactformulieren of knoppen voor een aankoop);
- Obstakels moeten weg zijn genomen. Denk aan een FAQ-pagina of -sectie waar bezoekers met vragen terecht kunnen;
- Zorg voor niet té veel keuzes op een pagina. Te veel keuzes zorgen er namelijk voor dat bezoekers juist moeilijker keuzes maken. Zorg voor hoogstens een paar duidelijke CTA-buttons voor conversies.
4. Stel een pop-up in
Geef bezoekers een seintje over kortingen of aanbiedingen met een pop-up. Zo stimuleer je ze om een aankoop te doen. Je hebt verschillende opties wanneer het op pop-ups aankomt. Je kunt bezoekers op de hoogte brengen van een aanbieding, een vraag stellen of bepaalde keuzemogelijkheden geven. Een andere optie is een zogenaamde ‘exit pop-up’. Deze komt tevoorschijn wanneer een bezoeker de website dreigt te verlaten.
5. Bied content aan in ruil voor contactgegevens
Een andere manier voor leads genereren is content weggeven in ruil voor contactgegevens. Voorbeelden zijn een nieuwsbrief of een whitepaper. Op deze manier geef je potentiële klanten interessante content, waardoor je ze sneller over de streep trekt een aankoop te doen of contact op te nemen. Je bouwt zo een database op.
Stel daarbij in dat gegevens van bezoekers automatisch ingevuld worden. Zo hoeft je potentiële klant zo min mogelijk moeite te doen, en dat verhoogt de kans op conversies.
Een voorbeeld van het aanbieden van een whitepaper in ruil voor contactgegevens.
Meer leads generen met jouw website?
Wil jij meer leads generen met jouw website? Internetbureau JKC Media gaat graag voor je aan de slag met bovenstaande, en nog meer. Zo kunnen we ook aan de slag met de vindbaarheid van je website, de SEO. Want voor meer omzet is het optimaliseren van je site op conversies maar één onderdeel: met SEO word je ook nog eens beter gevonden in zoekmachines.