Skip to main content

5 tips voor je zakelijke social media

By 27 april 2021mei 31st, 2021Nieuws

Hoe kun jij het beste je social media aanpakken? Welke content gebruik je? En waar plaats je die? Je leest het allemaal in onze blog. We geven je graag een paar handige tips voor de social media van jouw bedrijf.

1. Kies de juiste platformen

Met social media laat je de online identiteit van jouw bedrijf zien. Bepaal eerst waar jouw doelgroep te vinden is en kies op basis daarvan de juiste platformen. LinkedIn is geschikter voor een zakelijke doelgroep terwijl Instagram en Facebook informeler zijn. De nieuwste trend is bijvoorbeeld TikTok. Voor ons als internetbureau is dat platform niet erg interessant, maar als jij bijvoorbeeld kinderkleding verkoopt is het wel een optie ernaar te kijken.

2. Bepaal wat je wilt gaan delen

Goede content is de basis voor een social media strategie. Denk aan blogs, projecten, recensies, nieuws. etc. Bedenk daarbij eerst goed wie jouw doelgroep is. Zitten zij wel te wachten op vrolijke foto’s op Instagram? Of hebben zij liever formele blogs op LinkedIn. Bij het maken van content kun jij je creativiteit kwijt, en dat hoeft niet altijd veel te kosten. Zoals contentspecialist Saskia de Laat in een artikel op Frankwatching aangeeft, is het goed emotie terug te laten komen in je verhalen, denk aan humor in je posts. Ook persoonlijkheid tonen is een goede manier om om te gaan met social media. Laat zien wie er werken en hoe het eraan toe gaat bij jouw bedrijf. Tips & tricks zijn verder een goede optie: geef uitleg in blogs en link daarbij gelijk door naar je nieuwsbrief of de producten in je webshop. Wijk alleen niet te ver af van de producten/ diensten die jij aanbiedt, het moet niet te geforceerd overkomen.

We geven je graag een paar voorbeelden voor posts ter inspiratie. Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch? Doe er je voordeel mee 🙂

  • Even voorstellen….
    Deze zie je wel vaker voorbij komen: een teamlid wordt even in de spotlight gezet. Belangrijk, omdat je zo de gezichten achter je bedrijf laat zien
  • Nieuw project
    Laat zien waar je mee bezig bent! Licht nieuwe projecten of producten toe in een post. Misschien lukt het zelfs deze post elke maand terug te laten komen?
  • Nieuws uit jouw branche
    Wat moeten volgers echt weten over jouw branche? Is er een revolutionair nieuw product uitgebracht in de beautysector? Post erover als beautysalon. Zijn er nieuwe regels voor autobanden? Besteedt er aandacht aan in een post als autofabrikant. Branches zijn continue in ontwikkeling, dus er is altijd nieuws te vinden
  • Throwback ….
    Denk terug aan de tijd dat er een stuk minder medewerkers waren en je misschien nog in een oud en stoffig kantoor zat. Laat de groei van je bedrijf zien!

3. Zoek de juiste hashtags

De juiste hashtags bij je posts plaatsen zorgt voor meer bereik. Vooral op Instagram wordt flink gebruik gemaakt van de hashtags. Dus ga los met de #, maar zorg dat het wel relevante tags zijn zodat bezoekers ook vinden wat ze zoeken. Speur dus voor je de post plaatst even Instagram af om te zien welke hashtags op dat moment veel gebruikt worden.

4. Maak een contentplanning

Super fijn als je goede ideeën op de plank hebt liggen. Maar plan ze wel goed in! Onderzoek op welk platform de content het beste tot zijn recht komt. Zo is LinkedIn handiger onder zakelijke klanten, maar doet Instagram het heel goed bij particulieren. Zet in jouw planning waar het verhaal geplaatst wordt, wanneer het online gaat en welk beeldmateriaal je erbij hebt. Zo voorkom je dat je in alle haast je posts online moet zetten en daar foutjes bij gaat maken. Kies ook voor een vast aantal posts per maand. Dat geeft duidelijkheid aan jou als maker en aan je lezers.

Extra tip: gebruik een tool als Hootsuite om je posts van te voren in te plannen en het proces te automatiseren.

Nóg een extra tip: maak een feed ontwerp. Gebruik templates voor je social media. Zeker op een platform als Instagram is een mooie feed een lust voor het oog. Templates spelen daar een belangrijke rol bij. Door vast te houden aan één stijl, passend bij de huisstijl en toon van jouw bedrijf, zal je publiek je veel eerder herkennen. Kijk maar eens naar onze eigen feed, waar we best wel trots op zijn.

Steek dus tijd in de vormgeving van je posts. Niets is zo fijn voor je volgers op social media om een mooi en strak overzicht te zien. En laten wij jou daar nou net goed bij kunnen helpen! Wij ontwerpen voor jouw bedrijf graag templates, of misschien wel een hele vernieuwde huisstijl. In onze blog leggen we je graag uit waar je bij een huisstijl op moet letten en hoeveel je eraan kwijt bent. Kijk snel wat wij voor jou kunnen betekenen.

5. Integreer je webshop

Integreer je webshop met Facebook en Instagram. Er bestaat het zogenaamde ‘Facebook en Instagram Shopping’ waarbij je producten op die twee platformen kunt weergeven en verkopen. Super handig! Zeker aangezien het twee onwijs populaire social media platformen zijn in Nederland. Je kunt een mooie ‘winkel’ opstellen waarin mensen door je producten bladeren en aankopen kunnen doen.

Social media uitbesteden

Met deze tips kun jij aan de slag met jouw posts en feed. Nog niet echt ideeën over wat je wilt of geen tijd om de social media zelf aan te pakken? Dat doen wij graag voor je! Wij stellen voor jou een contentkalender op, met een format en teksten erbij. We spelen in op de actualiteit en zorgen dat jouw feed er tof uitziet. Lees snel meer. Lijkt het je interessant blogs en nieuwsberichten te promoten op je socials? Die kunnen wij ook nog eens voor je schrijven. Het totale pakket dus!

Volg ons op social media

JKC Media B.V.

Author JKC Media B.V.

More posts by JKC Media B.V.
Open chat