De perfecte landingspagina. Die bestaat misschien niet, maar wij helpen je aardig in de richting. Een goede landingspagina kan jouw business enorm boosten. Lees onze blog met tips om jouw pagina’s te perfectioneren.
1. Ga voor een doeltreffend design
Een landingspagina is vaak de eerste pagina waar een bezoeker mee kennis maakt als hij op jouw website of webshop terecht komt. Zorg dat dat design on point is. Het design moet de gebruiker aanspreken en het gevoel geven dat hij/zij bij de juiste partij zit.
Belangrijke zaken om op te letten zijn lettertype, kleurgebruik, witruimte en afbeeldingen. Ook een must in deze tijd: zorg dat de landingspagina mobiel werkt. Veel internetverkeer gaat tegenwoordig via mobiele apparaten, en het is essentieel daarin mee te gaan anders zijn bezoekers snel weg. Dat legden we eerder al uit.
Een andere concrete tip: zorg dat jouw CTA knoppen opvallen. Gebruik opvallende kleuren en plaats ze op een duidelijke plek zodat ze zowat schreeuwen: klik op ons (en jij daarmee je conversie verhoogt)!
2. Zorg voor interessante inhoud
Naast het design is de inhoud van belang. Bepaal eerst waarvoor je de landingspagina gaat maken en voor wie. Is de pagina bedoeld om producten te verkopen of juist om ze te promoten? Of wil je graag dat mensen zich aanmelden voor de nieuwsbrief? Stem de inhoud daarop af. En wie is je doelgroep? Wat zijn hun interesses en wat zien zij graag terug? Spreek je ze aan met ‘je’ of met ‘u’?
Een paar onderdelen die belangrijk zijn op je landingspagina’s te verwerken:
- Een pakkende headline/titel (die jouw doelgroep dus aanspreekt)
- Call-to-action (CTA). Een knop die mensen tot actie moet aanzetten (bijv. vraag een offerte aan)
- Korte maar krachtige uitleg over de inhoud van jouw landingspagina (bijv. jouw dienst of product)
- Een contactformulier
- Het voordeel voor de bezoeker van de website (bijv. met deze dienst hoef je nooit meer zelf dit of dat te doen)
- Recensies / usercases van voorgaande klanten (om op die manier te ‘bewijzen’ dat jouw bedrijf kwaliteit levert)
Indeling van een landingspagina | Leren hoe u zelf een succesvolle landingspagina kan maken? Een landingspagina maken hoeft helemaal niet moeilijk te zijn! [Handleiding] – JKC Media B.V.
In welke volgorde je die onderdelen plaatst, zijn de meningen over verdeeld. Het is wel slim te beginnen met de headline, een CTA en een inleiding. Je kunt verder andere content toevoegen als portfolio items van geleverde producten, logo’s van (grote) opdrachtgevers van jouw bedrijf of een prijsoverzicht van jouw diensten en producten.
Belangrijk is dat je op een landingspagina minimaal 600 woorden hebt, en dat je goed gebruik maakt van de H1 en H2 koppen. In die koppen moet je je relevante zoekwoorden en synoniemen verwerken.
3. Let goed op de SEO
Super dat je nu een mooie landingspagina hebt met een goed design en sterke inhoud, maar deze moet natuurlijk ook gevonden worden. Daar komt SEO bij kijken. Als je SEO op een goede manier toepast kan het veel opleveren. Bij een verkeerde aanpak kan het echter tegen je werken. Voer een zoekwoordonderzoek uit (of laat er een uitvoeren) en zorg dat je SEO in orde is, bijvoorbeeld met de volgende zaken:
- Schrijf goede meta title’s en meta descriptions
Verwerk bijvoorbeeld het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in de meta title en description. Zorg ervoor dat bezoekers nieuwsgierig worden naar aanleiding van jouw titel en beschrijving. - Zorg voor genoeg content op je website
Zoals we eerder aangaven: zorg voor minimaal 600 woorden op je landingspagina. En onderschat verder het gebruik van afbeeldingen niet. - Ga aan de slag met linkbuiling.
Hoe je dat op een natuurlijke manier doet, lees je in onze vorige blog. Daar staan onze do’s and don’ts bij linkbuilding. - Verwerk de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden in de tekst
Doe dit wel op een natuurlijke manier, want de content op de pagina schrijf je uiteindelijk voor de bezoeker en niet voor Google.
4. Maak lokale landingspagina’s
Een tip waar wij vooral de laatste tijd veel mee in aanmerking zijn gekomen: maak lokale landingspagina’s. Je kunt met deze pagina’s makkelijk laten zien in welke regio jouw bedrijf werkzaam is of waar de vestigingen te vinden zijn. Ook bij deze pagina’s speelt SEO een grote rol: onderzoek goed waar bezoekers naar zoeken en maak daar landingspagina’s voor aan. Die bezoekers wel terug moeten kunnen vinden, zet de pagina’s bijvoorbeeld in je menu.
We horen je al denken: maar ik heb wel vijftien plaatsen waar ik op wil targetten, moeten al die pagina’s apart gemaakt worden? Nou, nee, godzijdank niet! Lokale landingspagina’s kunnen we tegenwoordig automatisch genereren, waarbij we wel moeten onderzoeken waar veel traffic op is. Maar het scheelt een hoop tijd die je dan in andere dingen kunt steken.
5. Kijk naar de landingspagina’s van concurrenten
Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch? Bekijk eens waar jouw concurrenten goed mee scoren. Ga dat niet allemaal kopiëren, maar wat inspiratie opdoen is natuurlijk geen probleem. Je concurrenten scoren niet voor niets hoog in de ranking van Google. Kijk eens rond waar dat aan ligt en pas dat creatief toe aan je eigen site of shop.
Goede landingspagina laten maken
Naast het zelf aan de slag gaan met landingspagina’s, kun je het ook een ander voor je laten doen. Wij stellen ons graag beschikbaar en maken voor jouw landingspagina’s van topkwaliteit, waarbij we uiteraard alle bovenstaande zaken meenemen.