Tip 1: maak je website gebruiksvriendelijk
De basis van elke website begint bij de gebruiksvriendelijkheid. Wanneer jouw site voor bezoekers niet fijn te gebruiken is, zijn ze zo weer weg. En dat is niet de bedoeling. Bij een gebruiksvriendelijke website gaat het om een aantal dingen. Denk bijvoorbeeld aan de snelheid waarmee de site geladen wordt. Onderzoek van marketingtool Kissmetrics laat zien dat bijna de helft van de internetgebruikers verwacht dat een website binnen 2 seconden of minder geladen is. Ongeoptimaliseerde afbeeldingen zijn bijvoorbeeld een bron van traagheid voor sites. Check wat jouw website langzamer maakt wanneer de laadsnelheid een probleem is.
Een ander belangrijk onderdeel bij gebruiksvriendelijkheid is een goede navigatie. Als jij een website bezoekt en je geen idee hebt waar de informatie staat die je zoekt, heb je er zelf ook snel genoeg van. Let er dus op dat je duidelijke koppen gebruikt (geen ‘informatie’, maar ‘ons assortiment’ of ‘onze geschiedenis’) en dat je menu systematisch is en goed zichtbaar.
Tip 2: zorg voor een goed design
Wanneer het design op je website overeenkomt met jouw huisstijl, herkennen bezoekers je gelijk. Een design als een logo met slogan is volledig aan jou om te bepalen. Trek deze stijl wel door, dat zorgt voor een professionele uitstraling. Wat bezoekers ook waarderen, is wanneer je site responsive is. Zoals we in een vorige blog al vertelden, past je website zich dan aan aan het apparaat waarop de site gezien wordt. Uit onderzoek blijkt dat we tegenwoordig steeds meer kopen via onze mobiele telefoon. Daar kun je mooi op inspelen met een responsive design.
Tip 3: gebruik waardevolle content
Laat goed zien wat jij je klanten te bieden hebt. Een goede manier om dat te doen is door duidelijke teksten op je website te zetten. Deze teksten vormen de basis van je professionele site. Goede teksten leiden tot meer conversie en betere posities in zoekresultaten. Toon jouw succesvolle projecten of cases. Probeer telkens nieuwe content op je webpagina’s te zetten. Denk aan het plaatsen van blogs of nieuwsartikelen. Een website die actueel blijft, krijgt meer autoriteit en stijgt zo binnen de zoekresultaten op zoekmachines. Naast je bezoekers vindt dus ook Google het leuk wanneer jij regelmatig van je laat horen. Nog een tip: link door binnen je website! Zo blijven bezoekers langer hangen en kan jij je waardevolle content delen.
Tip 4: let op SEO
Dan heb je eindelijk een mooie site en wervelende teksten, krijg je nog niet veel bezoekers. Dat kan aan je SEO liggen. Wanneer je niet let op Search engine optimization zullen klanten je niet vinden. Doe dus onderzoek (of laat onderzoek doen) naar de zoekwoorden die voor jouw site van belang zijn wanneer je je site ontwikkelt.
Tip 5: zet sociale media in
Een goede manier om je doelgroep te bereiken, is door sociale media in te zetten. Je kunt je blogs delen via onder andere Facebook en LinkedIn waardoor lezers gelijk naar je website komen. En wanneer ze je blog dan zó goed vinden dat ze hem een like geven, bereik je nog meer mensen. Laat sociale media dus terugkomen op je site, bijvoorbeeld door duidelijk de social sharing knoppen op je webpagina’s te zetten.
Een professionele website
En nog een laatste tip van ons, helemaal gratis. Je site moet vrij zijn van storingen en natuurlijk hackerproof. Lijkt logisch maar check het altijd even. Je moet niet hebben dat iemand anders op jou website kan gaan rommelen. We hopen dat je wat aan onze tips hebt om jouw website te verbeteren.
Wil je nou een voorbeeld van een perfecte site zien? Bezoek dan snel de site van JKC Media. Grapje, ook wij zijn constant bezig met verbeteringen. Twijfel jij over je website en wil je graag vrijblijvend advies? Geen zorgen, we kraken je website niet af. We kijken alleen hoe wij jouw site zo optimaal mogelijk neer kunnen zetten. Neem snel contact met ons op of volg onze sociale media om op de hoogte te blijven: