Met krachtige email marketing spreek je jouw doelgroep direct, persoonlijk en effectief aan. Maar hoe haal je hier het maximale uit? Wij delen praktische tips om jouw email marketing campagnes nog effectiever te maken.
Wat houdt email marketing precies in?
Veel mensen denken bij email marketing al snel aan een nieuwsbrief. Maar het gaat veel verder dan alleen dat. Je kunt email op allerlei manieren slim inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Automatisering speelt daar een grote rol in. Een aantal voorbeelden:
- Een follow-up na een bestelling
- Een kortingscode voor de verjaardag van een gebruiker
- Een email als er nog een product in het winkelmandje staat
- Een vacaturealert bij nieuwe vacatures op de website
Een belangrijk aspect binnen email marketing en een van de essentiële tips: zorg dat je toestemming hebt van klanten voordat je emails verstuurt. Dat heeft met de huidige wetgeving te maken.
Dus of je nu wilt starten met een nieuwsbrief vol nieuws en kortingen of automatische funnels op wilt zetten voor jouw webshop: email marketing is hier het ideale middel voor. We lezen tegenwoordig veel van onze mails, zo niet het grootste deel, op onze telefoon. Responsieve email marketing is in deze tijd dus geen tip meer, maar een must.
Tips voor de meeste effectieve email marketing
• Personaliseer jouw emails
We ontvangen graag emails in onze inbox die voor ons bedoeld zijn. Informatie of aanbiedingen waar we echt iets mee kunnen. Door je emails te personaliseren, trek je niet alleen de aandacht van je doelgroep, maar vergroot je ook de kans om van een lezer een trouwe klant te maken. Het begint al bij het selecteren van het onderwerp en de juiste gebruikers. Zorg dat je weet waar jouw (potentiële) klanten behoefte aan hebben en stem hier je content op af. Deel je mailinglijst op in groepen met gedeelde interesses, gedragingen of behoeften. Dit maakt je campagnes gerichter en effectiever.
Zorg dat jouw kop en beschrijving aanspreken en activeren; deze bepalen immers of iemand op je email klikt of niet.
Ook op detailniveau kun je personalisatie toevoegen: voeg bijvoorbeeld mergetags toe om gebruikers aan te spreken met bijvoorbeeld de voornaam of bedrijfsnaam. Met gepersonaliseerde emails verhoog je jouw openingspercentage en bouw je een band op met jouw gebruikers. Vermijd dus algemene mailings en personaliseer jouw emails.

Een voorbeeld van mergetags in een nieuwsbrief.
• Stel het niet te commercieel in
Natuurlijk wil je met je nieuwsbrief leads of verkopen genereren, maar je doelgroep zit niet te wachten op pure promotie. Ze zoeken waardevolle tips en diepgaande informatie binnen jouw branche. Niet alleen een reclamepraatje over de nieuwste sportschoenen, maar ook advies over hoe je ze het best schoonmaakt of waar je op moet letten bij de aanschaf van een nieuw paar. Geef meerwaarde, geen reclame.
Te veel call-to-actions kunnen afleiden. Bepaal vooraf wat je belangrijkste doel is en zorg dat je lezers daar moeiteloos naartoe worden geleid.
• Zet automatisering slim in
Slimme automatisering is de sleutel tot effectieve email marketing en een van de belangrijkste tips om meer uit jouw email campagnes te halen, vooral bij webshops. Stuur automatisch een bevestiging na een aankoop, herinner een klant aan een verlaten winkelmandje of bied een kortingscode aan na maanden zonder bestelling. Stel deze mails eenmalig in, en ontdek direct de voordelen zoals meer conversie en klantenbinding.
• Voeg interactieve elementen toe
Om meer interactie te creëren bij je ontvangers, voeg je interactieve elementen toe. Val op tussen de statische mails van concurrenten en verhoog de betrokkenheid van je lezers met onder andere een hover-element, een formulier of een slider of carrousel. Check goed of al deze elementen goed ondersteund worden. Het zou zonde zijn als een groot deel van je doelgroep ze niet goed ziet.
• Blijf verbeteren met A/B-testen
Blijf je emails voortdurend optimaliseren om de beste resultaten uit je email marketing te halen. Dit doe je met A/B-tests: je maakt twee versies van een email met slechts één kleine wijziging en vergelijkt welke beter presteert. Zo kun je verschillende elementen testen, zoals de onderwerpregel, de inhoud of de afzendernaam. Ontdek wat het beste werkt voor jouw doelgroep en blijf verbeteren.
JKC gaat voor jou aan de slag
We ondersteunen je graag bij jouw email marketing, naast deze handige tips. Wij nemen het technische gedeelte uit handen, werken met email marketingsoftware Mailchimp en creëren boeiende content die aansluit bij jouw doelgroep. Van strategie en design tot uitvoering: wij zorgen ervoor dat jouw emails opvallen in de inbox. Met de juiste tone-of-voice en effectieve call-to-actions zetten we jouw doelgroep (opnieuw) aan tot conversie.